randen en naden

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

randen en naden

Bericht door Roel l'Hiver » za 12 mar, 2011 11:30

Hoe kan ik dat nu het beste doen:

Afbeelding

Afbeelding

Het gaat om de naden tusen bodemplaat en spatbord, bodemplaat en achterkant, dat soort plekken. Daar zat (zit) kit tussen wat ik zoveel mogelijk heb weggehaald. Ik heb de eventuele roest weggepoetst met de roterende staalborstel en scotchbrite schijf. Maar helemaal er tussen komen kan ik niet.

Ook ben ik nog wel even bezig voor de koets naar de spuiter kan, dus alles wat ik nu mooi schoon en roestvrij heb, staat nog wel een paar weekjes zo te staan.

Hoe pak ik dat nu het beste aan?
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 12 mar, 2011 11:38

ik zou zeggen, behandelen met zinkprimer en afsluiten met epoxy.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 12 mar, 2011 12:42

Sinds kort ben ik helemaal aan de Brunox voor dit soort probleemplekjes. Roestomzetter en epoxyprimer in één pot en nog waterdun ook, zodat het goed in naden trekt. Vervolgens een dikkere primer en een laag kit. Ik geef de voorkeur aan Brunox in pot boven de spuitbus. Werkt echt prettig en alle 1- en 2k laksystemen kunnen er overheen.
De Action heeft al een tijdje een vergelijkbaar product in spuitbussen, voor een schijtprijsje. Over de kwaliteit daarvan weet ik niets.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 12 mar, 2011 13:34

De roestomvormer van de Action:

Ik heb deze gebruikt op kaal metaal voor mijn triangel, verder niet nabehandeld. Het gedeelte dat aan de auto zat is behandeld en heeft tijd in de regen doorgebracht.
Het deel dat los was is onbehandeld gebleven en heeft bij regen binnen gestaan.

De roestvorming op het auto-gedeelte is toch minder dan op het losse gedeelte! Maar ik zou er niet op vertrouwen op het dunne plaatwerk van een 2cv.

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » za 12 mar, 2011 18:51

En wat vinden jullie van Fertan?

Dat werd me bij RB in V. geadviseerd.
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1655
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 12 mar, 2011 20:07

Fertan is Prima, gebruik het zelf ook, kruipt in alle naden en kieren.
Prima spul!

hvdh
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 249
Lid geworden op: di 10 aug, 2010 18:00
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door hvdh » zo 13 mar, 2011 18:38

Rossero schreef:De roestomvormer van de Action
Prima spul in een spuitbus dat inderdaad 2x niks kost, nadeel is dat de bussen ook na 2x gebruiken verstopt zitten! Spuitnippel vervangen heeft bij mij geen effect.
Jammer (of ik doe iets fout ??!!)
Alle beelden op een rij
www.h2vormgeving.nl/vidal

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 13 mar, 2011 21:16

Ik zou zelf RX 5 gebruiken, ben daar tot nu toe erg tevreden over.
Kan ook met van alles worden overgeverfd, erg dun, dus trekt goed in de naden, succes :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 2 mei, 2011 21:09

RX5 !!

Verder nergens over nadenken!

Daaroverheen een carrosserie kit, PU of Polymeer dat maakt niet uit.
Dan heb je een professionele gegarandeerd roestvrije afwerking.

Greetz David

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » zo 15 mei, 2011 14:38

Als ik het goed heb: Fertan is een roestomzetter maar geen afwerking. Ik heb nu alles schoon en behandeld met Fertan. Afgespoeld en gedroogd, zoals het hoort :-) Tot nu toe geen roest, ook al staat de koets inmiddels een week of 3 niet afgedekt buiten (onder de carport, dat wel).

Is het een goed idee om de naden nu te behandelen met RX5? Daarna carrosseriekit daar waar nodig en epoxyprimer?

Koets staat op de planning voor na de zomervakantie om te worden gespoten.
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 15 mei, 2011 14:54

waarom rx5? je kunt toch ook gewoon epoxy primer gebruiken en dan kit?

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » zo 15 mei, 2011 15:00

Dat is juist mijn vraag ;-)
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 15 mei, 2011 16:12

RX5 dringt wel veel beter in de naden dan enige vorm van verf.
Misschien eerst met epoxy, dan nog een keertje RX5 in de naden laten kruipen, daarna kitten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 21 mei, 2011 21:38

Epoxy kruipt niet in naden.
RX 5 wel.

Wie weet of epoxy houdt op RX 5??

Ik heb geen idee.


Greetz David :P

Plaats reactie