Zelf E10 benzine mengen

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » za 5 mar, 2011 10:34

Erasmo schreef:
Kulio schreef:Je moet wel andere sproeiers plaatsen voordat je E85 tankt, anders bevriest de boel. Als je dat gedaan hebt schijnt het goed te werken. Je moet alleen wat vaker tanken. Alle componenten van tank tot motor kunnen er tegen.
En je ontstekingscurve moet aangepast worden, de nieuwe 123's hebben een instelling hiervoor.
En als je contactpunten wilt blijven gebruiken? Is dat mogelijk of niet?

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 5 mar, 2011 10:55

Bij e85 moeten de sproeiers groter omdat je meer brandstof nodig heb per hoeveelheid lucht, anders loopt hij niet eens.

Contactpunten kunnen ook wel, je moet ze dan een paar graden vroeger zetten, komt door hoge octaangehalte van e85.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Bartje » wo 23 mar, 2011 22:36

Hier toch nog even een vraag aan de ervaren E85 gebruikers.

Behalve andere sproeiers en een ander ontstekingskurve is er aan jullie eenden niets verandert?

Dus geen andere brandstofleidingen? of problemen met oplossen van brandstofpomp membraame of vlotter of oid?

Ik ben erg benieuwt want hier in Duitsland gaan er momenteel veel geruchten de ronde dat autos niet tegen E10 kunnen (alhoewel E5 al jaren probleemloos gaat). Ik vraag me af hoe of ik ook een of ander aan m'n eend moet aanpassen of het gewoon kan tanken?

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » do 24 mar, 2011 00:26

Kulio schreef:Wie niet naar Frankrijk gaat kan gewoon spiritus kopen. Zelfs al zit er 10% water in, dan geeft het bij menging van 10% spiritus slechts 1% water in de tank. Dat is verwaarloosbaar.
Uhh, wanneer benzine met ethanol een zeker percentage water bevat treed er een scheiding op, water met ethanol en aromaten uit de benzine scheiden zich af.
Volgens mijn cursusboek "biobenzine en biodiesel" treedt dit verschijnsel op bij 0,4 a 0,5 % water.
Uitkijken dus met die spiritus.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » do 24 mar, 2011 17:26

Dat bedoelde ik. Door dat ontmengen heb je na een aantal tankbeurten een serieuze plas water in je tank

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » do 24 mar, 2011 18:41

Klopt, en ethanol heeft ook al de gewoonte om bij langs staan "uit te zakken" uit de brandstof.
Op een gegeven moment rij je na langere tijd stilstand (denk aan weken) dus op bijna pure ethanol namelijk het onderste deel in de tank.
Die ethanol zorgt er voor dat het octaangetal aan de eisen voldoet.
Onderin in de tank uitgezakte, hoog in octaan zijnde ethanol betekent dus dat de laag boven de uitgezakte ethanol niet meer een octaangetal van 95 haalt.
Blijft tricky business dus die E10 of E85 bij wagens die af en toe langer stilstaan.

Zo, ik duik m'n cursusboek weer in voor meer wetenswaardigheden... :lol:

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » do 24 mar, 2011 19:17

Wat ik niet begrijp is dat iemand denkt dat dat water in je tank blijft staan. Dat water gaat met de benzine mee de motor in, het wordt gewoon meegepompt. Of niet soms?
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » do 24 mar, 2011 19:26

Je carburateur blieft geen water :?: :wink: