DG Ignition of 123 ignition!?????? 125 euro of 160?

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » di 10 jul, 2007 00:02

mensen...ligt het soms aan dat klote weer ofzo, dat iedereen alleen maar aan het bekvechten en zeiken is....

Ga lekker naar buiten, trek die motorkap open en ga eens lekker je onsteking controleren ofzo.... puntjes of elektrisch...dat maakt me niet uit...

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » di 10 jul, 2007 06:18

Nou wil ik niemand beledigen of een veer in z'n kont steken, maar ik heb Albert benaderd over mijn probleem met mijn 123, en hij vind dat ik met een 123 naar Zweden moet, dus ik kan hem opsturen en dan gaat hij kijken wat hij kan doen.
Dat vind ik toch wel service hoor!!!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » di 10 jul, 2007 10:54

goede service is minstens zo belangrijk als een goed product...

En nu is het mooi weer (hier tenminste nog wel) maar m'n eendje staat bij C&C te wachten voor de apk....zucht
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Wim van den Bergh
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: di 26 jun, 2007 14:02
Locatie: Kraggenburg
Contacteer:

Bericht door Wim van den Bergh » di 10 jul, 2007 15:22

Duintje schreef:ga eens lekker je onsteking controleren ofzo.... puntjes of elektrisch...dat maakt me niet uit...
... blijkt dat ik een Piranha elektronische ontsteking heb ... :roll:
:wink:
1984 Le Patron 3 / 1986 BX 1.4 RE / 1997 Saxo 1.6 SX automaat / 2012 DS3 HDI EGS

http://www.nwpvandenbergh.nl/citro-gekte/wagens.html

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 10 jul, 2007 15:51

pffffffffffffffff, slapert :lol:

JanO
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 17:42
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door JanO » za 15 dec, 2007 00:22

Op marktplaats kwam ik deze elektronische ontsteking tegen:

http://link.marktplaats.nl/135070039

Heeft iemand hier ervaring mee? 70 euro lijkt goedkoop....

Mvg, JanO
XM Ambiance 1991
2CV6 1982
ID 19B 1968

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » za 15 dec, 2007 09:21

Ik denk niet dat het geschikt is voor de 2CV, als ik het hier zo lees dat het verborgen is, dan zal het wel onder de verdelerkap moeten, dat schiet dan niet op als je 2CV rijdt ;-)
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

JanO
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 17:42
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door JanO » zo 16 dec, 2007 22:55

Ik heb er een mailtje aan gewaagd met de vraag of deze ontsteking geschikt is voor een 2CV6 en wat het verschil is met D-ignition en 123. Ik kreeg vrij snel ongeveer het volgende antwoord:

Je kunt deze ook gebruiken voor een eend.
Het verschil is dat de punten gewoon blijven zitten., alleen is hier geen vonkvorming meer. De contactpunten dienen nu alleen als schakelaar waardoor de punten niet meer slijten. Het kastje kun je overal plaatsen in de auto.


Ik neem aan dat de centrifugaalgewichtjes eruit moeten en dat het kastje alleen de vervroeging regelt. In feite doet een eenvoudige 123 dit ook, maar dan op een andere manier. Zou dit goed kunnen werken?

Groet, Jan
XM Ambiance 1991
2CV6 1982
ID 19B 1968

P.Senior
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 20:24
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door P.Senior » ma 17 dec, 2007 08:53

Het lijkt me meer een electronisch relais. Die zorgt dat er weinig stroom door de kontaktpuntjes stroomt en flink stroom naar de bobine. De vervroeging dient in dat geval gewoon te blijven zitten.
Punky besmette Senior met het citroenvirus

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 17 dec, 2007 11:41

JanO schreef:Ik heb er een mailtje aan gewaagd met de vraag of deze ontsteking geschikt is voor een 2CV6 en wat het verschil is met D-ignition en 123. Ik kreeg vrij snel ongeveer het volgende antwoord:

Je kunt deze ook gebruiken voor een eend.
Het verschil is dat de punten gewoon blijven zitten., alleen is hier geen vonkvorming meer. De contactpunten dienen nu alleen als schakelaar waardoor de punten niet meer slijten. Het kastje kun je overal plaatsen in de auto.


Ik neem aan dat de centrifugaalgewichtjes eruit moeten en dat het kastje alleen de vervroeging regelt. In feite doet een eenvoudige 123 dit ook, maar dan op een andere manier. Zou dit goed kunnen werken?

Groet, Jan
Nee alles blijft gewoon mechanisch zitten en je blijft dan ook met je mechanische vervroeging zitten. De 123 en DG doen dit elektronisch regelen en is niet vergelijkbaar.

Dit is gewoon oplochterij, omdat je voor 20 euro een velleman kit koopt welke exact hetzelfde doet. En wezen is het gewoon een transistor schakeling, waarbij de contactpunt niet meer dient om de bobine te aarden, maar om de transistor schakeling te triggeren. De contactpunt slijt daardoor niet meer in door de vonken, maar zal nog wel degelijk verslijten.

Overigens werkt het wel zo'n velleman kit.

JanO
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 17:42
Locatie: Aalten
Contacteer:

Bericht door JanO » ma 17 dec, 2007 18:44

Ok, da's duidelijk, nog even doorsparen dus...

Bedankt,

Jan
XM Ambiance 1991
2CV6 1982
ID 19B 1968

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 18 dec, 2007 22:59

stipt genomen aarden de contactpuntjes de bobine helemaal niet, ze staan juist ópen als er ontsteking is, waardoor de condensator niet meer oplaadt en zn lading baas rap kwijtraakt aan de bobine, waardoor je vonk hebt ;) Je moet hierbij denken aan honderdsten van seconden ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » wo 19 dec, 2007 10:24

Bijna goed, het ontladen van de condensator zorgt ervoor dat de puntjes niet inbranden.
Vonk bij de boegie komt door de inductiespanning die in de secundaire spoel van de bobine die ontstaat bij het wegvallen van de spanning op de primaire spoel (openen puntje).

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 19 dec, 2007 10:56

Dus correctie van mijn verhaal zou moeten zijn de contatpunten ontaarden de bobine ;)

Maar we zijn het er over eens dat die 70 euro oplichterij is als je het voor 20 euro ook kunt kopen :)

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » wo 19 dec, 2007 11:17

backfire schreef:Maar we zijn het er over eens dat die 70 euro oplichterij is als je het voor 20 euro ook kunt kopen :)
Mooi kastje er omheen, verpakking laten maken, productie opzetten, verkoopkanalen aanboren, investeren............ oplichterij vindt ik te veel gezegd, 't is niet goedkoop :!:
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

Plaats reactie