Open dak en wat daar voor nodig is

Alles in, over, rond en op de koets.
ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Open dak en wat daar voor nodig is

Bericht door ejfrolich » za 4 jun, 2011 10:12

Ja een mooie titel op een nog mooiere dag.

Ik dacht, met zulk weer moet je met een eend met open dak rijden. Dus dacht ik dat het handig was daar heel even de tijd voor te nemen. Eerst al ontdekte ik dat bij een opgeklapt dak dat eigenlijk vast gemaakt moet met een drukker op de middelste dak stijl. Moet die er wel zitten natuurlijk. :? Gelukkig heb ik drukkers en popnagels met tang. Dat was dus vlug gefixt. :lol:

Toen het hele dak oprollen. Dat oprollen verliep echt wel makkelijk. Tot aan het end bleek dat er geen bandjes met dito drukkers te voorschijn komen... :evil: Niet met open dak rijden dus. Heb je een cabrio, is het "mussenvallenvandewarmtevanhetdakafweer", kun je niet met helemaal open dak rijden. Tuurlijk, het regent altijd in Nederland, dat zal best. MAAR NU NIET!

Kortom, lang verhaal :wink: wat heb ik nodig om dit project wel te laten slagen en hoe kom ik er aan?

Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » za 4 jun, 2011 10:40

Heb je toevallig geen buitensluiter? (dak wat je langs buiten moet openen door het vooraan uit de haken boven de voorruit te trekken)
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Tha_Duck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 177
Lid geworden op: do 12 mei, 2011 09:12

Bericht door Tha_Duck » za 4 jun, 2011 11:09

Ik mis ook mijn drukkers halverwege, maar ik heb nog geen idee hoe die moeten zitten/hoe je het dak half moet openen. Ik houd het dus bij helemaal open. Sorry :)

Ik heb achter overigens extra drukkers om de 'touwtjes' mee vast te klikken. Is dat standaard?
Eendrijder sinds 11/5/2011!

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » za 4 jun, 2011 12:29

kan niet meteen een oude versie vinden .
maar dit principe is het zelfde alleen is dit een nieuw Dak dure uitvoering zeg maar .
maar je ziet het groene bandje zitten dit is meestal bij een oud dak een plestic grijs bandje met drukkers.
binnen zitten er 2 voor het ophangen van het bandje bij dak dicht .
dak open , drukker meest naar voor toe los maken en over het dakhoek bevestigen aan de buitenkant drukker zoals pic zie onder.

Afbeelding
deze onder moet je hebben te vinden bij de eenden boer , of hier bij de grotere hobbyman
Afbeelding
see you when you see me

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » za 4 jun, 2011 17:17

Ah, het zijn gewoon riempjes met aan weerskanten een drukker. Strookje leer en klaar dus... Hoe lang zijn ze hart/hart drukker? Maak ik ze wel zelf.

Ernst-Jan

Oh ik heb een binnen sluitend dak.

Nog een vraagje, hoe hard durven we te rijden met een open dak?
En nog één: wat doen jullie tegen het gerammel van de uithouders van het dak als het half open is geklapt?
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gebruikersavatar
Eendeke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 538
Lid geworden op: di 12 feb, 2008 15:54
Locatie: Hilverum onder de zendmast.

Bericht door Eendeke » za 4 jun, 2011 20:11

Reed vandaag met harde wind op de snelweg 110. Ik vond het wel verantwoord, maar gewoon zelf inschatten hoe hard je kunt. Ik doe die bandjes wel eerst onder zo'n stang door en drukker ze dan vast op de drukkers...

Gebruikersavatar
Tha_Duck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 177
Lid geworden op: do 12 mei, 2011 09:12

Bericht door Tha_Duck » za 4 jun, 2011 20:55

Nou, ik heb nog even gekeken maar kom er echt niet uit voor half open.

Ik heb een binnensluiter zover ik begrijp (heb zo'n frame wat je met 2 haken vastzet binnen en een flapje met een drukker). Ik krijg hem uiteraard met gemak helemaal open. Maar als ik hem open wil doen creëer ik automatisch een soort luchtzak. Als ik daarmee ga rijden ben ik echt het hele dag (+ koets met een beetje geluk haha) kwijt.

Met geheel open dak rijdt ik overigens gewoon 110. Geen enkel probleem, en geen stijve nek :)
Eendrijder sinds 11/5/2011!

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » zo 5 jun, 2011 14:05

met half open dak rijdt ik nooit harder dan 80, vangt anders teveel wind naar mijn zin, dak open, zo hard als ie gaat (130 met visablok wat er eerst in lag)

greetzzzzzzzzz, Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » zo 5 jun, 2011 15:03

Tha_Duck schreef: Maar als ik hem open wil doen creëer ik automatisch een soort luchtzak.
uiteraard moet je hem ook niet onder het rijden openen!! :wink:

die luchtzak is normaal
als je een binnensluiter half open zet kan je hem met het handvat die vooraan in het midden zit(dat ding wat half voor je spiegel hangt)vast zetten op een drukknoppie aan je middenstijl
de klemmen op de zijkant moet je gewoon vast laten zitten
de wind die onstaat tijdens het rijden gaat over de zak heen en heb je niet zoveel last van
maar 120 met een halfdak?
nee zou ik niet doen, dan liever helemaal open
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 5 jun, 2011 15:58

Volgens mij is het voorschrift van Citroen ook met half dak niet harder dan 80km/uur. Geheel open kun je plankgas. En nooit openen of sluiten tijdens het rijden. Al rijdt je stapvoets. De wind die je vangt kan je dak al vernagelen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5246
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 5 jun, 2011 16:34

Met een open dak moet je lekker touren niet racen op de autoweg ;-)
En zo'n zonneklep boven je voorruit werkt ook prima om de wind erover te duwen.
diverse Citroens, wat anders.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » zo 5 jun, 2011 17:20

Ok helder verhaal.

Even terug naar de bandjes. Hoe lang zijn ze (hart-hart drukker)?
Waar zitten de drukkers in de auto voor een helemaal open dak? Bij mij zijn ook die weg namenlijk.

EJ
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » zo 5 jun, 2011 20:53

moet je eens op zoek op de dakranden achteraan naar kleine gaatjes en in je dak ook .
als er al hebben op gestaan er voor .
de mogelijkheid bestaat dat ze nog niet in je dak zitten de gaatjes dan maar mischien dan wel in je kast (dakrand) dus ook kijken onder je dak .
even het dak helemaal open naar achter leggen .
wat moet er dan op
deze
Afbeelding
en dan boven op de drukker
Afbeelding
heel klein parkertje er in .
kijk ter hoogte van deze hier ,wat je hier op ziet is voor buiten sluiter maar je kan op de zelfde hoogte zoeken naar gaatjes
Afbeelding
Tip van de Week : eerst volgende meeting aanwezig zijn met een meter .
of met je eend naar de eenden boer
see you when you see me

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 5 jun, 2011 22:54

Je kunt de bandjes ook bestellen bij elke 2cv specialist. De meeste verzenden ook onderdelen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 5 jun, 2011 23:54

Jammer afgelopen zaterdag was de magazijndag in Ederveen.
Iedereen had je graag geholpen.

Next time better,

Maar even serieus, word lid van de club! (2cv club NL, of een andere natuurlijk)
Hoop lol en, zeker voor jou, zeeeer leerzaam denk ik.

Greetz David

Plaats reactie