bougiesleutel

Plaats reactie
//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

bougiesleutel

Bericht door //sander// » vr 27 mei, 2011 16:39

Hallo,

ik ben sta op het punt om materiaal aan te schaffen om zelf het onderhoud aan mijn motortje te kunnen doen.

nu heb ik nog een bougiesleutel nodig.
is volgend model voldoende, of raden jullie mij iets anders aan.
en maar 21 is goed toch?
http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=823589

andere dingen die ik al heb zijn:
oliefiltersleutel
voelplaatjes om de kleppen te stellen
standaard doppenset
vetspuit met grafietvet om aandrijfassen en fusees mee te smeren

denk dat ik met bougiesleutel dan alles zal hebben om standaard onderhoud uit te voeren

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 27 mei, 2011 17:08

De maat van een goede bougiesleutel moet 20,8mm zijn en als je er een koopt kijk dan of ze er een hebben met een rubbertje erin.dat monteerd makkelijker.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5076
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 27 mei, 2011 19:59

in een goede doppenset zit vaak al een bougiesleutel. Een gewrichtje erbij is wel handig. En proxxon is een goed merk ik heb mijn kist al meer dan 20 jaar. En die wordt soms extreem belast. Alles nog prima in werking.
diverse Citroens, wat anders.

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

bougiesleutel

Bericht door schroef » vr 27 mei, 2011 22:30

zo'n bougiesleutel, 20,64 volgens mij, kun je ook voor de aftapplug van motor en bak gebruiken alsmede de vulplug van de bak. Een setje schroevendraaiers kan ook handig zijn om te hebben. Steek of steek-ringsleutels zijn ook handig omdat niet alles met een enkel dopje van een dopsleutelset los en vast wil. Bijv. sleutel 10 voor accuklemmen, sleutel 8 voor ontluchtingsnippels van de remmen, sleutel 17 (of 16) voor de motorbouten en moeren, sleutel 11 voor de uitlaatklemmen en zo nog meer.
Voelermaat 0,4 en tijdpen voor de mensen die nog puntjes (platinekes) hebben....

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5076
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 28 mei, 2011 08:09

Ik vind vreemd dat je hier in het land bijna nooit deze franse pijpsleutels ziet. Het is echt heel mooi hiermee te werken. De korte kant is meestal open zodat ok een lange bout of draadeind geen probleem is. Wel voor een goed merk gaan. Sommige erg goedkope willen nogal eens breken.
Afbeelding
diverse Citroens, wat anders.

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 14 apr, 2008 18:11
Locatie: west vlaanderen

Bericht door //sander// » za 28 mei, 2011 11:50

Zoals ik kan lezen heeft deze dop een rubberen inleg om de de bougie makkelijker te monteren. dus dit zit goed.

In mijn standaard doppen doos zit geen dop die geschikt is om bougies te monteren. Dus deze zal wel geschikt zijn. Wel heb ik een stuk met gewricht in de doos.

@schroef: een set steeksleutels en schroevendraaiers heb ik ook in mijn gereedschapskist dus dit zit ook wel goed. Bedankt om te helpen meedenken wat ik allemaal nodig heb.

Die pijpsleutels ben ik inderdaad nog nooit tegengekomen.

groeten van een beginnend sleutelaar

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5076
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 28 mei, 2011 18:52

Rubberring in bougiesleutel houdt inderdaad de bougie vast. Kan soms handig zijn ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie