werkvolgorde dorpels en vloerplaten vraag 3 en 4
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
werkvolgorde dorpels en vloerplaten vraag 3 en 4
Hallo forummers,
vraag over de werkvorgorde bij het vervangen van dorpels en vloerplaten. En doe je dat met de koets op het chassis of leg je de koets op zijn kop?
Ik dacht:
koets op chassis ivm maatvoering.
vloerplaat er uit slijpen
niewe er in passen; eerst de boutjes en dan voor en achter vastlassen.
dan de dorpel er uitslijpen en de nieuwe er in.
moet ik de B stijl fixeren of alleen de afstand tot de A-stijl goed meten en in de gaten houden?
Aan de linkerkant moet ook een stukje C-stijl vervangen. Doe ik dat voor- of nadat de dorpel vervangen is?
Als er iemand in de omgeving van Zwolle in de herfstvakantie een middagje aanwijzingen wil komen geven dan zou dat heel mooi zijn. Ik heb lasapparatuur maar geen plaatwerk-ervaring.
vraag over de werkvorgorde bij het vervangen van dorpels en vloerplaten. En doe je dat met de koets op het chassis of leg je de koets op zijn kop?
Ik dacht:
koets op chassis ivm maatvoering.
vloerplaat er uit slijpen
niewe er in passen; eerst de boutjes en dan voor en achter vastlassen.
dan de dorpel er uitslijpen en de nieuwe er in.
moet ik de B stijl fixeren of alleen de afstand tot de A-stijl goed meten en in de gaten houden?
Aan de linkerkant moet ook een stukje C-stijl vervangen. Doe ik dat voor- of nadat de dorpel vervangen is?
Als er iemand in de omgeving van Zwolle in de herfstvakantie een middagje aanwijzingen wil komen geven dan zou dat heel mooi zijn. Ik heb lasapparatuur maar geen plaatwerk-ervaring.
Laatst gewijzigd door RobM op zo 21 nov, 2010 16:48, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Dank voor je antwoord. Ik kan er echter niet zo goed wijs uit. Anders had ik de vraag hier ook niet gesteld.
De koets is inmiddels van het chassis. Het volgende is nu het plaatwerk. Ik begreep al uit een aantal vragen dat het handig is om het chassis nog even in elkaar te laten zitten voor de maatvoering.
Er staat veel info over plaatwerk, maar het totaalplaatje heb ik nog niet.
Zelf dacht ik zo:
met de koets op het chassis twee langssteunen langs de A-B-C stijl lassen, en twe diagonalen tussen de B stijlen
koets los en op de kop
voetenbak vervangen binnen en buiten
koets op het chassis, dan aan één kant de dorpel en bodemplaat.
idem aan de andere kant.
zijn daar nog aanvullen of tussenstappen op?
Gr Rob
De koets is inmiddels van het chassis. Het volgende is nu het plaatwerk. Ik begreep al uit een aantal vragen dat het handig is om het chassis nog even in elkaar te laten zitten voor de maatvoering.
Er staat veel info over plaatwerk, maar het totaalplaatje heb ik nog niet.
Zelf dacht ik zo:
met de koets op het chassis twee langssteunen langs de A-B-C stijl lassen, en twe diagonalen tussen de B stijlen
koets los en op de kop
voetenbak vervangen binnen en buiten
koets op het chassis, dan aan één kant de dorpel en bodemplaat.
idem aan de andere kant.
zijn daar nog aanvullen of tussenstappen op?
Gr Rob
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Steunen lassen hoeft niet.
Ik heb gebruik gemaakt van de bestaande schroefpunten aan de diverse stijlen en die aan elkaar verbonden met aluminium hoekprofielen.
Overigens liep ik bij mijn project tegen een imitatie dorpel aan die iets breder was dan het origineel.
Als gevolg daar van paste of de bodemplaat niet of de dorpel zat er heel raar in.
Uieindelijk maar eerst de dorpel vast gelast en toen de bodemplaat pas gemaakt.
Ik heb gebruik gemaakt van de bestaande schroefpunten aan de diverse stijlen en die aan elkaar verbonden met aluminium hoekprofielen.
Overigens liep ik bij mijn project tegen een imitatie dorpel aan die iets breder was dan het origineel.
Als gevolg daar van paste of de bodemplaat niet of de dorpel zat er heel raar in.
Uieindelijk maar eerst de dorpel vast gelast en toen de bodemplaat pas gemaakt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1892
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
@RobM, zoals jij het beschrijft heb ik het ook gedaan, alleen heb ik de koets niet op de kop gezet maar gewoon op een paar bokken laten staan.
Ook bij mij waren de dorpels breder dan de originele. Behalve de A,B en C-stijl en de dwars verbanden heb ik ook de plaat boven de voetenbak gefixeerd. Als je de voetenbak er uit haalt heeft deze plaat niet veel stevigheid meer. Gewoon een verbinding vanaf de dwars verstevigingen naar de boutgaten waar de pedalen aan vast horen te zitten.
Ook bij mij waren de dorpels breder dan de originele. Behalve de A,B en C-stijl en de dwars verbanden heb ik ook de plaat boven de voetenbak gefixeerd. Als je de voetenbak er uit haalt heeft deze plaat niet veel stevigheid meer. Gewoon een verbinding vanaf de dwars verstevigingen naar de boutgaten waar de pedalen aan vast horen te zitten.
Schultenbräu das ist mein Bier !
Ik heb de A, B en C stijlen verbonden met een ijzeren balkje. En de B stijlen heb ik ook verbonden met een ijzeren balkje. Ik heb de koets op het chassis laten staan ivm het passen van de nieuwe bodemplaten (gaatjes voor de bouten) tov het chassis.
Vervolgens ben ik aan 1 kant begonnen met het verwijderen van de bodemplaat en dorpel. Een puntlasfrees of puntlasboortje is erg handig hierbij.
Daarna is het een kwestie van goed schoonmaken en passen. De bodemplaat op z'n plek en de dorpel ertegenaan.
De bodemplaat vastgebout aan het chassis en vervolgens heb ik alles aan elkaar vast gezet met klemmen. Daarna vastgelast.
De andere kant uiteraard op dezelfde manier.
Let er wel op dat de bodemplaat netjes tegen de dorpel aanvalt. Dus precies de randjes tegen elkaar aan ivm de juiste hoogte bij de voetenbak.
De dorpels en bodemplaten die ik heb gebruikt pasten eigenlijk zo goed als perfect. Ik heb niets hoeven aanpassen, maar het wil weleens anders zijn.
Vervolgens ben ik aan 1 kant begonnen met het verwijderen van de bodemplaat en dorpel. Een puntlasfrees of puntlasboortje is erg handig hierbij.
Daarna is het een kwestie van goed schoonmaken en passen. De bodemplaat op z'n plek en de dorpel ertegenaan.
De bodemplaat vastgebout aan het chassis en vervolgens heb ik alles aan elkaar vast gezet met klemmen. Daarna vastgelast.
De andere kant uiteraard op dezelfde manier.
Let er wel op dat de bodemplaat netjes tegen de dorpel aanvalt. Dus precies de randjes tegen elkaar aan ivm de juiste hoogte bij de voetenbak.
De dorpels en bodemplaten die ik heb gebruikt pasten eigenlijk zo goed als perfect. Ik heb niets hoeven aanpassen, maar het wil weleens anders zijn.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
de boel is vastgezet:
de voetenbak past, zit nog niet vast
vraag:
als de voetenbak er uit is kan ik erg goed bij de bevestiging van de A-stijl. Is het handig de dorpel nu al los te halen en de nieuwe er in te zetten of ben ik dan teveel het verband kwijt?
Als ik de voetenbak nu al vastlas dan lijkt het zo'n gedoe om straks de Astijl weer los te halen en dan de boel te vervangen.
Nog een vraag:
de RDW eis is elke 2 cm een puntlas. Dat is dus 50 op een meter. Moet dat echt? Het lijkt me zo veel.
Gr Rob
Gr Rob
de voetenbak past, zit nog niet vast
vraag:
als de voetenbak er uit is kan ik erg goed bij de bevestiging van de A-stijl. Is het handig de dorpel nu al los te halen en de nieuwe er in te zetten of ben ik dan teveel het verband kwijt?
Als ik de voetenbak nu al vastlas dan lijkt het zo'n gedoe om straks de Astijl weer los te halen en dan de boel te vervangen.
Nog een vraag:
de RDW eis is elke 2 cm een puntlas. Dat is dus 50 op een meter. Moet dat echt? Het lijkt me zo veel.
Gr Rob
Gr Rob
-
- Las Expert
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
- Locatie: wijnjewoude
- Contacteer:
die versteviging is bijna goed
je moet ook nog even een kruis in lassen naar de linker a stijl naar de b stijl rechts en anders om, ook even een koker tussen de c stijlen lassen.dan zit de boel goed vast.
dan kun je ook probleemloos de voetenbak eruit halen en de dorpels
eigenlijks had je de verstevigingen net iets lager in moeten zetten, bv 30 cm boven de dorpels
je moet ook nog even een kruis in lassen naar de linker a stijl naar de b stijl rechts en anders om, ook even een koker tussen de c stijlen lassen.dan zit de boel goed vast.
dan kun je ook probleemloos de voetenbak eruit halen en de dorpels
eigenlijks had je de verstevigingen net iets lager in moeten zetten, bv 30 cm boven de dorpels
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1914
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Hallo forummers,
weer twee vragen:
hoe zit de C stijl aan de dorpel vast?
Op de foto heb ik de nieuwe net zo neergelgd als de oude. Moet ik de stijl nog wat inslijpen zodat ie beter past?
En hoe krijg ik het nieuwe stuk C stijl precies in lijn met de oude? Stukje metalen buis in doen? De binnen maat is 19 mm, niet echt een voor de hand liggende maat?
Gr Rob
weer twee vragen:
hoe zit de C stijl aan de dorpel vast?
Op de foto heb ik de nieuwe net zo neergelgd als de oude. Moet ik de stijl nog wat inslijpen zodat ie beter past?
En hoe krijg ik het nieuwe stuk C stijl precies in lijn met de oude? Stukje metalen buis in doen? De binnen maat is 19 mm, niet echt een voor de hand liggende maat?
Gr Rob
-
- Gebruiker
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 12 sep, 2008 01:35
- Locatie: Oudelande