Bandenkeuze voor een Tour d'Afrique
Bandenkeuze voor een Tour d'Afrique
Samen met een makker wil ik in maart a.s. in onze Ami 8 Break uit 1970 van Amsterdam, NL naar Amsterdam, Z-A rijden. We gaan de oostkant van Afrika af door landen als Egypte, Soedan, Ethiopie, Kenia, Tanzania, Zambia.
Een van de belangrijkste beslissingen die we moeten maken is de keuze van de banden. Eenmaal onderweg is het erg lastig nog te wisselen, zeker in Afrika. Het te verwachten wegopppervlak is voornamelijk asfalt in allerlei kwaliteiten, dust roads en ook mul zand. Her en der heb ik al gezocht en gevraagd naar informatie. Zoals ik het nu bekijk heb ik een aantal alternatieven:
1. Gewone zomerbanden (Mabor, 135/15) - makkelijk te verkrijgen, sympathiek geprijsd, goeie compound. Slecht in modder.
2. Mud & Snow (Michelin, of retreads) - €€€ en waarschijnlijk niet zo goed op asfalt, hoger brandstofverbruik, (te) zachte compound. Wel goed off road.
3. Allebei mee - €€€€€ en veel ruimte en gewicht. We willen het totale gewicht van de Ami inclusief ons onder de 1100 kg houden.
4. Michelin 145/15 banden mee. Breder loopoppervlak en iets meer spoor. Prijzig, en wellicht niet zo puik voor de wiellagers.
Graag advies, meningen en ideeen.
Groet, Arno
Een van de belangrijkste beslissingen die we moeten maken is de keuze van de banden. Eenmaal onderweg is het erg lastig nog te wisselen, zeker in Afrika. Het te verwachten wegopppervlak is voornamelijk asfalt in allerlei kwaliteiten, dust roads en ook mul zand. Her en der heb ik al gezocht en gevraagd naar informatie. Zoals ik het nu bekijk heb ik een aantal alternatieven:
1. Gewone zomerbanden (Mabor, 135/15) - makkelijk te verkrijgen, sympathiek geprijsd, goeie compound. Slecht in modder.
2. Mud & Snow (Michelin, of retreads) - €€€ en waarschijnlijk niet zo goed op asfalt, hoger brandstofverbruik, (te) zachte compound. Wel goed off road.
3. Allebei mee - €€€€€ en veel ruimte en gewicht. We willen het totale gewicht van de Ami inclusief ons onder de 1100 kg houden.
4. Michelin 145/15 banden mee. Breder loopoppervlak en iets meer spoor. Prijzig, en wellicht niet zo puik voor de wiellagers.
Graag advies, meningen en ideeen.
Groet, Arno
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
- Locatie: vlaardingen
bandenkeuze
Mijn keuze zou zijn: Michelin 135 R 15 X M&S 89, grove noppenband die het ook op asfalt uitstekend doet. Bij covers kan het loopvlak loslaten bij zware belasting, Mabor is op het moment niet of slecht te krijgen en slijt heel hard. 125 breed banden kunnen niet genoeg gewicht dragen, 145 breed banden stuurt veel zwaarder. Japanse en Koreaanse zooi mogen ze houden want daar gaan ze daar zelf maar op rijden.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Met 1 set (6 stuks) Marbor banden, met Michelin binnenbanden, heb ik 2x de Touareg Trail gereden.
Dat beviel prima. In Afrika kom je over het algemeen toch alleen maar zand, stenen en hier en daar een overgebleven stukje asfalt tegen.
De Marbor banden zijn lekker stug zodat je wangen niet direct kapot gaan als je langs een steen schuurt.
Persoonlijk vind ik breder dan 135 niet echt lekker meer sturen.
Als je echt door de zandduinen heen gaat dan zijn iets breder banden wel iets fijner, maar als je ze leeg laat lopen tot 0,6 bar dan gaat het met de Marbor banden prima.
Ze zijn ook inderdaad een stuk goedkoper. Na afloop kan je de banden en de velgen toch weggooien. Dat had ik ook moeten doen na de eerste TT, want met dezelfde set hadden we de 1e keer maar 2 lekke banden en de laatste keer 7. Maar gebruik vooral goede Michelin binnenbanden.
Dat beviel prima. In Afrika kom je over het algemeen toch alleen maar zand, stenen en hier en daar een overgebleven stukje asfalt tegen.
De Marbor banden zijn lekker stug zodat je wangen niet direct kapot gaan als je langs een steen schuurt.
Persoonlijk vind ik breder dan 135 niet echt lekker meer sturen.
Als je echt door de zandduinen heen gaat dan zijn iets breder banden wel iets fijner, maar als je ze leeg laat lopen tot 0,6 bar dan gaat het met de Marbor banden prima.
Ze zijn ook inderdaad een stuk goedkoper. Na afloop kan je de banden en de velgen toch weggooien. Dat had ik ook moeten doen na de eerste TT, want met dezelfde set hadden we de 1e keer maar 2 lekke banden en de laatste keer 7. Maar gebruik vooral goede Michelin binnenbanden.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
dit jaar mee gedaan aan touareg trail, wij hadden michelin 135 m en s noppenband, mooie band duur en een goed merk!!!! maar we hadden 20x een lekke band en 4 kromme velgen, 2 deelnemer reden met vredestein snow+ 155 82 15, geen een keer een lekker band of kromme velg! ik heb gelijk voor onze rally eend deze banden besteld wat een enorme verbetering was dat!!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Het probleem met de Michelin 135 M/S is dat deze zich gaat ingraven als je door het mulle zand van de Sahara rijdt.
Het zijn wel fijne banden. Ze zitten verder het hele jaar door op mijn 2v.
Michelin 135 M/S (1973 Raid Afrique)
Vredenstein 155 Snow+ (2007 2cv Bibip Dakar)
Marbor 135
Michelin 145 XZX
Het zijn wel fijne banden. Ze zitten verder het hele jaar door op mijn 2v.
Michelin 135 M/S (1973 Raid Afrique)
Vredenstein 155 Snow+ (2007 2cv Bibip Dakar)
Marbor 135
Michelin 145 XZX
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
Geloof niet dat dat zozeer jouw probleem was maar meer een probleem voor de mensen die gingen duwen. HahaNicky schreef:Het probleem met de Michelin 135 M/S is dat deze zich gaat ingraven als je door het mulle zand van de Sahara rijdt.
Om op topic te blijven, de Vredenstein winterbanden (zijn dat de M+S??) bevielen ook goed.
Ik ben op zich ook wel voor die M&S, ik zit alleen met het probleem dat het winterbanden zijn. Dat betekent een zachte compound. Ik ben bang dat de stukken er vanaf vliegen op een asfaltweg bij 40 grC in de schaduw. De prijs staat me ook erg tegen eerlijk gezegd.
Ik heb ook foto's van rally 2cv's gezien waar ze op gewone zomerbanden lijken te rijden. Dat van dat ingraven in mul zand van de M&S lijkt me een valide argument.
PS Ramon zou jij je post kunnen editen en die link weghalen.
Ik heb ook foto's van rally 2cv's gezien waar ze op gewone zomerbanden lijken te rijden. Dat van dat ingraven in mul zand van de M&S lijkt me een valide argument.
PS Ramon zou jij je post kunnen editen en die link weghalen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1460
- Lid geworden op: do 13 mar, 2003 16:13
- Locatie: Citroville
- Contacteer:
Ik heb die Vredesteijn Snow ook gehad en die vind ik in het zand nou juist niet echt fijn, snel ingraven. Ik had ze in 145 R 15 en reed ze 2 keer lek.
Als ik nu weer zou moeten kiezen zou ik voor de Michelins XM +S 89 gaan, dat is eigenlijk toch meer een gravel/off road band dan een winter/frictie lamellenband.
Als ik nu weer zou moeten kiezen zou ik voor de Michelins XM +S 89 gaan, dat is eigenlijk toch meer een gravel/off road band dan een winter/frictie lamellenband.
ik heb het ervaren, iedereen zat vast behalve degene met vredestein banden, omdat ze breed en hoog zijn, kan je ze verder laten aflopen, omdat je velg dan beter bescherm is voor overwachte stenen,
je wielagers gaan niet in een keer stuk, als je met verse apk, dus geruisloze wileagers vertrekt gan je in 10.000 km echt niet zo snel een lager slopen, maargoed anders vervang je hem toch!?
je wielagers gaan niet in een keer stuk, als je met verse apk, dus geruisloze wileagers vertrekt gan je in 10.000 km echt niet zo snel een lager slopen, maargoed anders vervang je hem toch!?