Kosten fusees vervangen
Kosten fusees vervangen
Voor de aankomende APK moet vermoedelijk in ieder geval 1 fusee aan mijn 2CV6 worden vervangen. Ik overweeg ze dan maar allebei te laten vervangen, want de tweede is nog wel APK-bestendig. Een eendenspecialist heeft mij hiervoor al een prijsje genoemd, maar wat vinden jullie redelijk?
1996-1997: 2CV6 rood
1998: 2CV6 wit
2011: 2CV6 bleu celeste
1998: 2CV6 wit
2011: 2CV6 bleu celeste
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Ligt er ook aan hoe goed je het wilt hebben, ff fusee pennen vervangen, of iemand die de moeite neemt om de juiste speling te meten en de nieuwe ringen daar op aan te passen. En ook nog eens meteen de boel netjes terug zet. Als die dan 50 euro meer vraagt is dat zeker de moeite waard.
Ik bedoel, je kunt bij de garage remblokjes laten vervangen voor een paar tientjes, maar niet 1 die ook meteen je remklauwen schoonmaakt en weer gangbaar maakt.
Ik bedoel, je kunt bij de garage remblokjes laten vervangen voor een paar tientjes, maar niet 1 die ook meteen je remklauwen schoonmaakt en weer gangbaar maakt.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Weet je zeker dat ze vervangen moeten worden. Ze mogen namelijk flink wat speling hebben en voor de APK de vetspuit erop zetten scheelt een hele hoop. Het zijn ook fusseepennen en geen kogels. Hiervoor gelden strengere regels.
Twee eigen praktijkervaringen:
1. Mijn eend heeft bij de APK al vanaf 2003 wisselend het adviespunt fussees vervangen. Soms weer eens wel en soms weer eens niet. Zelfs eenzelfde monteur schreef het een paar jaar nadat het wel een aandachtspunt was het niet als aandachtspunt op.
2. De Mehari eens laten keuren met bijna geen vet in de fussees. Dit was dus afkeur. Je kon ze ook horen tikken bij het wringen aan het wiel. Spuitvet erin en hij was APK-waardig.
En de nieuwe fussees zijn vaak van mindere kwaliteit als de oude.
Twee eigen praktijkervaringen:
1. Mijn eend heeft bij de APK al vanaf 2003 wisselend het adviespunt fussees vervangen. Soms weer eens wel en soms weer eens niet. Zelfs eenzelfde monteur schreef het een paar jaar nadat het wel een aandachtspunt was het niet als aandachtspunt op.
2. De Mehari eens laten keuren met bijna geen vet in de fussees. Dit was dus afkeur. Je kon ze ook horen tikken bij het wringen aan het wiel. Spuitvet erin en hij was APK-waardig.
En de nieuwe fussees zijn vaak van mindere kwaliteit als de oude.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Ik heb een voorstel voor het vervangen van beide zijden incl. de kosten van de APK: € 200,-. Lijkt mij niet onredelijk en deze specialist levert volgens mij goed werk. Maar ik merk nu op zich niets aan de auto, stuurt goed. Toch zegt hij heel resoluut dat één zijde nu APK-afkeur is.
1996-1997: 2CV6 rood
1998: 2CV6 wit
2011: 2CV6 bleu celeste
1998: 2CV6 wit
2011: 2CV6 bleu celeste
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
Bij de burton tijdens de afgelopen APK ook als aandachtspunt de fusees maar ze kunnen hem er niet op afkeuren omdat het een pen is en geen kogels. Dus zeiden ze bij de Citroën dat ze hem daarop niet kunnen afkeuren of als aandachtspunten meegeven. Maar wel als advies aan de balie om hem te vervangen of de vetspuit erop te zetten. De RDW is er strikt in en willen ze het risico niet nemen dat ze in de fout zijn geweest.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
- Locatie: vlaardingen
fuseepen
Fuseepennen kunnen wel degelijk afgekeurd als er teveel speling op zit. De opwaarste speling (axiaal) mag 1,0 mm zijn. De fabriekstolerantie mag je erbij optellen als je de fabrieksgegevens kunt overleggen. Deze speling is max 0,4 mm.
De radiale speling, zeg maar het heen en weer halen van het wiel, staat in het WPhandboek niet beschreven en moet dus de APK eis worden aangehouden. Dit is 1,5 mm boven en 1,5 mm onder, maar samen niet meer als 2 mm.
hier het stukje uit het APK boek:
Artikel 46
1. Fuseepennen, - lageringen en - bussen mogen, naast eventuele oorspronkelijke speling, door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan:
a. in radiale richting, zoals weergegeven in figuur 11: 1,5 mm in het bovenste of onderste draaipunt, en 2,0 mm in het bovenste en onderste draaipunt samen;
b. in axiale richting, zoals weergegeven in figuur 11: 1,0 mm.
2. De in het eerste lid vermelde oorspronkelijke speling wordt met behulp van het werkplaatshandboek of informatie van de fabrikant van het desbetreffende onderdeel vastgesteld.
(c) RDW (opgemaakt door S. Boedhoe)
De radiale speling, zeg maar het heen en weer halen van het wiel, staat in het WPhandboek niet beschreven en moet dus de APK eis worden aangehouden. Dit is 1,5 mm boven en 1,5 mm onder, maar samen niet meer als 2 mm.
hier het stukje uit het APK boek:
Artikel 46
1. Fuseepennen, - lageringen en - bussen mogen, naast eventuele oorspronkelijke speling, door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan:
a. in radiale richting, zoals weergegeven in figuur 11: 1,5 mm in het bovenste of onderste draaipunt, en 2,0 mm in het bovenste en onderste draaipunt samen;
b. in axiale richting, zoals weergegeven in figuur 11: 1,0 mm.
2. De in het eerste lid vermelde oorspronkelijke speling wordt met behulp van het werkplaatshandboek of informatie van de fabrikant van het desbetreffende onderdeel vastgesteld.
(c) RDW (opgemaakt door S. Boedhoe)
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
- Locatie: vlaardingen
fuseepen
O ja, bijna vergeten: een aandachtspunt op het keurbewijs bij AC 4, geldt alleen en uitsluitend voor kogels en niet voor fuseepennen.
200 euro all in lijkt me een normale prijs, ik zeg DOEN
200 euro all in lijkt me een normale prijs, ik zeg DOEN