Audioplannetjes van Burt

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Bartjeeh
Beginner
Beginner
Contacteer:

Audioplannetjes van Burt

Bericht door Bartjeeh » vr 11 mar, 2011 10:51

Dag mensen! Ik wil wegens ontevredenheid over mijn huidige geluidssysteempje toch maar eens wat beters aanschaffen.

Huidige systeem.
- Standaard radiootje met 4x40 rms volgens specificaties...
- 2 15cm speakers die volgens mij weinig voorstellen.
- 2 10 cm tsg1018 pioneers

Nu dacht ik als ik nou gewoon een versterkertje aanschaf en nieuwe grote speakers dus inplaats van die 15cm.. dan moet ik al een heel eind komen.
Die speakers worden dan weer geplaatst in de hoedenplank!

Nieuw systeem.
- Versterker zat ik te denken aan Audison SRX4 of Sony Versterker XM-504X beide kan ik 2dehands voor ongeveer 50 euro aankomen.
- radio houdt ik gewoon
- speakers is een probleem. Ik heb gewoon geen idee waar ik naar moet kijken. Hoop dat jullie me hier wat advies op geven kunnen.
- de pioneers houdt ik ook!

Greetz Burt!

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 11 mar, 2011 11:24

Voor ik een heel opstel schrijf, wil ik je eerst wijzen op deze site. Hier staat veel geschreven over een goede (low-budget) audio-install.

www.12vhifi.nl

Heeft je radio een pre-out uitgang. Dus 2 tulpstekkers. Als je een vierkanaals gaat monteren liever 4 zelfs, maar is geen must.

Qua versterker zou ik voor de Audison gaan. Heeft iets betere waarde en ben geen fan van Sony. Dus die valt bij mij sowieso al af.

Houdt ook rekening dat de bekabeling van een versterker knaken kost. Denk aan een bedragje van 40,- ofzo.

Zorg wel dat het meeste geluid van voren komt. Je gaat ook niet met je rug naar een concert staan. Ik zou een paar goede speakers voor de voorzijde kopen. Bij voorkeur een compo-setje, maar om de prijs te drukken kan een coaxiaal ook al. En achter zou ik zelf een paar ovaaltjes adviseren. Ik heb zoiets in de Ami liggen en dit klinkt niet verkeerd.

En grote speakers hoeven niet altijd beter te klinken!!!

Net even je pioneer speakers opgezocht, maar die hebben een RMS waarde van 20W, die moet je niet op een versterker zetten die 50W RMS levert. Dat gaat niet goedkomen.

Welk type radio heb je?

Mijn advies zou zijn:
koop eerst andere speakers en laat de versterker nog even achterwegen. Ik vermoed dat je met betere speakers op je radio al een stuk meer tevreden zult zijn. Ik weet niet hoeveel je wilt verbouwen en wat je budget is? Maar als ik dat weet, wil ik je wel een advies geven.

Kortom:
Hoeveel wil je verbouwen?
Wat is het budget?
Welke type radio heb je?
Doel: Wil je een lekker geluidje voor onderweg of wil je knallen?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Bartjeeh
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Bartjeeh » vr 11 mar, 2011 11:40

Oké dan acht ik nog evenmet audison kopen!

Waar laten jullie trouwens de versterker? Ik zat te denken onder de achterbank...

de radio heeft inderdaad 4 tulpsterkkers!

Dus je zegt dat ik echt beter naast een hoedenplank setje een setje in de deurtjes bouwen kan?

Heb je toevallig ook nog directe tips. Goede speakers voor een leuke prijs dus!

Kortom:
Hoeveel wil je verbouwen?
Wil proberen bij de hoedenplank te blijven en eventueel in het dashboard kastje als het ware. of de deurtjes.

Wat is het budget?
Budget ligt ongeveer op 150.

Welke type radio heb je?
Radio is een beetje pijnlijk foutje geweest geloof ik .. |Het is een Renkforce Cd-Tuner AN-8006

Doel: Wil je een lekker geluidje voor onderweg of wil je knallen?
Ik hoef absoluut niet te knallen! Het gaat mij erom dat ik gewoon zelfs op de snelweg mijn radio gewoon lekker horen kan.

Op het moment als ik mijn radio vol draai. Krijg ik ontzettend lelijke vervormingen...

ps. Bij mijn radio kreeg ik Mac Audio apm 10.2 speakertjes kent iemand deze? en zouden deze misschien geschikt zijn om in de deurtjes in te bouwen? inbouwdiepte is overigens 4.6cm

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 11 mar, 2011 13:19

Je Mac-Audio speakers zijn vermoedelijk al beter als je Pioneers.

Ik heb in mijn Ami MTX liggen. Dit merk ook ooit in de golf van een vriend gebouwd en klonken erg goed voor het budget moet ik zeggen.

In je deur heb je niet veel plek, of je moet met ringen of MDF gaan werken om ze wat uit te bouwen. Ook de originele deurborden zijn niet degelijk genoeg voor speakers. De speakers moeten goed strak worden ingebouwd wil je er alles uit kunnen halen. De originele deurborden zijn te flexibel. Je kunt deze wel vervangen door MDF exemplaren. Bij mij zitten er deurpanelen in van 1cm dik en daarop nog een vulplaten voor de speakers.
Je kunt ze ook in het dashboard of onder het dashbopard kwijt, dat is vaak wat makkelijker en als je ze naar je toe richt zal het geluid ook beter zijn. Bij mijn Ami hangen er 2 kleine doosjes voorin met elk een 10cm coaxiaal (meerdere speakers in een frame). Ik zou je dity adviseren. Wel wat werk om de kistjes te maken.

Voorstel:

Voor:
coaxiaal 10cm MTX RTC402 (29,-) in of onder de dash.
Als je ze in de deuren gaat bouwen kun je ook gaan voor 16cm.)

Achterin:
coaxiaal 6x9inch ovaal MTX RTC693 (69,-)

Deze speakers kunnen later ook nog op een versterkertje spelen zonder kaduuk te gaan.

Deze goed en degelijk inbouwen met MDF. Reken daarvoor een paar tientjes aan hout, lak/bekleding en bedrading (houdt minimaal 1,5mm2 aan).

Dit zou goed moeten klinken. Als dat niet is, dan zal het ook aan je radio liggen. Renkforce is niet echt een vooraanstaand merk en 4x 40 watt zal eerder 4x 15 watt RMS zijn. Met een JVC of Pioneer zal je misschien nog wat winnen. Maar begin eerst eens met de speakers. Die golf die ik eerder noemde had ook een kruidvat radio. ;-)

Ik noem nu MTX, maar er zijn meerdere merken in deze prijsklasse. Elke speaker klinkt weer anders.
Kijk anders eens op:
www.rondevries.nl
www.pimtensen.nl
www.caradio.nl

Suc6.
PuNk RoCK LosEr

Bartjeeh
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Bartjeeh » vr 11 mar, 2011 15:33

Okee! Dankje voor de tips. Ik denk alleen toch dat ik voor een versterkertje wil gaan omdat ik het idee heb dat deze radio echt NIET genoeg kan leveren. Dan gebruik ik mijn Mac-Audio speakertjes in het dashboard!

En de nog aan te schaffen speakertjes in de hoedenplank.
Ik denk dat ik maar voor MTX RTC693 ga omdat jij daar goede ervaringen mee hebt! Ik neem aan dat deze in een hoedenplank van 8mm wel gewoon kunnen presteren?

Greetz Burt

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door DUKW » vr 11 mar, 2011 19:28

heey

ik zat even je verhaal te lezen. wel een leuk project vind ik.

ik zou voor je hoedenplank niet te erg bezuinigen op hout. anders heb je kans dat je hoedeplank op en neer gaat buigen in plaats van je speaker gaat bewegen. neem gewoon 12mm met eventuweel 2 dunne verstevings latjes der onder.

voor je voor speakers zou ik zorgen dat je een gesloten kistje kan maken. zelf heb ik ze beneden in de hoek. maar die zitte vlak langs me koppeling en dat vind niet iedereen pretig.
hiervoor had ik 2 kistjes in me dashboard gemaakt met 10cm speakers dat klont wel grappig.

spookeens heeft trouwens nog leuken 10cm speakers liggen geloof ik
stuur hem maar eens een pm

heb mijn project op me site staan mischien haal je daar ideeen uit.
www.dragduck.nl

greets dukw

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » za 12 mar, 2011 00:09

Ik zou eerder voor een andere radio gaan, als deze onder de maat presteert. Met een betere radio heb je niet perse een versterker nodig. Scheelt je zoals gezegd een hoop inbouw. En als je radio niet zo'n goede geluidsweergave afgeeft, zal dit door een versterker vermoedelijk ook zo versterkt worden, dus schiet je er nog niks mee op.
Een radio met USB heb je al vanaf 80 a 90 euro en zonder USB, maar met Aux-in en MP3 al voor 60,-. Ik praat dan over merken als Pioneer, JVC en Sony.

Zet dan je 10cm die je hebt in een gesloten kistje voorin en koop een setje ovaaltjes voor in je hoedenplank. Zoals DUKW al aangeeft niet bezuinigen op hout. Een goede inbouw is erg bepalend voor het geluid.

Bevalt het je dan niet kun je altijd nog aan de versterker. Staar je daar niet te blind op. De versterkers die je op het oog hebt leveren maar 55W RMS en dat is niet zo schokkend veel dat je het direct ook echt merkt. En vergeet de bekabelingsset niet. Hier verkeek ik me ook op in het verleden. 10mm2 zal net lukken, maar speel je op safe, dan moet je al voor 16mm2 kabels gaan.

Afbeelding
45,-

Dus voor een aangesloten versterker ben je zo'n 95 euro kwijt. Daar heb je een leuke betere radio voor. ;-)
PuNk RoCK LosEr

Bartjeeh
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Bartjeeh » za 12 mar, 2011 00:23

Okee heel erg bedankt weer! Dan moet ik mijn plannen wederom maar gaan herzien.

nog een vraagje. Met deze ovaaltjes (MTX RTC693) zit ik sowieso goed toch? Ongeacht welke radio/versterker ik gebruik/ga gebruiken?

Verder hoopte ik dat ik deze radio nog kon redden omdat hij zo ontzettend fijn is verder! Lees: Handfree, line-in, Bluetooth.

Ik heb ook nog een JVC KD-S611 liggen. Die zou ik dan met die ovaaltjes ook nog kunnen testen. Om te kijken of de radio het verschil maakt!

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » za 12 mar, 2011 00:35

JVC moet je zeker maar eens testen. Ik vermoed dat je het verschil wel zult horen.

Met ovaaltjes zit je sowieso goed. In de budget klasse zit je sowieso op een RMS vermogen van rond de 60W en dat is meer als voldoende.
Ik heb dan goede ervaringen met MTX, maar er zijn meerdere goede merken. Bij Caradio.nl kun je nog iets goedkoper gaan met bijvoorbeeld een Kenwood, Pioneer, JBL of Blaupunkt. Klank van de speaker is erg persoonsgebonden. Maar met een van deze merken zul je niet echt een verkeerde speaker kopen.
Laat bij caradio.nl in iedergeval alle ovaaltjes onder de 52 euro liggen.

Je woont helaas niet echt in de buurt, anders had ik je het een en ander kunnen laten horen. :wink:
PuNk RoCK LosEr

Bartjeeh
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Bartjeeh » zo 20 mar, 2011 14:11

Allemaal heel erg bedankt voor de tips!! Ik heb de speakers afgelopen week binnen en nu ingebouwd!

Afbeelding

Het klinkt Helemaal lekker!! En ben blij dat ik ook geen versterker erbij gekocht heb omdat dat dus niet nodig blijkt te zijn!

Greetz Burt :P

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 20 mar, 2011 22:31

Ha mooi zo.

Wat heb je nu voor zitten?
PuNk RoCK LosEr

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 20 mar, 2011 22:31

Ha mooi zo.

Wat heb je nu voor zitten?
PuNk RoCK LosEr

Bartjeeh
Beginner
Beginner
Contacteer:

Bericht door Bartjeeh » zo 20 mar, 2011 22:40

Nu nog niets! Als ik weer tijd beb ga ik kastjes maken met De mac audio speakertjes erin!

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 20 mar, 2011 22:45

Goed plan!!!
PuNk RoCK LosEr

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » di 22 mar, 2011 13:12

In mijn Golf II had ik Boschmann FM-serie speakers 2x 2-weg en 2x 3-weg ovaal met een Sony 2x55 watt autoradio. Was een leuk geluid en wil ik straks in de dyane terug plaatsen. Alleen de versterket heb ik toen verkocht. Dus daar moet ik weer wat voor zoeken.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Plaats reactie