Dynamo en snaar vervangen
Dynamo en snaar vervangen
Een paar weken geleden deed mijn Dyane dienst als trouwauto (foto volgt in ander forum) maar na afloop stopte de ruitenwissers, richtingaanwijzers en tot slot de hele auto ermee.
De ANWB heeft m'n accu opgeladen en is achter me aan naar huis gereden zodat ik d'r weer veilig in de garage kon stallen. Top service.
Maar de Dynamo is stuk. Hoor 'm ook aanlopen dus dat zullen de lagers wel zijn!? Ik heb een andere Dynamo gehaald en V-snaar. Zojuist even gemeten en de accu laad totaal niet op en zit nu op de 11,58 (op de polen gemeten).
Wat ik eigenlijk mis op het forum (ik heb een tijdje lopen zoeken) is de handleiding hoe je je v-snaar vervangt. En ja ... bij een Dyane is het meer werk dan een eend.
Iemand tips ... opmerkingen?
De ANWB heeft m'n accu opgeladen en is achter me aan naar huis gereden zodat ik d'r weer veilig in de garage kon stallen. Top service.
Maar de Dynamo is stuk. Hoor 'm ook aanlopen dus dat zullen de lagers wel zijn!? Ik heb een andere Dynamo gehaald en V-snaar. Zojuist even gemeten en de accu laad totaal niet op en zit nu op de 11,58 (op de polen gemeten).
Wat ik eigenlijk mis op het forum (ik heb een tijdje lopen zoeken) is de handleiding hoe je je v-snaar vervangt. En ja ... bij een Dyane is het meer werk dan een eend.
Iemand tips ... opmerkingen?
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969
Wat die riem betreft: Het is mogelijk hem langs de bladen van de ventilator te frommelen en dan onder en boven in de poelies te pielen. Maar mijn ervaring is dat je zelfs met een Dyane minder lang bezig bent als je de ventilateur losmept, de riem aan de dynamopoelie hangt en dan de ventilateurpoelie in de riem hangt. In beide gevallen natuurlijk eerst de bevestigingsbout van de dynamo en de spanner lossen.
Afgezien daarvan: Hoe heb je die 11,58 Volt gemeten, met draaiende dynamo of met de motor uit? Heb je de accu na thuiskomst nog een nachtje aan de lader gezet?
Afgezien daarvan: Hoe heb je die 11,58 Volt gemeten, met draaiende dynamo of met de motor uit? Heb je de accu na thuiskomst nog een nachtje aan de lader gezet?
Die 11,58 heb ik gemeten met draaiende motor en draaiende dynamo.
Nee, heb de accu niet volledig opgeladen. Eerst maar eens doen?
Het lijkt mij een goed idee om een soort stappenplan met foto's te maken als handleiding voor op alledag.2cv.nl. Site-eigenaar/Moderator ... is dat een goed plan?
Nee, heb de accu niet volledig opgeladen. Eerst maar eens doen?
Het lijkt mij een goed idee om een soort stappenplan met foto's te maken als handleiding voor op alledag.2cv.nl. Site-eigenaar/Moderator ... is dat een goed plan?
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Mijn Dyane laad stationair ook nauwelijks bij, dan zit hij op 12,1 volt.
Geef je dan vervolgens gas, dan gaat hij netjes naar de 13,8 volt.
Die 11,58 is wel een typisch getal voor een ietwat lege accu.
Wat betreft het vervangen van de v-snaar:
grille eraf, dynamokapje er af, dynamo los, riem laten zakken, dan met je arm tussen het roostertje naar de ventilator, dan pulk je de riem om de fan heen en er af.
Er opzetten gaat anders: riem via het gat naar de dynamo laten zakken en met een haaknaald oid ervoor zorgen dat hij niet door het gat valt. Dan je arm weer onder het roostertje doen en de riem weer om de fan pieteren. Vervolgens de riem naar boven trekken en de Dynamo weer monteren. Bij het spannen erop letten dat je de riem max. 5mm kan indrukken. Span hem na een week nog eens, want dan kan hij door het gebruik wat zijn uitgerekt
Geef je dan vervolgens gas, dan gaat hij netjes naar de 13,8 volt.
Die 11,58 is wel een typisch getal voor een ietwat lege accu.
Wat betreft het vervangen van de v-snaar:
grille eraf, dynamokapje er af, dynamo los, riem laten zakken, dan met je arm tussen het roostertje naar de ventilator, dan pulk je de riem om de fan heen en er af.
Er opzetten gaat anders: riem via het gat naar de dynamo laten zakken en met een haaknaald oid ervoor zorgen dat hij niet door het gat valt. Dan je arm weer onder het roostertje doen en de riem weer om de fan pieteren. Vervolgens de riem naar boven trekken en de Dynamo weer monteren. Bij het spannen erop letten dat je de riem max. 5mm kan indrukken. Span hem na een week nog eens, want dan kan hij door het gebruik wat zijn uitgerekt
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Als je voldoende info verzameld hebt om hem te vervangen, maak dan foto's van je operatie en beschrijf helder wat je doet. Hebben wij een stappenplan voor op de site.Revi schreef: Het lijkt mij een goed idee om een soort stappenplan met foto's te maken als handleiding voor op alledag.2cv.nl. Site-eigenaar/Moderator ... is dat een goed plan?
Thanx alvast! En succes natuurlijk.
Mochten er anderen een bijdrage hebben, graag!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
Dan eerst maar eens het stappenplan hier omschrijven:
Wat te doen als je accu leeg is?
1. accu opladen
2. accu meten met motor uit (waarde moet liggen tussen ... en ...)
3. accu meten met motor aan (waarde moet liggen tussen ... en ...)
4.
5.
6.
7.
8.
Wie vult me aan?
Wat te doen als je accu leeg is?
1. accu opladen
2. accu meten met motor uit (waarde moet liggen tussen ... en ...)
3. accu meten met motor aan (waarde moet liggen tussen ... en ...)
4.
5.
6.
7.
8.
Wie vult me aan?
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 284
- Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
Wil je de oude V-saar bewaren dan? Kun je er niet met een kniptang oid bij? Je knipt de (oude) V-snaar stuk en trekt 'm er uit, lijkt mij veel handiger?Michiel van G. schreef:Wat betreft het vervangen van de v-snaar:
grille eraf, dynamokapje er af, dynamo los, riem laten zakken, dan met je arm tussen het roostertje naar de ventilator, dan pulk je de riem om de fan heen en er af.
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Wat te doen als je accu leeg is?
1. accu opladen
2. accu meten met motor uit (waarde moet liggen rond de 12v
3. accu meten met motor aan (waarde moet liggen tussen ... en ...)
4. accu meten als de motor toeren maakt (waarde moet liggen tussen 13,8 en 14,5)
5.
6.
7.
8.
Wie vult aan?
1. accu opladen
2. accu meten met motor uit (waarde moet liggen rond de 12v
3. accu meten met motor aan (waarde moet liggen tussen ... en ...)
4. accu meten als de motor toeren maakt (waarde moet liggen tussen 13,8 en 14,5)
5.
6.
7.
8.
Wie vult aan?
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969
2,5: conditie van volledig geladen accu testen. Start met licht aan. Als licht compleet dooft en de startmotor moeizaam rondkomt, is de accu bijna overleden.
5: metingen interpreteren. Als spanning op toeren te hoog is (15-20 Volt) zsm aansluitingen spanningsregelaar controleren ( vooral massaverbinding) en als die deugen, de hele regelaar vervangen. Als laadspanning te laag: dynamoriem, koolborstels en hun contactringen controleren.
5: metingen interpreteren. Als spanning op toeren te hoog is (15-20 Volt) zsm aansluitingen spanningsregelaar controleren ( vooral massaverbinding) en als die deugen, de hele regelaar vervangen. Als laadspanning te laag: dynamoriem, koolborstels en hun contactringen controleren.