2cv voor dagelijks gebruik aan te raden?

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Kuikentje
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 6 jun, 2011 21:26
Locatie: Made

2cv voor dagelijks gebruik aan te raden?

Bericht door Kuikentje » ma 6 jun, 2011 21:31

Hallo alle mede-eendenliefhebbers,

Ik zal me eerst even kort voorstellen aangezien ik nieuw ben hier.

Ik ben Anton, 29 jaar en woonachtig in het Brabantse Made.

Zolang ik me kan herinneren ben ik een enorme autoliefhebber, en dan niet van de snelle bolides maar toch vooral van de auto's met karakter.

Eigenlijk ben ik al zolang ik me kan heugen een enorme fan van de Citroën 2CV.

Wellicht ingegeven door een oom, die altijd als een soort vader voor mij is geweest, die jarenlang 2CV's heeft gereden.

De verhalen dat ik als klein kind even achter het stuur mocht zitten, of rechtop stond in de eend met het dakje open en m'n hoofd door de frisse wind, de toertochten en hoe er door de bochten gescheurd werd, staan me nog helder voor de geest.

Ondanks dat ik zo weg ben van de eend is het eigenlijk nooit zover gekomen om daadwerkelijk zelf een eend aan te schaffen.

Zo'n 5 jaar geleden heb ik bijna op het punt gestaan er eentje te kopen bij een eendenspecialist nabij Roosendaal, als tweede auto, maar 2 auto's zijn voor mij toch een beetje te veel van het goede.

Als dagelijks vervoer heb ik dus al jaren redelijk anonieme, jonge auto's. Weinig gevoel bij, maar wel betrouwbaar en comfortabel. Van Alfa Romeo 146 tot Opel Astra, en van Toyota Aygo tot de Hyundai Accent 1.6 uit 2007 die ik nu heb.

Allemaal prima, maar om de zoveel tijd begint het bij mij toch weer te kriebelen. Het lijkt mij zoveel leuker om me te verplaatsen in een karakterbak, zoals de eend dat is.

De vraag is alleen hoe geschikt een eend is voor dagelijks gebruik? Ik ben namelijk niet in de positie om 2 auto's voor m'n deur te hebben staan, zowel praktisch niet als financieel niet.

Nu is mijn vraag dus of een 2cv geschikt is voor dagelijks gebruik, ook in de winter, waar ik dan rekening mee moet houden, wat te verwachten kosten zijn om een eend in goede staat te houden, en hoe de mede-forummers hier denken over een eventuele overstap van een jonge moderne auto naar een auto van tenminste 20 jaar oud als dagelijks vervoer.

Overigens verwacht ik voor mijn huidige Hyundai tussen de 4.000 en 6.000 euro te krijgen bij inruil, en tussen de 5.000 en de 7.000 euro te krijgen bij (particuliere) verkoop. Dus ik ben wel in staat om evt met wat bij betalen een volledig gerestaureerde 2cv aan te schaffen. Een eendenspecialist heeft dan uiteraard mijn voorkeur.

Ik heb dit topic overigens ook al op een ander forum gepost, maar ik hoop hier op meer bruikbare reacties. :)

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 6 jun, 2011 21:43

Welkom!

Een eend als dagelijkse auto gaat prima, ik heb vanaf dat ik mijn rijbewijs heb eend gereden, zowel zomers als winter.

Als de eend goed onderhouden is, moet ook in de winter rijden geen probleem zijn (op het roesten door de pekel na, maar goed schoonmaken helpt).
Mijne starte afgelopen winter na een paar dagen stilstand na een paar seconden starten gewoon.
Eend is vrij snel warm te krijgen, en als er bijvoorbeeld nooit tot zelden iemand achterin zit zou je met karton/hout de ruimte onder de voorstoelen dicht kunnen maken om zo de warmte meer voorin te houden.
Krabben doe je eerst buiten, en als je gaat rijden de eerste paar meters ook aan de binnenzijde.
De warme lucht komt van de uitlaat af, dus als de eend maar even heeft gelopen komt er al warme lucht binnen.

Ik kan je helaas niet zeggen hoe het is om van een jonge naar een oude auto over te stappen, maar anderen op dit forum wel.

Mocht je naar een eend gaan kijken, ook bij een specialist, neem dan altijd een kenner mee die met je mee kan kijken. Twee paar ogen zien meer dan 1!!

Succes met de zoektocht!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 6 jun, 2011 22:19

Ehh, Tom, je bent vergeten dat je als hedendaagse eend-rijder ook geen twee linker handen moet hebben. Zeker met een wagen op leeftijd ( en dat zijn alle A types) blijf je bezig.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 6 jun, 2011 22:50

Ik doe nu ruim 10 jaar dagelijks gebruik met een 1970 eend en een 1972 Mehari.
Natuurlijk moet er regelmatig iets aan gebeuren.
Maar tot nog toe vind ik het erg overzichtelijk.
Het voordeel van 2 auto's, (eigenlijk zelfs 3),in ieder geval 1 reserve.
Toch is uitval zeer zeldzaam.
Onderdelen zijn niet duur en met enige handigheid is heel veel zelf te doen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » ma 6 jun, 2011 23:07

Wat is dagelijks gebruik in jou geval?
tweeceevees zijn leuk!

Kuikentje
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 6 jun, 2011 21:26
Locatie: Made

Bericht door Kuikentje » ma 6 jun, 2011 23:10

Leuke, bemoedigende reacties tot nu toe. :)

Dagelijks gebruik is bij mij voornamelijk woon - werk verkeer, hoofdzakelijk buiten de spitsuren, zo'n 15 km heen, en 15 km terug, en ik ga graag een rondje toeren in het weekend.

Maar dus ook in de winter, door weer en wind.

Met mijn huidige (moderne) auto rij ik zo'n 16.000 km per jaar. Geen idee of dat met een 2cv meer of minder zou worden.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 7 jun, 2011 08:09

Meer vermoed ik. ;-)

Onderdelen zijn inderdaad goedkoper dan bij een reguliere auto, maar ze gaan vaak wel iets minder lang mee. Zoals gezegd, als je zelf veel kunt doen scheelt dat een hoop.

En wat betreft de winter. Ik lag me kapot wanneer ik in de winter met mijn Ami met winterbanden al die duitse achterwielaangedreven slipbakken op de snelweg inhaal.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Tha_Duck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 177
Lid geworden op: do 12 mei, 2011 09:12

Bericht door Tha_Duck » di 7 jun, 2011 08:56

Ik heb je op Fok! al geantwoord, hoeft hier niet meer toch? ;)
Eendrijder sinds 11/5/2011!

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » di 7 jun, 2011 10:22

Ik heb een tijd lang meer dan 50 000 km per jaar gereden met mijn eend. Dat doe ik nu grotendeels met mijn BX en ik mis het eendrijden dan wel. Maar ja, één op twintig diesel is toch de moeite! En als ik een keer haast heb ben ik toch niet iets sneller met de BX (op de snelweg dan).

Kuikentje
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 6 jun, 2011 21:26
Locatie: Made

Bericht door Kuikentje » di 7 jun, 2011 10:46

Ik ben wel benieuwd hoe de mensen in mijn directe omgeving zullen reageren als ik mijn moderne auto de deur uit doe voor een spartaanse eend. :P

Maar als ik een eend dus dagelijks wens te gebruiken, zeg zo'n 18.000 km per jaar.

Aan wat voor onderhoud moet ik dan jaarlijks denken en wat kost dat om te laten doen?

Ik heb eerljk gezegd wel 2 linker handen, dus ik ga er vooralsnog vanuit dat ik alles zal moeten laten doen. Alles wat ik wél zelf kan doen, of geleerd krijg, is dan mooi meegenomen.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » di 7 jun, 2011 12:10

Waarom ga je dan niet bij een eendenclub, hier hebben ze sleutelavonden voor mensen met 2 linkerhanden :wink: Is de manier om op de duur het onderhoud zelf te doen en een hoop geld op onderhoud uitbesteden te besparen.

Je zult zowiezo 2x per jaar de olie komen te verversen, kleppenstellen enz. kosten van eendenboeren weet ik niet aangezien ik alles zelf doe. Zullen vast en zeker mensen op het forum zijn die je dat kunnen vertellen!
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 7 jun, 2011 12:11

Kuikentje schreef:Ik ben wel benieuwd hoe de mensen in mijn directe omgeving zullen reageren als ik mijn moderne auto de deur uit doe voor een spartaanse eend. :P
Spartaans? Open dak, uitneembare stoelen deuren achterklep (handig voor vervoer van lange dingen), lekkere vering, overzichtelijk dashboard, eenvoudige bediening, alles bij de hand.

Kuikentje schreef:Maar als ik een eend dus dagelijks wens te gebruiken, zeg zo'n 18.000 km per jaar.
Aan wat voor onderhoud moet ik dan jaarlijks denken en wat kost dat om te laten doen?
Ik geef mijn eend om de 10000km een kleine beurt. Dat wil zeggen: nieuwe olie, bougies, bougiekabels, oliefilter, luchtfilter schoonmaken (sportfilter).

Om de 20000km stel ik ook de kleppen en je kunt dan de versnellingsbakolie vervangen.
ontsteking is bij mij elektrisch ipv contactpuntjes, en daar kijk ik nooit naar eerlijk gezegd.
Zo nu en dan ook even de fusees en dergelijke smeren hoort er ook bij.

kosten, ik doe het zelf en ben dan max 50 euro ofzo kwijt aan materiaal. Bij een (eenden)garage hebben ze meestal standaardprijzen voor een beurt.
Kuikentje schreef:Ik heb eerljk gezegd wel 2 linker handen, dus ik ga er vooralsnog vanuit dat ik alles zal moeten laten doen. Alles wat ik wél zelf kan doen, of geleerd krijg, is dan mooi meegenomen.
Leren is goed te doen. Ik ben gaandeweg steeds meer zelf gaan doen, en via dit forum al veel dingen geleerd over hoe het moet.
Of een sleutelcursus Eendologie volgen bij het Eendenei in Rotterdam, is ook heel leerzaam.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Kuikentje
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 6 jun, 2011 21:26
Locatie: Made

Bericht door Kuikentje » di 7 jun, 2011 12:16

Klinkt allemaal als goed te doen. :)

Ik raak hoe langer hoe enthousiaster.

Is een eend ook redelijk betrouwbaar voor dagelijks gebruik?

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 7 jun, 2011 12:28

is goed te doen, al zeg ik het zelf. Veel ligt ook aan de staat van onderhoud. Maar onvoorziene dingen heb je altijd.

Ik heb ik 9 jaar een dikke 150000km eend gereden en dit zijn de hoofdzakelijke problemen:

Gebroken ventilatorpoulie (2x), ventilatorpoulie losgelopen (1x), losgelopen wielmoeren (koste me een aandrijfas), bougie eruit geklapt (2x), remleiding gescheurd.

Heb voor zover ik weet maar 3x de ANWB gebeld (1x voor de gebroken poulie (in frankrijk), 1x voor de bougie en 1x voor de remleiding).
verder altijd alles zelf op kunnen lossen.

en verder een keer een stuk uitlaat vervangen, is een lager van de dynamo overleden, bobine vervangen, versnellingsbak gewisseld. Ook de accu en startmotor zijn vervangen.

je blijft altijd zitten met slijtage delen en ook onvoorziene dingen blijf je houden. Gelukkig zijn onderdelen over het algemeen niet overdreven duur en redelijk makkelijk aan te komen.
Vergeet niet dat de jongste eend inmiddels (bijna) 21 jaar oud/jong is.
Als er door de vorige eigenaren niet veel mee is gereden of slecht is onderhouden, dan kan het zijn dat je de eerste periode achterstallig onderhoud hebt weg te werken of tegen (kleine) problemen aanloopt met uitgedroogde rubbers.

Al met al is een eend een gewone auto die onderhoud nodig heeft, en met name op het gebied van plaatwerk (roest). Motorisch zijn ze wat dat aangaat erg betrouwbaar moet ik zeggen.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Kuikentje
Beginner
Beginner
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 6 jun, 2011 21:26
Locatie: Made

Bericht door Kuikentje » di 7 jun, 2011 23:12

Ik merk bij mezelf dat het steeds meer begint te leven.

De afgelopen dagen alleen maar allerlei verhalen zitten lezen over 2cv's.

Ik denk dat ik gewoon die stap moet gaan zetten. Al zal ik wel voor gek worden versleten door vrienden, familie en kennissen.

Dan laat ik de waggel gewoon zéér goed onderhouden en dan mag tie het hele jaar door met mij.

Eerst nog m'n huidige moderne auto verkopen, dat kan wel even duren ben ik bang.

Plaats reactie