2cv: veiligheid

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.

2cv veilig genoeg belgische wegen?

ja
21
88%
nee
3
13%
 
Totaal aantal stemmen: 24

oldies
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 24 okt, 2010 15:49
Locatie: Bierbeek

2cv: veiligheid

Bericht door oldies » zo 24 okt, 2010 18:11

als student moet ik elke week van mijn woonplaats naar studentenstad.
is ongeveer een 100km. nu moet ik elke week met de trein en bus daar geraken. na een aantal jaar ben ik dat beu :lol: nu zou ik een eerste auto willen kopen en mijn oog is gevallen op een 2cv. dit omwille van dat nieuwe auto's geen karakter meer hebben. op vakantie heb ik een ganse dag mogen rijden met een 2cv en dat was onbeschrijflijk. zoals hier veel op het forum staat. je stapt in met een glimlach en die staat er nog steeds als je uit stapt.
nu is mijn vraag of deze auto's wel betrouwbaar genoeg zijn op de belgische wegen op vlak van veiligheid als je wekelijks 100km op autostrade moet rijden in België?
wat is jullie mening?

yoek
Beginner
Beginner
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 6 feb, 2008 22:50
Locatie: Oisterwijk

Bericht door yoek » zo 24 okt, 2010 18:18

Wat versta je onder veiligheid? Elke week 100 km rijden met een 2cv is geen probleem als je hem netjes onderhoud.
Heb je het over veiligheid qua aanrijdingen dan is dat wat anders. Een aanrijding met een volvo of vrachtwagen is niet echt bevoorderlijk voor je gezondheid! (daarom rijdt ik in een mehari :lol: )
Citroen Mehari 1977
Citroen 2cv special 1976
Citroen C1 Ambiance 2010

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » zo 24 okt, 2010 18:24

Hij is ontworpen voor zandweggetjes, dus als het goed is kan hij de Belgische snelwegen aan ;)

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 24 okt, 2010 19:20

Er zijn wel wat positieve verhalen in omloop over de veiligheid van Eenden een aanverwanten bij botsingen.
1. Door het lage gewicht worden ze bij een zijdelingse aanrijding vaak een flink eind opzij geduwd. Er blijft dan minder energie over voor vervorming. Zelf heb ik twee keer een opzij gezet wrak gezien; het zag er niet heel gruwelijk uit.
2. Bij een frontale aanrijding komt de techniek niet ver naar binnen en het stuur wordt soms zelfs van de bestuurder weggekanteld.
3. Met de benzinetank gebeurt zelden iets gevaarlijks.

Minder leuk: je hebt geen hoofdsteunen dus kans op een whiplash bij een aanrijding van achteren. Misschien kun je eendenstoelen uit Duitsland (met hoofdsteun) te pakken krijgen. Er zijn ook wel BX- en AX-stoelen in Eenden gebouwd.
Pas verder op met het inbouwen van houten vloertjes, vlonders en rekken. Ze reduceren het beetje kreukelzone dat je achterin hebt, tot nul. Als een spaanplaat van 18 mm naar voren wordt gedrukt, riskeer je een dwarslaesie.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » zo 24 okt, 2010 23:40

Een eenden liefhebber wil niets anders rijden.

Degenen die er nix van snappen beginnen gelijk over veiligheid te zeuren. Meestal familie of partners of vrienden of andere opel/toyota adepten.

Dus rij veilig, koop een echt grote SUV.

Rij fijn, rijdt eend. Veel hangt af van je eigen verkeersinzicht.

(lees voor eendenliefhebbers in België wonen gewoon maar Geitenliefhebbers. Hier in NL is dat toch meer een stigma op medelanders van Noord-afrikaanse origine)

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 25 okt, 2010 07:00

Achtpeter,maak je over die rugleuningen geen zorgen.Die bezorgen je geen wiplach maar buigen netjes achterover.

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » ma 25 okt, 2010 11:19

Ik heb jaren lang met veel genoegen met mijn eend de nederlandse snelwegen bereden (zo'n slordige 40 a 50 000 km per jaar). Zorg dat het onderhoud wordt bijgehouden, dan is het geen probleem.

veel plezier!

013
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 593
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 22:54
Locatie: Tilburg

Bericht door 013 » ma 25 okt, 2010 11:24

Als je er eentje wil, kopen en gaan. Ervaar zelf eens hoe het is om daar te rijden. Denk dat je meer moet denken of het onderhoud wel iets voor je is?
En over de veiligheid, bestaat er een auto waar je levend uit komt als je frontaal botst?
Zat liever met de eend op de snelweg in België dan met een suzuki alto.
Misschien met haar 1,54 wel de kleinste eend rijdster van NL..


2cv6 1983 LPG
2cv6 1985
fiat 500 1969
solex 3800

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » ma 25 okt, 2010 12:08

Ben eigenlijk wel benieuwd of je had verwacht dat mensen op dit forun je zouden afraden een eend te gaan rijden :P

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 25 okt, 2010 12:25

Oke,er staat een eend stil voor de kruising met vader en 2 kinderen achterin.Komt een vrachtauto vol met 20m3 zand en knalt tegen de eend.
Aan jullie het resultaat. (het is echt gebeurt met een klant van me)

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » ma 25 okt, 2010 12:40

wil onze Belgische vrienden niet voor de kop stoten, .. maar als je het over veilig rijden hebt kun je Belgie volgens mij sowieso beter mijden.. De snelwegen daar zijn echt van het niveau Oostblok in de jaren 70..
AZ A2 '70
AK400 '76

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » ma 25 okt, 2010 13:01

Bjorn schreef:wil onze Belgische vrienden niet voor de kop stoten, .. maar als je het over veilig rijden hebt kun je Belgie volgens mij sowieso beter mijden.. De snelwegen daar zijn echt van het niveau Oostblok in de jaren 70..
Klopt :lol: Afgelopen jaar met de eend naar Parijs geweest, en tussen Hazeldonk en Lille zat er bijna geen vlak stukje asfalt tussen de gaten....
Idem de weg van Luik naar Luxemburg, afgelopen zomer stuiterde de vouwwagen alle kanten uit, reden voor mij om Belgie op de terugweg te mijden.
Maar, hoe veilig het is om eend te rijden op de snelweg ligt aan jezelf. Ik rijd dagelijk eend/Dyane, zowel binnenwegen als snelwegen, en als je je maar een beetje aanpast aan de rest van het verkeer is er geen centje pijn. De meeste ongelukken gebeuren in ieder geval niet op de snelweg.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

oldies
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 24 okt, 2010 15:49
Locatie: Bierbeek

Bericht door oldies » ma 25 okt, 2010 18:48

bedankt voor de reacties.
had niet verwacht dat jullie me dat gingen af raden:)
het gaat me meer over het feit dat de auto niet van 0-100 gaat in 3sec :wink: niet dat ik dat van mijn auto verwacht want dan zou ik zeker aan het verkeerde adres zijn maar het is niet zo veilig lijkt me om 70 op de autostrade te gaan rijden ookal mag je dat daar. gewoon 1 kopen en zien hoe het gaat.

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » ma 25 okt, 2010 18:59

je kunt met de eend prima kruisen op de snelweg. Houd er wel rekening mee dat je bij tegenwind soms niet door de "boeggolf" van de vrachtwagen die je wil inhalen heen komt. Met tegenwind ben je soms tot de rechterstrook veroordeeld. 70 op de autobaan met de eend heb ik meegemaakt met tegenwind, maar toen had ik er een caravan achter hangen, da's dus af te raden voor woon-werk verkeer.

Wat die vrachtwagen met zand betreft, dan zit je in een eend niet veel onveiliger dan in een andere auto. Als je de achterbankzitters buiten beschouwing laat (ik neem niet aan dat je met drieen of meer onderweg zult zijn) heb je best nog wat kreukel zone achter je.

Als je echt optimale veiligheid zoekt dan kan ik een grote dure nieuwe volvo suv aanraden. Ten slotte is alles relatief.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 25 okt, 2010 21:53

Ik denk dat je je andere zaken moet afvragen. Een eend is niet bepaald goedkoop meer en heeft meer onderhoud nodig dan een gemiddelde Suzuki Alto of Fiat Panda, die ook zeker veel minder kost. Verder parkeer je je eend in een studentenstad. Wat dat dan mogen zijn. Een eend is vandalisme en diefstalgevoeliger.
Velen hier zullen commentaar hebben op mijn post, maar zoek je een betrouwbare studentenwagen, dan moet je je afvragen of je wel voor een eend moet gaan. Charme kost tegenwoordig geld.

Dus bezint eer ge begint! Ga je voor de charme en je kunt de kosten en de rest van het bovenstaande behappen, dan heb je een leuke daily driver aan een eend.

Groeten

Punky die ook vaak 100km per week rijdt in een Ami, maar ook erg tevreden is over zijn Peugeot 206.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie