Wat tanken jullie het liefst?
-
- Veelvuldig poster
In dat artikel stond o.a.André Post schreef:Ook een optie is bijmengen van alcohol als oktaanbooster.
De dosering weet ik niet.
Bij de Action een literfles bio-ethanol voor 1,25.
Dit nog gevonden http://www.klassiekerrally.nl/techniek-benzine/
Dus als ik het artikel goed begrijp (dat hoop ik dan toch) betekent dat dus dat je met 5% ethanol bijmengen gewoon brandstof krijgt met een octaangetal van 98 RON.Shell V-Power: 97 RON octaan
Total Excellium: 98 RON octaan
Argos 95/E5: 98 RON octaan
BP Ultimate: 102 RON octaan
Dus 19 liter euro 95 tanken en een liter "Action-ethanol" lost dan alle verkrijgbaarheidsproblemen op?
Toch goed om te weten.....
Brengt mij gelijk op een andere vraag.
Stel nu dat ik onderweg nergens een pomp met 98 benzine tegenkom, en ik wil toch tanken. En er blijkt maar 17 liter in mijn tank te kunnen gaan (inschattingsfout ofzoiets). Dan wordt het wel lastig bijmengen met zo'n literfles uit de kofferbak. Kan het dan veel kwaad om een mengsel te creëren met een te hoog octaangetal?
-
- Addicted user
- Contacteer:
Lijkt me sterk, ethanol zit op ongeveer 110. hoe ze dan aan de waarde 95/e5 = 98 komen is mij een raadsel. Uitgaande van terugrekenen kom ik op 20%.
Maar je maakt je druk om niets, want al kun je een keer niet voldoende tanken, dan tank je gewoon euro95, is geen probleem, daarna weer gewoon 98 of euro 95 met bijmengen?
Je kunt ook grotere sproeier monteren en 100% ethanol gaan tanken, voor die 1,25 Euro per liter is dat wel te doen.
Maar je maakt je druk om niets, want al kun je een keer niet voldoende tanken, dan tank je gewoon euro95, is geen probleem, daarna weer gewoon 98 of euro 95 met bijmengen?
Je kunt ook grotere sproeier monteren en 100% ethanol gaan tanken, voor die 1,25 Euro per liter is dat wel te doen.
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Hier in de buurt is euro98 nog goed te krijgen. Shell vermijdt ik altijd. Is mij te duur. En anders heb ik nog united consumer voor als ik bij een BP, AVIA, Q8, GULF, TEXACO of TOTAL en SHELL en zelfs snelweg tankstations staan erin. Hier een overzicht van de tankstations:
http://www.unitedconsumers.com/tanken/i ... tanken.asp
Toch handig zo'n lijst en het levert een paar cent extra op. En vanaf een tegoed van €25,00 kan er uitgekeerd worden.
http://www.unitedconsumers.com/tanken/i ... tanken.asp
Toch handig zo'n lijst en het levert een paar cent extra op. En vanaf een tegoed van €25,00 kan er uitgekeerd worden.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
Alcohol (ethanol) bijmengen is inderdaad een mogelijkheid, maar grijp dan niet naar flessen die voor een ander doel in de winkel staan. Die moeten namelijk wettelijk ongeschikt zijn gemaakt voor inwendig gebruik. Je weet dus niet precies wat je in je auto giet. Medicinale alcohol zou kunnen, maar die is duur. Je zou eventueel bij iedere tankbeurt een paar liter E85 (85 procent alcohol, 15 procent benzine) in je tank kunnen gooien.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
-
- Heavy user
hm, dus ik krijg weer het stempel "anders" omdat ik op e85 rij? fraai is het!Tom Duckpower schreef:Ik heb er even "anders" bij gezet. Voor degene die LPG, ethanol of wat dan ook tankenCaptain Krimson schreef:ik tank het liefste LPG, die keuze staat er niet bij....

e85 bijmengen gaat heel goed. je hebt slechts iets van 2 liter e85 op 23 liter 95 nodig om op 98 uit te komen meen ik. hiervoor hoef je verder ook niets aan te passen qua sproeierbezetting.
voorheen vond ik van alle 98 octaan soorten, bp ultimate de beste, maar ook wel verschrikkelijk duur. later tankte ik de 98 bij een "witte pomp" (autoradam, voor de mesnen die nog een goedkoop tankadres zoeken in amsterdam) en die beviel ook prima. v-power vind ik zelf echt slechte benzine
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Afgezien van wat onze persoonlijke voorkeur is: de voorkeur van een aantal van onze autootjes en heel veel andere klassiekers is Super 98. Als de oliemaatschappijen dat goedje in Nederland niet meer willen leveren (raar toch, in allerlei buitenlanden leveren ze het wel), dan wordt het misschien tijd dat "onze" belangenbehartiger Fehac in actie komt. Door de olieboeren op hun verantwoordelijkheid te wijzen. Als ze geen aparte pompen meer willen hebben voor 98, zouden ze voor betaalbare flesjes octane booster kunnen zorgen. Of nog beter: Een betaalbare cocktail van loodvervanger en octane booster. Wanneer begint de lobby? Het media-offensief?
-
- Veelvuldig poster
Er is niets mis mee 'anders' te zijn hoordyane_maniac schreef:hm, dus ik krijg weer het stempel "anders" omdat ik op e85 rij? fraai is het!Tom Duckpower schreef:Ik heb er even "anders" bij gezet. Voor degene die LPG, ethanol of wat dan ook tankenCaptain Krimson schreef:ik tank het liefste LPG, die keuze staat er niet bij....![]()
e85 bijmengen gaat heel goed. je hebt slechts iets van 2 liter e85 op 23 liter 95 nodig om op 98 uit te komen meen ik. hiervoor hoef je verder ook niets aan te passen qua sproeierbezetting.
voorheen vond ik van alle 98 octaan soorten, bp ultimate de beste, maar ook wel verschrikkelijk duur. later tankte ik de 98 bij een "witte pomp" (autoradam, voor de mesnen die nog een goedkoop tankadres zoeken in amsterdam) en die beviel ook prima. v-power vind ik zelf echt slechte benzine

- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
20 procent tankt Maaktmenietuit en 44 procent Euro95. Dat duidt er op dat heel wat eendrijders iets anders tanken dan de constructeur heeft bedoeld. Ik geef geen waarde-oordeel over die keuze, maar ik houd vol: de benzinemaatschappijen zouden ervoor moeten zorgen dat super 98 weer voor fatsoenlijke prijzen beschikbaar komt. Fehac, pak ze!