Boutje afgebroken handrem

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Boutje afgebroken handrem

Bericht door lordmaster1 » wo 15 dec, 2010 16:19

Goeiendag zeg,
Ik wilde vandaag mijn handremblokken vervangen, t loshalen van de kabels ging goed, maar bij het losmaken van de bouten aan de onderkant van de hefboom breekt deze ineens af! Nou moet ik er wel bij zeggen dat deze bouten al heel erg lang niet los zijn geweest. Wat is nu de beste oplossing?
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 15 dec, 2010 16:24

uitboren en een nieuwe erin. Ik neem aan dat je die bedoeld die in het chassis gaan. Mooi vlakslijpen, goed centeren en dan met een goede boor iets kleiner dan de schroefdraad. Smeren tijdens het boren helpt ook.
Ik heb afeglopen week een 5 cm lange schroef van een 90 jaar oude mijnlamp helemaal in de lengte uitgeboord. Niet te hard op de boor duwen want dan kan hij weglopen. Hij moet snijden. Succes.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » wo 15 dec, 2010 17:05

Is het niet het makkelijkste ( en snelste) om er een andere remklauw op te zetten?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 15 dec, 2010 18:24

of gebruik een boutuitdraaier, een taps toelopend boorachtig ding met schroefdraad de andere kant op:

Afbeelding

deze klemt zichzelf vast in de afgebroken bout en neemt hem uiteindelijk mee.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 15 dec, 2010 19:14

Uhm, over welke bout hebben we het nou? De bout onderaan een van de hefboompjes aan de remklauw, of een bout onderaan de grote hefboom op het chassis?

hvdh
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 249
Lid geworden op: di 10 aug, 2010 18:00
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door hvdh » wo 15 dec, 2010 19:18

supercees schreef: deze klemt zichzelf vast in de afgebroken bout en neemt hem uiteindelijk mee.
Leg eens uit hoe die 'boortjes' werken?
Kan ik waarschijnlijk goed gebruiken.
Alle beelden op een rij
www.h2vormgeving.nl/vidal

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » wo 15 dec, 2010 19:40

een van de boutjes op op de remklauw zelf, niet van de hefboom..
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 15 dec, 2010 22:48

normaal gesproken draai je iets los door linksom te draaien, deze speciale boutuitdraaiers graven zich in als je linksom draait, dat bedoelde ik met het schroefdraad verkeerd om.

je boort dus een klein gaatje in de afgebroken bout met een gewoon staalboortje en draait linksom de boutuitdraaier erin. omdat deze steeds dikker wordt zet deze zich vast in de afgebroken bout en draait op een gegeven moment de afgebroken bout mee linksom uit het gat.

het is wat lastig maar werkt wel.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 15 dec, 2010 23:08

Deze dingen staan ook wel bekend als linkse tap ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 16 dec, 2010 11:44

Ik heb exact hetzelfde setje liggen. Maar nog nooit gebruikt. Met WD4o komt (bijna) alles namelijk goed los.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 16 dec, 2010 12:11

andere truc een gaatje in de boutrest boren. Dan een iets groter torx bitje erin slaan. Dan losdraaien. Ik denk wel dat dit alleen werkt net kwaliteits torx bitjes anders heb je een nog groter probleem als dit afbreekt.
diverse Citroens, wat anders.

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » do 16 dec, 2010 21:17

niet echt aan te raden voor je bitjes
zou ik zeggen :twisted:
maar dan kan je tenminste wel zeggen dat je een torx nodig hebt voor een eend
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » do 16 dec, 2010 21:56

ditzelfde kan gebeuren met die konische linkse tappen die zijn vaak zo hard dat ze breken, omdat er door de hardheid bijna geen buig in zit, vooral de kleinere maten. als je goed uit boord word het vaak heet genoeg om ze net los te krijgen, met de zoals hierboven beschreven methode, alleen sla ik er altijd iets zachts in ,spijker of een oude schroevendraaier om mee te wrikken, zodat je niet verder van huis bent als het breekt, meestal kost het erg veel tijd
2cv6 azu-b 250

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » do 16 dec, 2010 21:59

Tom Duckpower schreef:Deze dingen staan ook wel bekend als linkse tap ;)
linkse tap? daar komt bitburger uit:

Afbeelding
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » do 16 dec, 2010 22:38

dat is de rechtse tap!
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Plaats reactie