Mysterieus motorgeluid

Plaats reactie
johanhdejong
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: za 4 jun, 2011 17:48

Mysterieus motorgeluid

Bericht door johanhdejong » za 4 jun, 2011 18:02

Mijn 2cv6 spécial (1986) maakt sinds enige tijd, nadat de motor warm is, een vreemd tikkend geluid. Het komt niet altijd en is onvoorspelbaar. Het klinkt ernstig genoeg om onmiddellijk te stoppen met rijden. Na enig wachten is het (meestal) weer weg. Verder geen problemen. Het geluid is er ook als de motor ontkoppeld is, het is dus echt de motor.

De eerste keer was op vakantie in Normandië. Ik ben weg gesleept, de Franse garage had het over een 'gros problème moteur' en adviseerde een vervangende auto. Terug in Nederland vond onze 2cv garage niets. Sindsdien is het geluid een aantal keer teruggekomen, altijd op langere trajecten (meer dan half uur).

Zowel ikzelf als mijn garage staan voor een compleet raadsel. Ik gebruik mijn eend nog met enige regelmaat, maar hij is onbetrouwbaar voor lange trajecten.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » za 4 jun, 2011 19:00

Hoe ben je teruggekomen uit Normandië, dat is toch iets meer dan een half uur rijden en ik denk niet dat je na elk half uur rijden een half uur bent gestopt.

Als het alleen optreedt bij meer dan een half uur rijden heeft het kennelijk met teveel warmte c.q. uitzetting te maken.

Misschien iets te simpel gedacht maar als je één van de klepdeksels iets te hard aantrekt kan ie net tegen een stoter aankomen. Misschien heb je 'm precies zo hard aangetrokken dat ie alleen bij warme motor niet genoeg ruimte heeft maar bij koude motor geen probleem geeft.

Probeer na te gaan door goed te luisteren waar het vandaan komt.
Probeer na te gaan wat je net voor het 1e maal ontstaan hebt gedaan met je motor.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » za 4 jun, 2011 19:15

Staan je klepdeksels niet te strak aangetrokken?
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 4 jun, 2011 19:29

Dynamo misschien?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 4 jun, 2011 19:35

ja precies, check je v snaar eens! heb ik ook al eens gehad.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1957
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » za 4 jun, 2011 21:03

Herken je iets uit de link hieronder?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

johanhdejong
Beginner
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: za 4 jun, 2011 17:48

mysterieus motorgeluid

Bericht door johanhdejong » zo 5 jun, 2011 22:41

Allen dank voor reactie.
Pingelen wel aan gedacht maar dat geluid ken ik van mijn GSA die ik ooit had maar niet van mijn 2cv. Daar lijkt het niet op. Soms gaat het ook gepaard met iets wat op een schrapend geluid lijkt.

Kleppen deksels zal ik checken (zou aan de binnenkant dan ook te zien moeten zijn?!). Gaan ze niet voor die tijd al lekken bij te strak aandraaien?

Wat gaat er precies mis in het geval dat de dynamo/V-snaar de oorzaak is? Ik zou denken dat het dan makkelijk te localiseren is.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: mysterieus motorgeluid

Bericht door Joos » zo 5 jun, 2011 23:53

johanhdejong schreef: Wat gaat er precies mis in het geval dat de dynamo/V-snaar de oorzaak is? Ik zou denken dat het dan makkelijk te localiseren is.
Bij mij was de snaar gewoon tot op de draad versleten, aan een kant had ze de normale dikte, ertegenover was ze belachelijk dun geworden. De bijgeluiden zijn gestopt met een luide "PTENG" en een terugvallende laadstroommeter.

Nieuwe snaar en alle enge bijgeluiden waren plots weg :-)
1977 Mehari

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 6 jun, 2011 02:29

Een stuk lopend lager in de dynamo kan ook onverwachte geluiden produceren die slecht te lokaliseren zijn.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie