gele en rode draad van radio
gele en rode draad van radio
ik ben met m'n nieuwe radio bezig....de vorige zat nl in een plasticzakje vanwege de lekkage...oeps...
nu zit ik ook een klein beetje met de draden. bij m'n oude radio (een sony van zeker 7 jaar oud) zat de rode en de gele draad samengevoegd...maar bij m'n nieuwe niet......ik weet dat zwart voor de massa is, rood voor de stroom maar geel????
en als de rode meteen van m'n accu komt....waarom zit er dan aan de gele draad een zekering????
en ik zie ook een licht blauwe...wat is dat??? of kan ik die gewoon zo laten???
de grijze, paarse, groene en witte zijn voor de boxen...maakt het nog uit welke boxen waaraan gaan???
ik heb van die goedkope gamma powerboxen en 2 kleine boxjes voor op m'n dashbordplankje.....enne links en rechts????maakt dat nog uit??
ik hoop dat jullie me kunnen helpen...alvast bedankt......
groetjes
nu zit ik ook een klein beetje met de draden. bij m'n oude radio (een sony van zeker 7 jaar oud) zat de rode en de gele draad samengevoegd...maar bij m'n nieuwe niet......ik weet dat zwart voor de massa is, rood voor de stroom maar geel????
en als de rode meteen van m'n accu komt....waarom zit er dan aan de gele draad een zekering????
en ik zie ook een licht blauwe...wat is dat??? of kan ik die gewoon zo laten???
de grijze, paarse, groene en witte zijn voor de boxen...maakt het nog uit welke boxen waaraan gaan???
ik heb van die goedkope gamma powerboxen en 2 kleine boxjes voor op m'n dashbordplankje.....enne links en rechts????maakt dat nog uit??
ik hoop dat jullie me kunnen helpen...alvast bedankt......
groetjes
Eendje uit '70
I LUV EEND RIJDEN!
I LUV EEND RIJDEN!
gerard bedankt nu is t al iets duidelijker. maar kan ik net als bij m'n andere radio de gele en de rode draad samenvoegen???
enneuh ik heb speakers altijd gewoon maar lukraak aangesloten en er is nooit iets misgegaan bij mij...of ik heb gewoon altijd geluk gehad..haha
enneuh ik heb speakers altijd gewoon maar lukraak aangesloten en er is nooit iets misgegaan bij mij...of ik heb gewoon altijd geluk gehad..haha
Eendje uit '70
I LUV EEND RIJDEN!
I LUV EEND RIJDEN!
- Jeroen-citroen
- Moderator
- André Post
- Heavy user
Luidspreker bedrading is meestal gemerkt.
Als je de linker en de rechter op de zelfde manier aansluit gaat het wel goed.
Als 1 luidspreker anders is aangesloten staan ze uit fase,
dwz als 1 luidspreker naar voren beweegt met het audiosignaal, beweegt de andere naar achteren.
Resultaat een heel vaag stereobeeld en flink minder lage tonen.
Kapot gaat er niets, alleen zal de radio harder moeten om een fatsoenlijke geluidsterkte te produceren.
Als je de linker en de rechter op de zelfde manier aansluit gaat het wel goed.
Als 1 luidspreker anders is aangesloten staan ze uit fase,
dwz als 1 luidspreker naar voren beweegt met het audiosignaal, beweegt de andere naar achteren.
Resultaat een heel vaag stereobeeld en flink minder lage tonen.
Kapot gaat er niets, alleen zal de radio harder moeten om een fatsoenlijke geluidsterkte te produceren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Let ook op het boekje, bij mijn Clarion is namelijk rood achter het contact en geel constant voor het geheugen.Gerard2cv schreef:Rood is conspante plus voor geheugen radio
Geel is achter contact of ook constante plus om de radio te laten spelen
Blauw is met een relais voor elec.antenne
let er op dat speakers ook een + en - hebben,dus die kan je niet willekeurig aansluiten
Eendrijder sinds 11/5/2011!
- André Post
- Heavy user
Hangt ook van de radio af.
De philips CD-radio (een paar jaar geleden gejat), en de nieuwe Blaupunkt bleven de zenders vasthouden bij spannings loosheid.
Heel belangrijk in mijn 6 Volts eend.
De philips CD-radio (een paar jaar geleden gejat), en de nieuwe Blaupunkt bleven de zenders vasthouden bij spannings loosheid.
Heel belangrijk in mijn 6 Volts eend.

2CV 18PK 1970, Méhari 1972,