knipperende verlichting

kogel
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 9 apr, 2010 00:14

knipperende verlichting

Bericht door kogel » ma 4 apr, 2011 22:39

ik heb een vreemd probleem. Ik heb een mehari (oude type) en als de auto stationair loopt dan doen alle lampen het prima (voor, achter, dashbord). Zodra ik ga rijden gaat alles knipperen. Als ik weer stop alles weer ok. Ik dacht het is de dynamo en heb die (en de regelaar) vervangen. Alle contacten die ik maar zag losgehad en met contactspray weer vastgezet. Maar het helpt niet. Wat kan dit nu zijn? Voorals dat het pas optreed tijdens rijden snap ik niet.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 4 apr, 2011 22:51

breuk of slechte massakabel?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 5 apr, 2011 05:18

Even uitproberen of het alleen door het rijden komt of door het hogere toeren van de motor.
Gewoon stilstaand wat gas geven gaat het dan ook knipperen?
Dan zal het toch ergens in het laad circuit zitten.
Het probleem bij een Mehari is dat alles een aparte massa moet hebben vanwege de kunststof carrosserie.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

kogel
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 9 apr, 2010 00:14

Bericht door kogel » di 5 apr, 2011 11:23

Als ik gas geef en stilsta brand de verlichting niet helemaal constant maar knippert ook niet. Zodra de auto rijdt gaan de lampen gewoon aan en uit. Massakabel is nieuw. Volgens mij loopt er geen aparte massakabel van de bak naar het chassis. Moet dat?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 5 apr, 2011 13:42

Ja dat moet wel, of natuurlijk ergens aan het buizenframe.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 5 apr, 2011 18:25

Je V-snaar staat te slap.

kogel
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 9 apr, 2010 00:14

Bericht door kogel » di 5 apr, 2011 18:47

vsnaar staat niet te slap en heb een nieuwe dynamo en spanningsregelaar. Ga eerst de extra aarde van chassis naar massa eens nakijken. De rest van de draden is vervangen .
Laatst gewijzigd door kogel op wo 20 apr, 2011 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

kogel
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 9 apr, 2010 00:14

Bericht door kogel » wo 20 apr, 2011 21:17

De vsnaar staat goed. Afgelopen weekeinde heb ik een extra kabel getrokken van het buizenframe voor naar de - van de accu. Helpt helemaal niets. Als ik stilsta is er niets aan de hand. Zodra ik ga rijden is het mis. De hele verlichting (dus ook dashbordverlichting) gaat knipperen. Als ik harder rijd (60) dan knippert het zo snel dat het bijna weer normaal lijkt (dimlicht/grootlicht alles). Als ik dan weer stilsta is er niets meer aan de hand?????

Ik snap er helemaal niets van.

HB
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 20 feb, 2011 13:16
Locatie: Nijmegen

Bericht door HB » wo 20 apr, 2011 21:30

klinkt als een defecte diode of toch iets mis met dynamo/ (nieuwe) spanningsregelaar..

kan dus zijn bij stationair wordt niet bijgeladen toerental te laag dus constant licht via accu.

Bij rijden wordt accu bijgeladen diode kapot of iets in die richting en dus een wissel spanning ipv een gelijkspanning. betekend knipperende verlichting. sneller rijden hogertoerental, wisselspanningsfrequentie hoger licht wordt optisch weer constant..

ik zou in die hoek gaan zoeken. gewoon een andere dynamo proberen en ook je oude spanningsregelaar is proberen!

succes
Listen to the bearded fellow

2cv6 Perrier edition, 2cv Custom PickUp, Burton, Rover 418SLD (Super Luxery Diesel), Austin Glider 1300

kogel
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 9 apr, 2010 00:14

Bericht door kogel » wo 20 apr, 2011 21:32

dynamo heb ik ook al vernieuwd. Ik zal de oude spanningsregelaar even terugzetten.

HB
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 20 feb, 2011 13:16
Locatie: Nijmegen

Bericht door HB » wo 20 apr, 2011 21:36

Nieuwe artikelen zijn niet altijd beter!
genoeg nieuwe dingen uitgepakt die kapot geleverd worden. probeer ook combinaties

nieuwe dynamo met oude spanningsreg.
oude dynamo met oude spanningsreg
nieuwe dynamo met nieuwe spanningsreg
oude dynamo met nieuwe spanningsreg.
Listen to the bearded fellow

2cv6 Perrier edition, 2cv Custom PickUp, Burton, Rover 418SLD (Super Luxery Diesel), Austin Glider 1300

HB
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 20 feb, 2011 13:16
Locatie: Nijmegen

Bericht door HB » wo 20 apr, 2011 21:38

Als laatste probeer je ontsteking via een externe accu te scheiden van je auto.

Dat is het laatste wat ik kan bedenken dat kan storen in je circuit.

massa aan het blok. plus naar ontsteking meer heb je niet nodig als het goed is. (bij een elek ontsteking) puntjes weet ik zo niet.
Listen to the bearded fellow

2cv6 Perrier edition, 2cv Custom PickUp, Burton, Rover 418SLD (Super Luxery Diesel), Austin Glider 1300

kogel
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 9 apr, 2010 00:14

Bericht door kogel » di 3 mei, 2011 21:51

nou, alles gedaan behalve de twee accu's.Probleem is niet afhankelijk van toerental. Aleen maar van het bewegen van de auto. Als de auto stilstaat geen probleem. ook niet bij wisselende toerentallen. Zodra de auto beweegt (rijdt) gaat het mis.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 3 mei, 2011 22:10

Zal er toch echt iets met de bedrading aan de hand zijn.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5082
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 4 mei, 2011 07:29

een breuk in een kabel?
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie