DG Ignition of 123 ignition!?????? 125 euro of 160?

JanO
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 17:42
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door JanO » za 15 dec, 2007 00:22

Op marktplaats kwam ik deze elektronische ontsteking tegen:

http://link.marktplaats.nl/135070039

Heeft iemand hier ervaring mee? 70 euro lijkt goedkoop....

Mvg, JanO
XM Ambiance 1991
2CV6 1982
ID 19B 1968

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » za 15 dec, 2007 09:21

Ik denk niet dat het geschikt is voor de 2CV, als ik het hier zo lees dat het verborgen is, dan zal het wel onder de verdelerkap moeten, dat schiet dan niet op als je 2CV rijdt ;-)
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

JanO
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 17:42
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door JanO » zo 16 dec, 2007 22:55

Ik heb er een mailtje aan gewaagd met de vraag of deze ontsteking geschikt is voor een 2CV6 en wat het verschil is met D-ignition en 123. Ik kreeg vrij snel ongeveer het volgende antwoord:

Je kunt deze ook gebruiken voor een eend.
Het verschil is dat de punten gewoon blijven zitten., alleen is hier geen vonkvorming meer. De contactpunten dienen nu alleen als schakelaar waardoor de punten niet meer slijten. Het kastje kun je overal plaatsen in de auto.


Ik neem aan dat de centrifugaalgewichtjes eruit moeten en dat het kastje alleen de vervroeging regelt. In feite doet een eenvoudige 123 dit ook, maar dan op een andere manier. Zou dit goed kunnen werken?

Groet, Jan
XM Ambiance 1991
2CV6 1982
ID 19B 1968

P.Senior
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 20:24
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door P.Senior » ma 17 dec, 2007 08:53

Het lijkt me meer een electronisch relais. Die zorgt dat er weinig stroom door de kontaktpuntjes stroomt en flink stroom naar de bobine. De vervroeging dient in dat geval gewoon te blijven zitten.
Punky besmette Senior met het citroenvirus

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 17 dec, 2007 11:41

JanO schreef:Ik heb er een mailtje aan gewaagd met de vraag of deze ontsteking geschikt is voor een 2CV6 en wat het verschil is met D-ignition en 123. Ik kreeg vrij snel ongeveer het volgende antwoord:

Je kunt deze ook gebruiken voor een eend.
Het verschil is dat de punten gewoon blijven zitten., alleen is hier geen vonkvorming meer. De contactpunten dienen nu alleen als schakelaar waardoor de punten niet meer slijten. Het kastje kun je overal plaatsen in de auto.


Ik neem aan dat de centrifugaalgewichtjes eruit moeten en dat het kastje alleen de vervroeging regelt. In feite doet een eenvoudige 123 dit ook, maar dan op een andere manier. Zou dit goed kunnen werken?

Groet, Jan
Nee alles blijft gewoon mechanisch zitten en je blijft dan ook met je mechanische vervroeging zitten. De 123 en DG doen dit elektronisch regelen en is niet vergelijkbaar.

Dit is gewoon oplochterij, omdat je voor 20 euro een velleman kit koopt welke exact hetzelfde doet. En wezen is het gewoon een transistor schakeling, waarbij de contactpunt niet meer dient om de bobine te aarden, maar om de transistor schakeling te triggeren. De contactpunt slijt daardoor niet meer in door de vonken, maar zal nog wel degelijk verslijten.

Overigens werkt het wel zo'n velleman kit.

JanO
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 17:42
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door JanO » ma 17 dec, 2007 18:44

Ok, da's duidelijk, nog even doorsparen dus...

Bedankt,

Jan
XM Ambiance 1991
2CV6 1982
ID 19B 1968

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 18 dec, 2007 22:59

stipt genomen aarden de contactpuntjes de bobine helemaal niet, ze staan juist ópen als er ontsteking is, waardoor de condensator niet meer oplaadt en zn lading baas rap kwijtraakt aan de bobine, waardoor je vonk hebt ;) Je moet hierbij denken aan honderdsten van seconden ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » wo 19 dec, 2007 10:24

Bijna goed, het ontladen van de condensator zorgt ervoor dat de puntjes niet inbranden.
Vonk bij de boegie komt door de inductiespanning die in de secundaire spoel van de bobine die ontstaat bij het wegvallen van de spanning op de primaire spoel (openen puntje).

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 19 dec, 2007 10:56

Dus correctie van mijn verhaal zou moeten zijn de contatpunten ontaarden de bobine ;)

Maar we zijn het er over eens dat die 70 euro oplichterij is als je het voor 20 euro ook kunt kopen :)

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » wo 19 dec, 2007 11:17

backfire schreef:Maar we zijn het er over eens dat die 70 euro oplichterij is als je het voor 20 euro ook kunt kopen :)
Mooi kastje er omheen, verpakking laten maken, productie opzetten, verkoopkanalen aanboren, investeren............ oplichterij vindt ik te veel gezegd, 't is niet goedkoop :!:
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 19 dec, 2007 13:10

20 euro is de prijs van vellemaan waar zij ook winst opmaken, dus als je productie opzet dan mag zoiets 45 euro kosten, dus ja ik vind het persoonlijk te duur, zeker voor de eendrijder. Dan kun je beter meer uitgeven voor een 100% elektronische ontsteking.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 19 dec, 2007 20:28

k vind het ook te duur want het voegt niets toe, geen optimumkromme of zoiets... doe idd maar gewoon lekker 123 of DG, ben je veel blijer van! ;) [en al helemaal met dit vochtige weer].

Of houdt het bij puntjes, maar net wat je persoonlijke voorkeur heeft ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » wo 19 dec, 2007 22:20

ik vind de oudewetse contactpunten het beste , ze reden er vroeger ook op dus nu ook.
zelf hebben wij 2 elektronische onstekeningen vernielt/opgebrand
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Pistachke
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: za 27 aug, 2005 21:53
Locatie: Turnhout

Velleman ontsteking

Bericht door Pistachke » do 20 dec, 2007 12:58

Leuke discussie, DG, 123Ignition.... Is natuurlijk een keuze die elke eendenrijder voor zichzelf moet maken. Enkele collega eendenrijders in belgië zijn uitermate tevreden over hun 123, andere klagen dan weer over slechter starten indien de motor warm is. Feit is dat een motor met slecht gestelde kleppen, verminderde compressie of andere euvels zeker niet beter wordt met een electronische ontsteking.

Beginnen vanaf de basis is dus de boodschap. Zorg voor goede bougies, kijk regelmatig de staat van je bougiekabels na.

Ikzelf rij nu al zo'n 7 jaar met een Velleman-ontsteking (€17,50 en een halfuurtje soldeerwerk) en ben er uitermate tevreden mee. Puntjes gaan een stuk langer mee, motor loopt heerlijk door in z'n toeren. Enige nadeel - de grote condensator die in de kit zit, durft wel eens uit z'n soldering trillen, dus bij deze m'n tip : goed insealen met een niet-corrosieve pakking (bv. vloeibare pakking). Gaat er dan nog iets kapot, dan heel eenvoudig grilletje eraf, schoep eraf en 2 draadjes omwisselen, zodat ie weer op z'n puntjes loopt.

Eenvoud siert...de eend !
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 20 dec, 2007 13:29

thomaaas schreef:Hmm kan heel best want t kostte echt geen drol, terwijl kraggenburg meestal ietsjes duurder is [niet veel hoor].

Verder doodsimpel, gewoon vastbouten en draaien tot je feestverlichting hebt ;)
alsje blieft stel m nog eens (of controleer het igg nog eens) met een stroboscoop. dat afstellampje is aardig, maar met een stroboscoop stel je m nog zoveel fijner af.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie