oliepeil
-
- Regelmatige poster
oliepeil
Ik heb afgelopen weekeind een oud blok (2cv6) opgeknapt (Voorzien van nieuwe zuigers cilinders en oliekoeler en nieuwe kleppen) en volledig gespleten en schoongemaakt, maar nu heb ik een olieprobleem.
Ik heb er 2,5 liter olie 15W40 ingegooid, en nu zit hij nog 1 cm onder minimum peil op de peilstok.
Het oliedruklampje gaat uit na een paar slagen met de startmotor, maar gaat soms branden op de testbank.
Na een uur stilstaan is het peil nog steeds hetzelfde.
Hoeveel olie moet er nu in na een grondige schoonmaakactie van het blok?
Ik heb er 2,5 liter olie 15W40 ingegooid, en nu zit hij nog 1 cm onder minimum peil op de peilstok.
Het oliedruklampje gaat uit na een paar slagen met de startmotor, maar gaat soms branden op de testbank.
Na een uur stilstaan is het peil nog steeds hetzelfde.
Hoeveel olie moet er nu in na een grondige schoonmaakactie van het blok?
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Re: oliepeil
Schoonmaakactie of niet; er moet eigenlijk 2,2 liter in.tweeceevee schreef:Hoeveel olie moet er nu in na een grondige schoonmaakactie van het blok?
http://www.2cv.nl/alledag/vraagbaak.html#olie
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Je hebt gelijk, ik vergat de lege kleppen.engbokho schreef:Nee hoor, na kleppen stellen en filter wissel (dus helemaal leeg) gaat er ongeveer 2,75 liter in.
Dus bijvullen tot max (maar er niet er over heen!)
Het oliefilter vul ik voor montage altijd met olie. Dat scheelt
weer bij het afvullen.

[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
-
- Regelmatige poster
Probleem kan soms simpel zijn, de jerrycan olie die ik heb gekocht , daar zat een verkeerde maatindeling op, en er zat dus ook geen 5 liter olie in.
(gekocht bij een 2cv onderdelen leverancier)
1 liter op de jerrycan is in de litermaat van mijn vrouw 0,85 liter, die was alleen niet heel blij dat ik die gebruikt heb.(die litermaat is ok, want die komt uit een laboratorium)
Peil is nu goed en oliedruklampje blijft uit.
Blok kan nu dus weer mooi op de plank voor reserve.
(gekocht bij een 2cv onderdelen leverancier)
1 liter op de jerrycan is in de litermaat van mijn vrouw 0,85 liter, die was alleen niet heel blij dat ik die gebruikt heb.(die litermaat is ok, want die komt uit een laboratorium)
Peil is nu goed en oliedruklampje blijft uit.
Blok kan nu dus weer mooi op de plank voor reserve.
-
- Regelmatige poster
Dat vind ze ook niet leuk meer, heb er eens een stel carterhelften ingedaan, en toen vergeten de vaatwasser te reinigen met een reinigingsmiddel.
De volgende vaat was toen niet erg schoon geworden.
Heb de litermaat schoongemaakt met remmenreiniger, en vind hem zelf wel weer schoon genoeg.
Er ging trouwens wel 3 liter olie in het carter voor hij weer op peil stand
De volgende vaat was toen niet erg schoon geworden.
Heb de litermaat schoongemaakt met remmenreiniger, en vind hem zelf wel weer schoon genoeg.
Er ging trouwens wel 3 liter olie in het carter voor hij weer op peil stand
- André Post
- Heavy user
-
- Heavy user
als ze in dat geval de euro ook gelijk stellen aan de dollar ala... 5 liter is 5 liter en tenzij niet expliciet aangegeven staat dat het 5 quartergallons zijn, verhaal halen en een deel van je geld terug! kom op zeg... zo kan ik er nog wel een paar verzinnen. olie is duur genoegAndré Post schreef:Die 4.25 liter is precies 5 amerikaanse quarter gallons.
Vaak wordt een kwart gallon gelijkgesteld aan een liter.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
De olie is wel van een Amerikaans merk, dus dat verhaal van die quarter gallons klopt misschien wel, op de jerrycan staat alleen wel 5 LITER.
Ik ga de leverancier even bellen hoe en wat.
Ik heb nu alleen wel weer een olieverschil van nog steeds 1 cm onder minimum peil, gister was het peil even goed, maar vanmorgen was die weer terug op het oude niveau.
Ik heb het blok gisteravond nog een uur laten draaien, en nergens een olielek, en ook geen blauwe walmen uit de uitlaat.
Kan er misschien een verstopping in de oliepeilstokbuis zitten? ( als ik de peilstok erin stop voel ik na de knik een beetje tegenstand, maar dat heeft het blok wat nu in mijn eend zit ook, maar wel in mindere mate.)
Er zit in ieder geval volgens het oliedruklampje voldoende olie in, ik sluit vanavond voor de zekerheid een oliedrukmeter aan, en laat hem dan weer een poosje draaien.
Ik ga de leverancier even bellen hoe en wat.
Ik heb nu alleen wel weer een olieverschil van nog steeds 1 cm onder minimum peil, gister was het peil even goed, maar vanmorgen was die weer terug op het oude niveau.
Ik heb het blok gisteravond nog een uur laten draaien, en nergens een olielek, en ook geen blauwe walmen uit de uitlaat.
Kan er misschien een verstopping in de oliepeilstokbuis zitten? ( als ik de peilstok erin stop voel ik na de knik een beetje tegenstand, maar dat heeft het blok wat nu in mijn eend zit ook, maar wel in mindere mate.)
Er zit in ieder geval volgens het oliedruklampje voldoende olie in, ik sluit vanavond voor de zekerheid een oliedrukmeter aan, en laat hem dan weer een poosje draaien.