rode 2CV6 club restauratie, op naar volgend project.
-
- Gebruiker
- Berichten: 87
- Lid geworden op: zo 24 okt, 2010 18:11
- Locatie: Voorthuizen
- Contacteer:
- renate
- Regelmatige poster
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do 26 aug, 2010 15:36
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Wat Henk zegt, 2cv blik lassen is een vak apart.
Willen en kunnen lassen is wel een uitdaging.
mijn zoon (bijna 13 jaar oud) wil sinds ik hem de beginselen heb bijgebracht zelfs de planken van de schutting aan elkaar lassen.
Als je eenmaal "the hang of it" hebt is 't erg leuk om te doen.
En als je het "begrijpt" is het vrij simpel.
Greetzz Renate.
Willen en kunnen lassen is wel een uitdaging.
mijn zoon (bijna 13 jaar oud) wil sinds ik hem de beginselen heb bijgebracht zelfs de planken van de schutting aan elkaar lassen.
Als je eenmaal "the hang of it" hebt is 't erg leuk om te doen.
En als je het "begrijpt" is het vrij simpel.
Greetzz Renate.
Doe vandaag niet wat je morgen ook nog kunt uitstellen.
Nou, Rob!
Ik ga jou goed in de gaten houden.
Mijn carosserie staat gestraald en in de primer te wachten totdat ik tijd en moed heb, om aan het laswerk te beginnen.
Voorruitframe, plaatwerk onder bananenruitje en reservewielbak komen o.a. nog aan de beurt.
Wie weet kan ik e.e.a. van je leren!~
Tips zijn natuurlijk altijd welkom.
Sjoerdje
Ik ga jou goed in de gaten houden.
Mijn carosserie staat gestraald en in de primer te wachten totdat ik tijd en moed heb, om aan het laswerk te beginnen.
Voorruitframe, plaatwerk onder bananenruitje en reservewielbak komen o.a. nog aan de beurt.
Wie weet kan ik e.e.a. van je leren!~
Tips zijn natuurlijk altijd welkom.
Sjoerdje
2CV6 CLUB '86 Grijs
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1909
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
tips heb ik wel:
wat mij veel tijd heeft gekost om uit te vinden:
-met een pons-verzettang maak je gaten van 5 mm. Die vind ik net te klein om een goede las te kunnen maken. ik heb ze allemaal opgeboord naar 6 mm.
-bij proplassen moet je de platen echt heel erg goed op elkaar aansluiten. het begon pas ergens op te lijken toen ik zo'n puntlas-griptang kocht.
-Bij proplassen op heel dun blik het lassen even kort onderbreken om iets af te laten koelen. Een seconde is al voldoende. Zo voorkom je dat er gaten in de plaat vallen.
Door een misverstand heb ik nu twee van die puntlasgriptangen. Als je nog belangstelling hebt voor één...
Het voorruitframe en staatstuk komen maandag binnen. Spannend, want dat zijn dure onderdelen en vol in het zicht. Wordt vervolgt....
Gr Rob
wat mij veel tijd heeft gekost om uit te vinden:
-met een pons-verzettang maak je gaten van 5 mm. Die vind ik net te klein om een goede las te kunnen maken. ik heb ze allemaal opgeboord naar 6 mm.
-bij proplassen moet je de platen echt heel erg goed op elkaar aansluiten. het begon pas ergens op te lijken toen ik zo'n puntlas-griptang kocht.
-Bij proplassen op heel dun blik het lassen even kort onderbreken om iets af te laten koelen. Een seconde is al voldoende. Zo voorkom je dat er gaten in de plaat vallen.
Door een misverstand heb ik nu twee van die puntlasgriptangen. Als je nog belangstelling hebt voor één...
Het voorruitframe en staatstuk komen maandag binnen. Spannend, want dat zijn dure onderdelen en vol in het zicht. Wordt vervolgt....
Gr Rob
Waar heb je het plaatwerk gekocht?
Het voorruitframe heb ik al geruime tijd op zolder staan; ooit een origineel deel bij Mehariche gekocht!
Enne... begrijp ik het gfoed, dat je het te vervangen deel overlapt met het bestaande, er gaatjes in boort en die vervolgens dichtlast met CO2?
Het voorruitframe heb ik al geruime tijd op zolder staan; ooit een origineel deel bij Mehariche gekocht!
Enne... begrijp ik het gfoed, dat je het te vervangen deel overlapt met het bestaande, er gaatjes in boort en die vervolgens dichtlast met CO2?
2CV6 CLUB '86 Grijs
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1909
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Foto's van het vervangen van het staartsuk en het raamframe. Bedenk: ik ben geen plaatwerker en heb twee maand geleden leren lassen. Misschien kan het handiger, sneller of beter.
nou, daar gaat ie:
het staartstuk.
De koets ligt op zijn kop, dan kan je er beter bij.
Verzinkt staartsuk gekocht zodat ik weet wat ik weg moet slijpen
dan de kit aan de binnenkant op de hoek binnenscherm/staartstuk verwijderen.
in de wielkast de rand van het staartstuk afschuren zodat de proplassen zichtbaar worden:
de proplassen kan je op verschillende manieren weghalen:
-proplasboor; heel precies, kost veel tijd en mijn ervaring is dat je toch net niet de hele proplas wegboort waardoor je nog flink moet trekken en de achterblijvende delen behoorlijk buigen.
-schuurschijf op de haakse slijper. Mooi resultaat, schiet niet erg op
-doorslijpschijf op de slijper, gaat lekker snel maar niet uitschieten want dan beschadigd de boel
langs de rand van het staartsuk doorslijpen, dan de proplassen wegslijpen
oppassen voor dit balkje:
langs de rand van de kofferdeksel zit een randje blik van ca 0.5 cm. Dit is zichtbaar van binnenuit. Bij de blauwe pijl is dit per ongeluk weggeslepen:
Bij de groene pijl is het blik doorgesneden met de haakse slijper. Dat werkt goed omdat er daar op twee plaatsen proplassen zitten; bovenop de rand van het achterdeksel en in de hoek van het staartstuk en de rand. De witte pijlen geven de proplassen aan.
dit blijft er achter na verwijderen bij de C stijl
De koets staat weer rechtop. En toen kon ik niet verder:
Tot op dit moment ca 2 uur bezig geweest met een 500W haakse slijper en schijfjes van een hele goedkope discounter.
Wordt vervolgt.
Rob
nou, daar gaat ie:
het staartstuk.
De koets ligt op zijn kop, dan kan je er beter bij.
Verzinkt staartsuk gekocht zodat ik weet wat ik weg moet slijpen
dan de kit aan de binnenkant op de hoek binnenscherm/staartstuk verwijderen.
in de wielkast de rand van het staartstuk afschuren zodat de proplassen zichtbaar worden:
de proplassen kan je op verschillende manieren weghalen:
-proplasboor; heel precies, kost veel tijd en mijn ervaring is dat je toch net niet de hele proplas wegboort waardoor je nog flink moet trekken en de achterblijvende delen behoorlijk buigen.
-schuurschijf op de haakse slijper. Mooi resultaat, schiet niet erg op
-doorslijpschijf op de slijper, gaat lekker snel maar niet uitschieten want dan beschadigd de boel
langs de rand van het staartsuk doorslijpen, dan de proplassen wegslijpen
oppassen voor dit balkje:
langs de rand van de kofferdeksel zit een randje blik van ca 0.5 cm. Dit is zichtbaar van binnenuit. Bij de blauwe pijl is dit per ongeluk weggeslepen:
Bij de groene pijl is het blik doorgesneden met de haakse slijper. Dat werkt goed omdat er daar op twee plaatsen proplassen zitten; bovenop de rand van het achterdeksel en in de hoek van het staartstuk en de rand. De witte pijlen geven de proplassen aan.
dit blijft er achter na verwijderen bij de C stijl
De koets staat weer rechtop. En toen kon ik niet verder:
Tot op dit moment ca 2 uur bezig geweest met een 500W haakse slijper en schijfjes van een hele goedkope discounter.
Wordt vervolgt.
Rob
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1909
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
en het voorruitframe:
nieuwe gekocht, zeer handig om te kijken wat wel en niet weg te slijpen:
Ik kon niet aan een verzinkte komen.
Eerst in het liggende onderste deel van de sponning het blik doorgeslepen:
Dat deel zit maar op één plaats vast en na doorslijpen kon ik makkelijk de proplassen doorslijpen
In de linker a-stijl zit bedrading. Dus eerst het rechterdeel van het raamframe losgemaakt. Daar zit het met proplassen op de a-stijl vast. Bovenaan, waar het aansluit op de daklijst, zit een lip die onder het raamframe schuift. Deze niet doorslijpen.
Toen het deel bij het motorkapscharnier weggehaald:
Doorslijpen in het horizontale deel van de ventilatieklep (blauwe pijl) en het vertikale deel net boven de flens met het motorschot (groene pijl).
Dan de pur verwijderd en toen was het makkelijk de proplassen weg te slijpen.
Daarna het framegedeelte bij de linker a-stijl gedaan. Hier zit dus bedrading; oppassen met slijpen.
Na drie uur werk kon het frame op zijn plaats gezet:
Voordat het vastgelast kan worden eerst nog op maat maken. Fotoverslag volgt.
Vraagje: kan iemand bij zijn eend een foto maken van dit hoekje:
Ik weet niet meer hoe ver de omgebogen strip vóór of tussen de daklijsten hoort te zitten.
Gr Rob
nieuwe gekocht, zeer handig om te kijken wat wel en niet weg te slijpen:
Ik kon niet aan een verzinkte komen.
Eerst in het liggende onderste deel van de sponning het blik doorgeslepen:
Dat deel zit maar op één plaats vast en na doorslijpen kon ik makkelijk de proplassen doorslijpen
In de linker a-stijl zit bedrading. Dus eerst het rechterdeel van het raamframe losgemaakt. Daar zit het met proplassen op de a-stijl vast. Bovenaan, waar het aansluit op de daklijst, zit een lip die onder het raamframe schuift. Deze niet doorslijpen.
Toen het deel bij het motorkapscharnier weggehaald:
Doorslijpen in het horizontale deel van de ventilatieklep (blauwe pijl) en het vertikale deel net boven de flens met het motorschot (groene pijl).
Dan de pur verwijderd en toen was het makkelijk de proplassen weg te slijpen.
Daarna het framegedeelte bij de linker a-stijl gedaan. Hier zit dus bedrading; oppassen met slijpen.
Na drie uur werk kon het frame op zijn plaats gezet:
Voordat het vastgelast kan worden eerst nog op maat maken. Fotoverslag volgt.
Vraagje: kan iemand bij zijn eend een foto maken van dit hoekje:
Ik weet niet meer hoe ver de omgebogen strip vóór of tussen de daklijsten hoort te zitten.
Gr Rob