Ben in dubio, verkopen of nog een jaar rijden?

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 16 feb, 2005 18:48

mijn beun heeft zelf ook ongeveer 30 eenden opgeknapt de laatste 10 jaar, niewt alle beunen zijn zo hoor

Gebruikersavatar
RodeAca
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 14 feb, 2005 16:34
Locatie: Amsterdam

RodeAca

Bericht door RodeAca » vr 18 feb, 2005 03:54

Een nieuwe Fuseepen heb ik nog wel liggen, maar heb eigenlijk ook nog wel die achterremleidingen nodig, (die spiralen L en R).
Maar ik vindt het een ramp, als die fusee erin zou moeten, ik zie dat zelf echt niet meer doen, hopelijk is die huidige nog niet vervangen fusee op het wiel nog wel goed.
En bij zo'n wiellager zeurt de keurmeester ook al bij het minste en geringste geluidje, die ik nog lang niet hoor, en dat is vooral achter ook te moeilijk om te vervangen, tenminste zo was het vorig jaar, daar in het oost'n.

En veel laswerk, aan koets, maar hoeveel voor de APK moet weet ik niet.
Hoofdzakelijk het chasis natuurlijk.

Goh... ik ervaar veel medeleven van jullie, en het advies vooral die aca te houden.
Nou durf ik het bijna niet meer te verkopen. :?
Als ik voor een paar 100 euro incl de keuringskosten, door de APK kan komen, wil ik nog wel wagen, dan kan ik weer een jaartje vooruit. :wink:
Maar bij wie o wie ga ik dat doen?
:?: :?:
Oohh ik mud nodig naar bed, ut is weer nachtwerk.
Mijn flat gaan ze renoveren, dus ik moet veel opruimen, en daar heb ik die aca de komende maanden ook voor nodig om spullen weg te brengen, naar vuilstort enz...
Ondertussen zeurt men mijn kop gek, voor computer hulp, daar ben ik toevallig nog wel goed in, omdat het licht werk is , je zit op de stoel, en sjouwt hoogtens wat cd's mee. 8)
En heb het er dan ook druk mee. En dan ook nog eens die ziekenomroep, kep gewoon teveel hobby's :P

Heh... ik blijf maar kletsen, naar bed :!: :!:
Al 35 jaar bestel-eend rijder, eerst een Witte AZU250, daarna Rode AK400, nu Rode Acadyane. :-)

patje74
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 12 mei, 2003 10:42
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht door patje74 » vr 18 feb, 2005 08:55

Natuurlijk krijg je hier veel adviezen om je aca te houden, we zijn liefhebbers!
Ik hoop dat je een geschikt adresje kan vinden joh! A-types moeten zoveel mogelijk in het straatbeeld blijven.

Groetjes, Patrick

Gebruikersavatar
Malle Babbe
Moderator
Berichten: 1323
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 23:57
Locatie: Wormer
Contacteer:

Bericht door Malle Babbe » vr 18 feb, 2005 10:42

:oops:
Vraag me ondertussen steeds meer af: Wat is het nou?

- is het je leeftijd?
- is het dat je het misschien zelf niet kunt/wilt?
- heb je het te druk met andere dingen?

Ik weet het niet..........maar hoe oud ben je nu eigenlijk?
(18 + 35?)


Malle Babbe
:wink:
Malle Babbe

Leef, heb lief, lach en wees gelukkig !!!
;)

Gebruikersavatar
RodeAca
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 14 feb, 2005 16:34
Locatie: Amsterdam

RodeAca

Bericht door RodeAca » vr 18 feb, 2005 16:20

(23+35) Maar dat zie je er niet aan af.
:shock:

Heb ontsteking in mijn rechter schouder, volgens de fisio kan dat nog tot december duren.
Dus kan b.v. niet boven mijn hoofd werken, of ver tillen of ver reiken :(
Daarom zie ik er tegen op. :(

En ik wil nu niet meer in het oosten laten keuren, want alst i afgekeurd wordt, ben ik ver van huis met die auto, en moet ik hem daar laten staan, Het is toch 330 km rijden, heen en terug, terwijl daar wel een garage is, maar geen Dyane kenner en moeilijk met onderdelen verkrijgbaarheid, dus wil in omgeving van Amsterdam keuren en repareren, omdat de auto dan dicht bij huis blijft, zodat ik het rustiger aan kan doen.

Maar hier heb ik geen garage, en spullen, simpele dingetjes kan ik wel op straat doen, zoals kontaktpuntjes enz...
Maar lassen, remleidingen, en als blijkt de andere fusee of wiellager, moet ik een beun voor hebben, die dat allemaal kan.
Of die "ruimzicht" garage?
Of ramon?

Theo.
Al 35 jaar bestel-eend rijder, eerst een Witte AZU250, daarna Rode AK400, nu Rode Acadyane. :-)

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » vr 18 feb, 2005 17:25

Hoi

Ga nu gewoon die remleidingen effe opschuren, wil anders ook wel een andere eendrijder doen. zet ze daarna netjes in de ml en zwarte tectyl. Spuit de fusee´s vol, en dan heb je daar geen problemen mee met de apk. Of vraag eens bij een eendengarage een prijsopgaaf voor apk met alles erop en eraan.

groet Frank

Gebruikersavatar
RodeAca
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 14 feb, 2005 16:34
Locatie: Amsterdam

RodeAca

Bericht door RodeAca » zo 20 feb, 2005 03:46

Lelijke Eend schreef:Tip voor het 'persen' van wiellagers: haal de hele draagarm er af en leg wat dikke ringen op het wiellager. Dan pers je het lager er zo in met een bankschroef.

Niet dat het makkelijk is het oude lager er uit e halen, maar toch: het is een idee.
Nou zo'n achterwiellager gaat nog wel, die beun in ut oost'n deed het zo.... de grote wielopsluitmoer er af, dan een ketting aan de tapeind van de wielbout, (een van die drie, waarmee normaal wiel vast zit) en aan die ketting had hij een ingenieus slag systeem, bestaande uit een stang waaroverheen een zwaar schuifgewicht zit en aan het eind van die (massieve)stang een eindstop gelast. daarmee kon die door het gewicht met flinke kracht naar achteren te bewegen, omgekeerde klappen op de remtrommel uitoefenen, en dan vloog de trommel, met daarin het lager zo van de as af :!: toch wel slim vindt ik.
Het lastigste is dan toch om dat lager uit de trommel te krijgen, want je moet dan die grote ronde opsluitring er uit draaien, en dat ging meestal met een drevel met de schroefdraadrichtng rondslaan, dit tewijl de gehele remtrommel in de bankschroef zit. 8)
Alleen IK kan dat thuis niet doen.

Maar toch is deze werkwijze veel makkelijker dan de gehele draagarm eraf halen.
Dat heb ik ook al eens 2x laten doen, door een 2cv specialist, omdat er een draagarmlager voor de 2e keer kapot was, (de eerte keer al 2 jaar nadat de Aca nieuw af fabriek had, raar he... :? en de tweede keer zo'n 3 jaar geleden).
Nou in bijde gevallen was dat een hele marteling, ook voor die 2cv specialist om het lager en arm van de buis te krijgen, en ging gepaart met veel mokerslagen, maar moet zeggen dat blijkbaar in bijde gevallen het draagarmlager geheel vastgeslagen was, want de auto veerde helemaal niet meer, de draagarm zat dus helemaal vast, (net zoals mijn rechter arm door de ontsteking) en de auto was een hobbelpaard geworden. :roll:

Ik hoop dat ik ergens in Adam, een beetje hulp kan krijgen om wat aan die remleidingen te doen, dus schoonmaken en ML? of zo er op wat is ML tectiel? of LoodMenie?
Een vetspuit heb ik niet, voor de fusee, of ik moet dan toch maar naar het oosten gaan, om dan toch maar die dingen laten doen, als ik hier geen hulp vindt.

Ik zal in begin maart echt tijd voor maken, om een beun of zo te vinden.

Theo
Al 35 jaar bestel-eend rijder, eerst een Witte AZU250, daarna Rode AK400, nu Rode Acadyane. :-)

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 20 feb, 2005 16:04

ML en ML-tectyl zijn anti-roest middelen. Loodmenie is 'staalverf' (let op de aanhalingstekens). En dat stuk gereedschap wat je beschreef heet een slagtrekker.

Om de wiellagers te vervangen is het het makkelijkst om gelijk de hele draagarm er af te plukken. Nog makkelijker is de hele dragarmen te vervangen door een setje van een sloper (niet dat ik dat gedaan heb overigens, ik ben n.l. stronteigenwijs).
Afblijven.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » zo 20 feb, 2005 20:59

Hoi

Wiellager vervangen is het makkelijkst een tweedehands trommel te plaatsen en die komt er zonder slagtrekker ook wel af, heb ik wel eens op de camping gedaan, wel ffe een grote dop op de sloop geleend.

En voor de fusee kan je het makkelijkst de draagarm wisselen, maar als je hem vlak voor de apk inmspuit komt dat wel goed, hij mag 1,5 mm speling hebben + de fabrieksspeling, is ook iets van 1mm.

en een vetspuit koop je voor een 10tje.

groet Frank

huub
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 19 jan, 2004 22:09

Bericht door huub » ma 21 feb, 2005 17:01

Laatje geen kleine jap aanpraten, als die een paar jaar oud is komen de kosten ook, alleen zijn die onderdelen vele malen duurder.

Ik heb zelf de proef op de som genomen met een 8 jaar oude Txxxxa
(ik was het eeuwige sleutelen ook zat)
Die heeft in een jaar meer gekost als 3 jaar eendrijden.
na dat jaar heb ik de Txxxxa eruit gegooid, en een 30 jaar oude eend gekocht, als ik dan toch moet sleutelen... dan aan iets leuks.


Ik vrees dat als het om de kosten gaat je nu op z'n goedkoopst rijdt,
als dit financieel niet lukt zie ik alleen openbaar vervoer en de fiets nog als goedkoop alternatief.
Dus als het even lukt gewoon houden die aca,
pak eens een eendenblad bij de bruna, of kijk op internet, en rijd eens alle eend specialisten in een straal van 40 km af.
hierboven zag ik ook al wat namen langskomen.
je vindt er vast wel een waar je je thuis voelt.

Hubert

Gebruikersavatar
Malle Babbe
Moderator
Berichten: 1323
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 23:57
Locatie: Wormer
Contacteer:

Bericht door Malle Babbe » di 22 feb, 2005 09:38

RodeAca,

volgens mij kun je ondertussen niet meer zeggen dat je je auto niet meer houdt!!!
De "Voors" worden al sterker, maar niemand kan natuurlijk in jouw portomonee kijken......


succes!!!


Malle Babbe
:wink:
Malle Babbe

Leef, heb lief, lach en wees gelukkig !!!
;)

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 28 feb, 2005 08:11

En dan weet ik in Amsterdan nog geen APK keurder die wat van de eendachtigen weet.
ga naar Johan van garage ruimzicht die keurt de hele dag eenden? hier in Amsterdam.

http://www.garage-ruimzicht.nl/

Gebruikersavatar
RodeAca
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 14 feb, 2005 16:34
Locatie: Amsterdam

Moet toch wat gaan doen

Bericht door RodeAca » wo 2 mar, 2005 22:20

Tja...het is inmiddels al Maart en de Aca moet over anderhalve maand al gekeurd zijn. :shock:

Het is nu bar en boos weer voor om alvast buiten onder de Aca te kijken, hoe de staat nu is.

Wel mooi sneeuw hoor, de Aca is zo'n beetje eronder begraven. :)

Dus ik wacht nog even op beter weer voor het buitenwerk, (half maart of zo) :?: ik wil eigenlijk van te voren de Aca eens goed kontroleren, maar dat moet eigenlijk binnen gebeuren, bij een eend kenner en dan aan doen wat er aan moet gebeuren, dan naar de APK, misschien bij die garage "ruimzicht" in Adam, zoals Ramon2cv adviceerde. 8)

En Ramon, je wist je nog een goede beun voor mij :?:

Theo
Al 35 jaar bestel-eend rijder, eerst een Witte AZU250, daarna Rode AK400, nu Rode Acadyane. :-)

Gebruikersavatar
RodeAca
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 14 feb, 2005 16:34
Locatie: Amsterdam

Bericht door RodeAca » ma 7 nov, 2005 16:48

Daar ben ik weer, na lange tijd niet meer op het forum geweest, sins maart 2005 :)

Ik wil toch een verslag doen van wat er verder gebeurt is. 8)

Ik ben toen inderdaad naar die "beun" van "ramon2cv" geweest, maar dat viel mij tegen, hij vondt dat aan de acadyane te veel laswerk te doen was en wou zo in deze staat niet mee naar de APK.
Wel wist hij iemand die wel interesse had voor de auto, maar wou er niet veel voor geven :(

Ik heb 'm maar niet verkocht en ben dan toch maar weer naar het oosten gegaan.
Daar hebben we toch met sukses de tweede fuseepen vervangen, want die had te veel speling, gelukkig ging die er wel makkelijker uit dan de andere kant, die het jaar daavoor gedaan was, nu zijn dus beide vervangen.
De remleidingen heb ik inderdaad opgeschuurt en ingesmeerd.

Toen ben ik gewoon daar naar de APK aldaar gegaan, ook om te kijken wat allemaal moest gebeuren m.b.t. laswerk voor de keuring.
Nou hij maakte wel opmerkingen over de dwarsbalken die wel erg door waren en dat de volgende keer toch wel gelast of vervangen moeten zijn, maar daarvoor zou de hele koets eraf of opgelicht moeten (maar daar heeft mijn beun in het oosten geen zin in).
Over het chasis waren geen opmerkingen, dus dat was goed.
Dus de acadyane kwam toch wel door de APK heen, dus ik heb hem nog steeds.

Maar ja....komende april 2006 moet hij weer voor de APK, (is dan 22 jaar oud).
Ik denk dat dan vooral véél laswerk gedaan moet worden, de hele achterbalk, onder de achterdeuren moet eigenlijk vervangen worden, de wielbakken zit vol gaten, de laadvloer zit op 3 plaatsen los, vooral bij de dwarsbalken.
Van de koets voor, zijn de deurstijlen op diverse plaatsen doorgeroest.
De bodemplaten bij de stoelen (gelast) en de voetenbak zijn zowaar wel goed.
Mechanisch, motor bak en remmen zijn allemaal goed.
In een veerpot zit een gat van zo'n 2 cm ingeroest was bij de vorige keuring ook al.

Maar ik heb geen zin in herhaling van afgelopen keer (gaf me veel stress) en probeer zo vanaf januari 2006 de acadyane te verkopen. :cry:
Al 35 jaar bestel-eend rijder, eerst een Witte AZU250, daarna Rode AK400, nu Rode Acadyane. :-)

patje74
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 12 mei, 2003 10:42
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht door patje74 » ma 7 nov, 2005 17:03

RodeAca schreef:Maar ik heb geen zin in herhaling van afgelopen keer (gaf me veel stress) en probeer zo vanaf januari 2006 de acadyane te verkopen. :cry:
Ik kan mij het heel goed voorstellen, maar..... Je bent de bezitter van een behoorlijk uniek wagentje, kan je haar niet schorsen en na enig spaarwerk deze Aca in ere (laten) herstellen?
De verkoopwaarde zal nu erg laag zijn, maar als je haar eenmaal hebt opgeknapt....

Plaats reactie