Wat is dit? (vacuümvervroeger)

Plaats reactie
Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 325
Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15

Wat is dit? (vacuümvervroeger)

Bericht door Clau (°\=/°) » wo 9 mar, 2011 15:21

Net weer eens de olie ververst en bij de lek-check dacht ik 'wat hoor ik toch?'
Even gekeken en wat ligt daat nou tegen de motor aan te draaien??
Ja dit dus.
Compleet afgesleten.
Ik denk dat dit ergens bij het gas-kabeltje hoort of bij de choke maar eh... hoe erg is dit?
En hoe snel moet er weer een nwe op?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
*miep miep* (°\=/°)

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 9 mar, 2011 15:32

:shock: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

dat is t vacuum terugtrekdingetje wat bovenop de carb zit en de choke klep wat opentrekt als je meer gas geeft. als je voor je 2cv staat en naar de motor kijkt aan de linker zijde bovenop.

hier zie je em zitten:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 80&bih=909

oe da's wel een lange link, google anders ff op afbeeldingen en dan zoeken naar carburateur 2cv, komen er vanzelf wel een paar plaatjes naar voren.

suc6!

greetzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 325
Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15

Bericht door Clau (°\=/°) » wo 9 mar, 2011 15:35

Ja nee ho ho niet weggaan!

Ok ok, we weten wat het is :-) Thanks!

Maar is het erg dat hij er nu niet meer opzit?
Aan de afslijting te zien is hij er al een tijdje af!
En is dit ook los te kopen?
*miep miep* (°\=/°)

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 9 mar, 2011 15:45

ik zou zeggen gemiddelde eendenboer heeft er genoeg, en in Frankenland misschien ook nog wel ergens op een sloperij. geloof ook nog wel nieuw bij die ene meharispecialist in zuid Frankrijk (je weet wel welke)

zou er wel op moeten zitten, als t goed is zuigt ie nu valse lucht, en is je mengel dus te arm (wat in een uiterst geval kan lijden tot een vastloper)

greetzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 325
Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15

Bericht door Clau (°\=/°) » wo 9 mar, 2011 16:31

Ik heb deze afgesleten er weer opgezet. Het waren 2 schroefjes en verder niets. Hij was aan een andere kant afgesleten.
Ik moet wel zeggen dat het lijkt alsof hij niets doet... Als de choke helemaal uit is dan duwt hij hem niet terug.
Verder is het derde gaatje waar dus geen schroef in ging niet zo groot, is dat waar hij de lucht aanzuigt?
*miep miep* (°\=/°)

Gebruikersavatar
Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 538
Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
Locatie: Hilverum onder de zendmast.

Bericht door Eendeke » wo 9 mar, 2011 18:21

Of die het echt nog doet??
Volgens mij hoort er nog iets van een pakking tussen.
Ik heb ook een jaar zonder gereden en nooit iets van gemerkt :lol:

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » wo 9 mar, 2011 18:44

Ik heb hem ook wel eens tussen het vliegwiel uitgevist en tijden zonder gereden. Met rijdt beter.
Het is een vacuümvervroeger. Gewoon 1tje op de sloop halen. Kan nooit veel kosten. Koop er desnoods de carburateur bij. altijd handig om er één te hebben liggen.
tweeceevees zijn leuk!

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 325
Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15

Bericht door Clau (°\=/°) » wo 9 mar, 2011 20:27

Ga ik zeker doen! Maar de slopen hier in de buurt hebben echt nooit eendjes!
Misschien een oude carb kopen, die staan nog wel op leboncoin

Bedankt weer voor alle hulp!
*miep miep* (°\=/°)

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » do 10 mar, 2011 19:54

Het lijkt er op dat we ervaring hebben met het verliezen van dat ding. Mij is het ook al eens overkomen. Het vinden op sloperijen of onderdelenmarkten zal niet meevallen. En steeds maar een dure carburateur incompleet maken is eigenlijk ook zonde. Moraal: doe een beetje loctite of secondenlijm aan de schroefdraad van de twee boutjes, als je een (vervangend) vacuumpiefje monteert.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2677
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 10 mar, 2011 23:17

ik heb dat ding op mijn 664 blok ook zitten. Daar is het bewuste pijpje afgesloten. Maar het is dus een vacuumvervroeger voor bijvoorbeeld de ontsteking?

want als dat ding het motorvacuum weergeeft kan ik er misschien ook wel een econometer op aansluiten :P
Verbruik: Afbeelding

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 11 mar, 2011 13:24

Nee het is niet voor de ontsteking. Hij opent als je je choke erop zet één van de kleppen in je carb een klein stukje. Weet zo uit m'n hoofd niet welke maar dat zie je zo als je aan het pinnetje beweegt waar dat ding aan trekt. Dus als je net start doet ie nog niks en als ie aanspringt wel, daarom op vacuum.

Om een eco meter aan te sturen kan je beter een gaatje in je onderste pakking boren en daar een pijpje in lijmen. Of een pakking met vacuum aansluiting kopen. (Maar m'n vader zegt altijd "kopen is een vies woord, daar heb je geld voor nodig" )
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » vr 11 mar, 2011 20:18

Inderdaad. Als bij de koude start de motor aanslaat, trekt het membraan in dat piefje de chokeklep een stukje open. Zo wordt voorkomen dat de motor verzuipt. Oudere modellen met tweetraps carburateurs (bijvoorbeeld alle 35 pk Ami's) hebben geen vacuumpiefje, maar een sterke veer op de chokeklepas. Bij die uitvoering moet je tijdens het starten de chokekabel in de meest uitgetrokken stand vasthouden tot de motor aanslaat. Dan loslaten, zodat de chokebediening een beetje terugveert. Dat vacuumpiefje is dus bedoeld om de koudestartprocedure te versimpelen.

Clau (°\=/°)
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 325
Lid geworden op: za 21 feb, 2009 20:15

Bericht door Clau (°\=/°) » wo 16 mar, 2011 21:30

Sinds ik dat ding er op heb geschroeft start hij een stuk slechter en heb ik het idee dat de choke niets doet!
Misschien haal ik hem dr wel weer vanaf
*miep miep* (°\=/°)

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » do 1 okt, 2015 19:29

mag je gewoon weg laten wel dicht maken allu plaatje bv met een beetje vloeibare pakking er tussen. ding hoort de choke toch een stuk terug te trekken als je gaat rijden dit zou je dan nu handmatig moeten doen., wat je eigenlijk altijd al doet. 2 hele korte schroefjes met iets van een fiber ringetje of zo werkt ook prima.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 1 okt, 2015 20:35

Daar zal ze na vier jaar vast wel achter zijn :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Plaats reactie