Pingelen
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 227
- Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
- Locatie: Sint Pancras
Pingelen
En ja hoor daar is het weer, pingelen.
Een aantal jaren geleden sleutelde ik een dyane blok in mijn besteleend, achteraf allemaal niet zo gelukkig het blok bleek behoorlijk versleuteld. Ik heb er heel veel van geleerd, vooral hoe het niet moet!
Uiteindelijk, ik was het zat, heb ik er voor gekozen om een gereviseerd blok te halen bij een goed en bekend adres. Nu rijd ik daar twee jaar mee en daar is het weer Pingelen !! Ik tank 98 en toch pingelt de motor, harder dan 90 km per uur moet ik niet gaan rijden. Ik ben een mooi weer rijder met weinig tijd en heb pas zo'n 3000 km met het blok gereden.
123 ontsteking aan boord.
Een aantal jaren geleden sleutelde ik een dyane blok in mijn besteleend, achteraf allemaal niet zo gelukkig het blok bleek behoorlijk versleuteld. Ik heb er heel veel van geleerd, vooral hoe het niet moet!
Uiteindelijk, ik was het zat, heb ik er voor gekozen om een gereviseerd blok te halen bij een goed en bekend adres. Nu rijd ik daar twee jaar mee en daar is het weer Pingelen !! Ik tank 98 en toch pingelt de motor, harder dan 90 km per uur moet ik niet gaan rijden. Ik ben een mooi weer rijder met weinig tijd en heb pas zo'n 3000 km met het blok gereden.
123 ontsteking aan boord.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 227
- Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
- Locatie: Sint Pancras
Ik heb hier bij de dealer een aantal jaar geleden een berg onderdelen gekregen, daar heb ik een gebruikt goed spruitstuk met daarop een nette carburateur uit gekozen. Modern materiaal dus.
Revisie zal waarschijnlijk wel met zuiger en cilinders zijn uitgevoerd met een hoge compressie. Ik weet dat Mark er daarvan een partij had liggen. 98 tanken dus en dat doe ik altijd bij BP!
De CO afstelling is bij de laatste APK inderdaad iets aangepast maar als ik alles goed begrijp heeft dat niets te maken bij VOLLAST belasting, met volgas. Je CO afstelling is alleen vooral van belang bij stationair toerental en overname tijdens het schakelen.
Revisie zal waarschijnlijk wel met zuiger en cilinders zijn uitgevoerd met een hoge compressie. Ik weet dat Mark er daarvan een partij had liggen. 98 tanken dus en dat doe ik altijd bij BP!
De CO afstelling is bij de laatste APK inderdaad iets aangepast maar als ik alles goed begrijp heeft dat niets te maken bij VOLLAST belasting, met volgas. Je CO afstelling is alleen vooral van belang bij stationair toerental en overname tijdens het schakelen.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 227
- Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
- Locatie: Sint Pancras
Alleen bij belasting tegen de 100km/h hoor ik pingel geluiden.
Maar als ik heel eerlijk ben, het hele blok loopt niet lekker.
Starten geen probleem, wel eerst ( koud) onregelmatig lopen en moeite met het gas opnemen, ik twijfel of hij op twee poten loopt.
Dan rijden in de buurt op lokale wegen, heerlijk!
Op de snelweg is het net aan, zie ook mijn andere topic "vervelende rammel". 90 á 100 is toch echt max!
Stationair voor de stoplichten wiebelt het blok in het vooronder, soms hoor je de motorkap trillen tegen de spatborden.
123 ontsteking heb ik al een paar keer opnieuw gecontroleerd, staat gewoon op tijd!
Kleppen gesteld.
Valse lucht ga ik nu eens langslopen deze week.
Maar als ik heel eerlijk ben, het hele blok loopt niet lekker.
Starten geen probleem, wel eerst ( koud) onregelmatig lopen en moeite met het gas opnemen, ik twijfel of hij op twee poten loopt.
Dan rijden in de buurt op lokale wegen, heerlijk!
Op de snelweg is het net aan, zie ook mijn andere topic "vervelende rammel". 90 á 100 is toch echt max!
Stationair voor de stoplichten wiebelt het blok in het vooronder, soms hoor je de motorkap trillen tegen de spatborden.
123 ontsteking heb ik al een paar keer opnieuw gecontroleerd, staat gewoon op tijd!
Kleppen gesteld.
Valse lucht ga ik nu eens langslopen deze week.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Mijn ervaring betreft het 18pk blokje.
Het begon als een licht rammeltje.
Later hoor je het heel duidelijk ook bij onbelast hoger toeren draaien.
Op het laatst is het alsof iemand met een klinkhamer aan het werk is.
Het begon als een licht rammeltje.
Later hoor je het heel duidelijk ook bij onbelast hoger toeren draaien.
Op het laatst is het alsof iemand met een klinkhamer aan het werk is.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 227
- Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
- Locatie: Sint Pancras
Bert is vorige week uit Friesland hier naar toe komen rijden.
Zelf had ik die dag de klepspeling gecontroleerd, ik heb nog nooit zo'n nette kleppenspeling gemeten..... precies volgens het boekje. Verder heb ik nieuwe NGK (eigelijk ben ik niet weg van NGK) bougies gemonteerd, de bougies die der uit kwamen zagen er perfect uit.
Inmiddels had ik ook de tank gevuld met verse brandstof, BP 98.
Bert en ik hebben een rondrit door Noord Holland gemaakt, pingelen deed de Motor God zei dank niet meer.
De rammel in de vierde versnelling (zie ander topic), die hebben we gehoord, volgens Bert geen zorgelijk geluid.
Ik verdenk de brandstof van voor de winter nu als oorzaak van het pingelen ook al was dat ook 98 van BP.
Ik ga gewoon maar eerst wat meer kilometers maken.
Bert constateerde, net als ik, dat bij de koude startde motor op anderhalve poot lijkt te lopen. Lijkt een 123 ontstekings probleem.
Ik vind nogsteeds dat het blok stationair niet lekker vlak loopt, dat de vervelende rammel op te sporen moet zijn en dat ik gemakkelijk de 100 km/uur zou moeten kunnen halen.
Zelf had ik die dag de klepspeling gecontroleerd, ik heb nog nooit zo'n nette kleppenspeling gemeten..... precies volgens het boekje. Verder heb ik nieuwe NGK (eigelijk ben ik niet weg van NGK) bougies gemonteerd, de bougies die der uit kwamen zagen er perfect uit.
Inmiddels had ik ook de tank gevuld met verse brandstof, BP 98.
Bert en ik hebben een rondrit door Noord Holland gemaakt, pingelen deed de Motor God zei dank niet meer.
De rammel in de vierde versnelling (zie ander topic), die hebben we gehoord, volgens Bert geen zorgelijk geluid.
Ik verdenk de brandstof van voor de winter nu als oorzaak van het pingelen ook al was dat ook 98 van BP.
Ik ga gewoon maar eerst wat meer kilometers maken.
Bert constateerde, net als ik, dat bij de koude startde motor op anderhalve poot lijkt te lopen. Lijkt een 123 ontstekings probleem.
Ik vind nogsteeds dat het blok stationair niet lekker vlak loopt, dat de vervelende rammel op te sporen moet zijn en dat ik gemakkelijk de 100 km/uur zou moeten kunnen halen.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Marco, je blokje is nog niet lekker ingelopen, als dat gebeurt is zal ze makkelijker de 100 halen.
Wat de 123 betreft, zet om deze uit te sluiten de puntje's er weer eens in.
En zoals ik je geadviseerd heb, ga er lekker mee rijden, km's maken.
kijk het eerst eens een paar 1000 km aan en vergeet niet, een Eend hoort lawaai te maken

Wat de 123 betreft, zet om deze uit te sluiten de puntje's er weer eens in.
En zoals ik je geadviseerd heb, ga er lekker mee rijden, km's maken.
kijk het eerst eens een paar 1000 km aan en vergeet niet, een Eend hoort lawaai te maken


2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 227
- Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
- Locatie: Sint Pancras
De auto staat nu bij Piet Landman in Winkel, de monteur van de oudste dealer van Nederland. Toch lekkage op het spruitstuk, dit verholpen en een andere sproerbezetting hebben er voor gezorgd dat de motor weer geweldig loopt!
Een teleurstelling is dat opnieuw de bak waarschijnlijk stuk is! Ik heb onder garantie een drietal jaren geleden een tweede gereviserde bak gekregen van Walter Leenders, nu 4000 km later is de bak waarschijnlijk weer stuk. Er zit aluminiumslijpsel in de olie (olie is grijs).
Een teleurstelling is dat opnieuw de bak waarschijnlijk stuk is! Ik heb onder garantie een drietal jaren geleden een tweede gereviserde bak gekregen van Walter Leenders, nu 4000 km later is de bak waarschijnlijk weer stuk. Er zit aluminiumslijpsel in de olie (olie is grijs).