En als je contactpunten wilt blijven gebruiken? Is dat mogelijk of niet?Erasmo schreef:En je ontstekingscurve moet aangepast worden, de nieuwe 123's hebben een instelling hiervoor.Kulio schreef:Je moet wel andere sproeiers plaatsen voordat je E85 tankt, anders bevriest de boel. Als je dat gedaan hebt schijnt het goed te werken. Je moet alleen wat vaker tanken. Alle componenten van tank tot motor kunnen er tegen.
Zelf E10 benzine mengen
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Hier toch nog even een vraag aan de ervaren E85 gebruikers.
Behalve andere sproeiers en een ander ontstekingskurve is er aan jullie eenden niets verandert?
Dus geen andere brandstofleidingen? of problemen met oplossen van brandstofpomp membraame of vlotter of oid?
Ik ben erg benieuwt want hier in Duitsland gaan er momenteel veel geruchten de ronde dat autos niet tegen E10 kunnen (alhoewel E5 al jaren probleemloos gaat). Ik vraag me af hoe of ik ook een of ander aan m'n eend moet aanpassen of het gewoon kan tanken?
Behalve andere sproeiers en een ander ontstekingskurve is er aan jullie eenden niets verandert?
Dus geen andere brandstofleidingen? of problemen met oplossen van brandstofpomp membraame of vlotter of oid?
Ik ben erg benieuwt want hier in Duitsland gaan er momenteel veel geruchten de ronde dat autos niet tegen E10 kunnen (alhoewel E5 al jaren probleemloos gaat). Ik vraag me af hoe of ik ook een of ander aan m'n eend moet aanpassen of het gewoon kan tanken?
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Uhh, wanneer benzine met ethanol een zeker percentage water bevat treed er een scheiding op, water met ethanol en aromaten uit de benzine scheiden zich af.Kulio schreef:Wie niet naar Frankrijk gaat kan gewoon spiritus kopen. Zelfs al zit er 10% water in, dan geeft het bij menging van 10% spiritus slechts 1% water in de tank. Dat is verwaarloosbaar.
Volgens mijn cursusboek "biobenzine en biodiesel" treedt dit verschijnsel op bij 0,4 a 0,5 % water.
Uitkijken dus met die spiritus.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Klopt, en ethanol heeft ook al de gewoonte om bij langs staan "uit te zakken" uit de brandstof.
Op een gegeven moment rij je na langere tijd stilstand (denk aan weken) dus op bijna pure ethanol namelijk het onderste deel in de tank.
Die ethanol zorgt er voor dat het octaangetal aan de eisen voldoet.
Onderin in de tank uitgezakte, hoog in octaan zijnde ethanol betekent dus dat de laag boven de uitgezakte ethanol niet meer een octaangetal van 95 haalt.
Blijft tricky business dus die E10 of E85 bij wagens die af en toe langer stilstaan.
Zo, ik duik m'n cursusboek weer in voor meer wetenswaardigheden...
Op een gegeven moment rij je na langere tijd stilstand (denk aan weken) dus op bijna pure ethanol namelijk het onderste deel in de tank.
Die ethanol zorgt er voor dat het octaangetal aan de eisen voldoet.
Onderin in de tank uitgezakte, hoog in octaan zijnde ethanol betekent dus dat de laag boven de uitgezakte ethanol niet meer een octaangetal van 95 haalt.
Blijft tricky business dus die E10 of E85 bij wagens die af en toe langer stilstaan.
Zo, ik duik m'n cursusboek weer in voor meer wetenswaardigheden...

Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT