Goedemiddag 2CVers
Ik wil bij mijn AZLP van '58 de koolborstels vervangen. Daarvoor haalde ik de ventilator los op de voorgeschreven manier. Niet de ventilator kwam los, maar de ventilator en de achterliggende dynamo. Het hele spulletje stuit nu op de ankerplaat. Die krijg ik niet los, want daar kan ik niet bij, vanwege de opstaande rand op die ankerplaat. Ik heb zelf al gedacht om alles weer te monteren en de ventilator heet te stoken. Maar ik ben bang, dat dan de dynamo kapot gaat.
Wie weet raad! Bij voorbaat mijn hartelijke dank,
John Smit
ventilator loshalen oude types
- André Post
- Heavy user
Je kan proberen met heet stoken de boel los te krijgen.
Ik denk niet dat je de dynamo beschadigd.
De massa van de dynamo is wel zo groot dat je lang moet stoken op de ventilator om de dynamo echt heet te krijgen.
Wel mooi dat je dynamo zo los komt, ik moet een speciale bout gebruiken.
Ik denk niet dat je de dynamo beschadigd.
De massa van de dynamo is wel zo groot dat je lang moet stoken op de ventilator om de dynamo echt heet te krijgen.
Wel mooi dat je dynamo zo los komt, ik moet een speciale bout gebruiken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
in oude vraagbaken zeggen ze in het boutgat wat benzine of trychloorethyleen spuiten (enkele druppels) op de achterste conus van de dynamo. Dan het anker met de hand terugduwen op de conus en even heen en weer draaien zodat de benzine zich over de conus verdeeld. Dan weer met bout vastzetten en dan nog eens proberen te demonteren.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Ik weet niet hoe je frans is, maar misschien heb je hier wat aan.
Er wordt beschreven hoe de ventilator eraf te krijgen. Ook als het niet in een keer lukt.

Er wordt beschreven hoe de ventilator eraf te krijgen. Ook als het niet in een keer lukt.

Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
Beste 2cvers,
Bedankt voor de tips. Het heetstoken is het niet geworden. Aangezien ik al 10 jaar in Frankrijk woon Nicky is het de Franse methode geworden, beschreven in de "Conseils Pratiques". Ik heb een gat geboord in de ventilator en toen kon ik daardoor met een extra dunne, lange dopsleutel de ankerplaat losschroeven. Met een harde tik op de achterkant kwam de ventilator los. Het gat heb ik dichtgelast met het Mig-Mag apparaat. En uiteraard gebalanceerd met de spijker in de muur, waarop ik ook altijd de messen van de maaimachines balanceer.
Bedankt en veel plezier met het klussen aan "les deux pattes".
Bedankt voor de tips. Het heetstoken is het niet geworden. Aangezien ik al 10 jaar in Frankrijk woon Nicky is het de Franse methode geworden, beschreven in de "Conseils Pratiques". Ik heb een gat geboord in de ventilator en toen kon ik daardoor met een extra dunne, lange dopsleutel de ankerplaat losschroeven. Met een harde tik op de achterkant kwam de ventilator los. Het gat heb ik dichtgelast met het Mig-Mag apparaat. En uiteraard gebalanceerd met de spijker in de muur, waarop ik ook altijd de messen van de maaimachines balanceer.
Bedankt en veel plezier met het klussen aan "les deux pattes".