2cv voor dagelijks gebruik aan te raden?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
Dag Kuikentje,
Ik heb ook jaren dagelijks met mijn eend gereden, c.a. 25.000-30.000 per jaar, ging prima, nu kan ik ook alles zelf, dus dat scheelt!
je moet niet te bang zijn om zelf dingen aan te pakken, gewoon een handige kennis/ forummer uit de buurt om hulp vragen of natuurlijk om uitleg vragen hier op t forum! er zijn maar weinig dingen die zelfs een 'amateursleutelaar' niet zou moeten kunnen.
Zelf ben ik na de eend overgestapt in een ZX, maar die heb ik na een jaar de deur uit geschopt VEEEL TE SAAI!
Ik heb mijn eend net weer gerestaureerd, en ga er nu nog mee naar de WereldMeeting, daarna gaat ie, jammer maar helaas, in de verkoop, ik heb inmiddels teveel auto's.
Misschien is t wat voor jou? de restauratie staat bij restauraties en verbouwingen (ik ben niet zo goed met linkjes...) De prijs komen we wel uit!
O ja, als je redelijk wat met de eend gaat rijden, zomer en winter, zou ik voor een niet al te mooie eend gaan (nieuwstaat of beter) maar liever een die technisch goed is en een hele goede antiroest behandeling heeft gehad! een eend roest toch bijna altijd wel (tenzij deze altijd binnen staat en alleen met droog weer bereden wordt) M.I. kun je beter alvast wat geld opzij leggen voor onderhoud wat ongetwijfeld gaat komen!
alvast heel veel plezier met je zoektocht!
greetzzzzzzzzzz
Rusty
Ik heb ook jaren dagelijks met mijn eend gereden, c.a. 25.000-30.000 per jaar, ging prima, nu kan ik ook alles zelf, dus dat scheelt!
je moet niet te bang zijn om zelf dingen aan te pakken, gewoon een handige kennis/ forummer uit de buurt om hulp vragen of natuurlijk om uitleg vragen hier op t forum! er zijn maar weinig dingen die zelfs een 'amateursleutelaar' niet zou moeten kunnen.
Zelf ben ik na de eend overgestapt in een ZX, maar die heb ik na een jaar de deur uit geschopt VEEEL TE SAAI!
Ik heb mijn eend net weer gerestaureerd, en ga er nu nog mee naar de WereldMeeting, daarna gaat ie, jammer maar helaas, in de verkoop, ik heb inmiddels teveel auto's.
Misschien is t wat voor jou? de restauratie staat bij restauraties en verbouwingen (ik ben niet zo goed met linkjes...) De prijs komen we wel uit!
O ja, als je redelijk wat met de eend gaat rijden, zomer en winter, zou ik voor een niet al te mooie eend gaan (nieuwstaat of beter) maar liever een die technisch goed is en een hele goede antiroest behandeling heeft gehad! een eend roest toch bijna altijd wel (tenzij deze altijd binnen staat en alleen met droog weer bereden wordt) M.I. kun je beter alvast wat geld opzij leggen voor onderhoud wat ongetwijfeld gaat komen!
alvast heel veel plezier met je zoektocht!
greetzzzzzzzzzz
Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
Mooi aanbod Rusty.
Mijn plan om m'n moderne, jonge auto weg te doen en een 2cv te kopen wordt in ieder geval steeds concreter.
Ik denk dat ik mijn huidige auto in ieder geval te koop ga zetten vandaag of morgen. Deze is ongeveer tussen de € 6.000,- en de € 7.000,- waard bij particuliere verkoop denk / hoop ik.
Dan is het hopen dat tie snel verkocht is, en dan heb ik 3 opties:
- Voor het volle bedrag een goede, volledig gerestaureerde eend terug kopen
- Het volledige bedrag dat ik voor mijn huidige auto terugkrijg voor de eend gebruiken, maar € 1.000,- achter de hand houden voor noodzakelijk onderhoud de komende jaren.
- Voor € 5.000,- een goede eend kopen, en toch voor € 1.000,- een goedkoop betrouwbaar winter-autootje erbij. Een evt goedkope winterstalling voor de eend heb ik al gevonden.
In het laatste geval hoef ik dan geen of minder geld achter de hand te houden voor onderhoud de komende jaren omdat ik er dan veel minder mee ga rijden dan wanneer ik de eend voor dagelijks vervoer ga inzetten.
Ik heb ook al contact gehad met een eendenspecialist en het is ook mogelijk evt een eend te "reserveren" tot dat mijn huidige auto verkocht is. Maar aangezien ik geen courant model bezit denk ik dat het dan rijden na de zomer wordt.
Mijn plan om m'n moderne, jonge auto weg te doen en een 2cv te kopen wordt in ieder geval steeds concreter.
Ik denk dat ik mijn huidige auto in ieder geval te koop ga zetten vandaag of morgen. Deze is ongeveer tussen de € 6.000,- en de € 7.000,- waard bij particuliere verkoop denk / hoop ik.
Dan is het hopen dat tie snel verkocht is, en dan heb ik 3 opties:
- Voor het volle bedrag een goede, volledig gerestaureerde eend terug kopen
- Het volledige bedrag dat ik voor mijn huidige auto terugkrijg voor de eend gebruiken, maar € 1.000,- achter de hand houden voor noodzakelijk onderhoud de komende jaren.
- Voor € 5.000,- een goede eend kopen, en toch voor € 1.000,- een goedkoop betrouwbaar winter-autootje erbij. Een evt goedkope winterstalling voor de eend heb ik al gevonden.
In het laatste geval hoef ik dan geen of minder geld achter de hand te houden voor onderhoud de komende jaren omdat ik er dan veel minder mee ga rijden dan wanneer ik de eend voor dagelijks vervoer ga inzetten.
Ik heb ook al contact gehad met een eendenspecialist en het is ook mogelijk evt een eend te "reserveren" tot dat mijn huidige auto verkocht is. Maar aangezien ik geen courant model bezit denk ik dat het dan rijden na de zomer wordt.
Pfoe, een eend voor dagelijks gebruik. Mmmm… Heb zelf naast mn 2cv nog een Xantia en dat is met vrouw en kinderen toch wel een must. Zeker voor langere ritten en als je veel mee moet nemen (vakantie, familiebezoek). Maar het kan natuurlijk wel met een 2cv, vroeger deed men het ook (alleen reed iedereen toen wel in een langzamere auto).
Zelf gebruik ik mn eend zo’n 10.000 km in het jaar. Voornamelijk woon-werkverkeer. Dat gaat prima. Eigenlijk weinig problemen. Eend heeft me (in 10 jaar tijd!!) slechts één keer echt in de steek gelaten (condensator kapot, motor liep onregelmatig, niet meer mee te rijden). Dus technisch kan het zeker!
Een paar punten:
- staat je toekomstige 2cv dan binnen of buiten? Indien buiten: geen geld uitgeven aan een mooie/gerestaureerde 2cv want na is jaar is ze al niet meer mooi. Weer en wind hebben veel invloed op een eend. Je kunt dus beter kijken naar een roestvrije/technisch goede eend en je niet laten verleiden door mooie lak want daar blijft toch niks van over. Dat is alleen interessant als je een 2cv aanschaft als mooi-weer-toer-tocht-autootje.
- Het grote probleem van een 2cv: roest. Je kan beter wat aanschafgeld achter de hand houden om over een paar jaar wat laswerk te laten doen (afgelopen citromobile toch wel likkebaardend naar gegalvaniseerde koets staan kijken.)
- De kachel van een 2cv heeft in de winter een symbolische betekenis. Er wordt een heleboel hete lucht naar binnen geblazen maar daarmee blijft de boel slechts boven het vriespunt. Overigens met jas (en evt. handschoenen) verder helemaal geen probleem maar installatie van een aanjager in een van de kachelslangen is toch wel aan te raden. Kartonnen strook achter (of voor) je stoelen helpt ook al.
- Een must wat mij betreft: installeer een 3e remlicht. Voor een paar euro je eend een stuk veiliger! http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=578 ... t=remlicht
- Installatie van een oplader (voor telefoon, tomtom) is ook wel handig.
Zelf gebruik ik mn eend zo’n 10.000 km in het jaar. Voornamelijk woon-werkverkeer. Dat gaat prima. Eigenlijk weinig problemen. Eend heeft me (in 10 jaar tijd!!) slechts één keer echt in de steek gelaten (condensator kapot, motor liep onregelmatig, niet meer mee te rijden). Dus technisch kan het zeker!
Een paar punten:
- staat je toekomstige 2cv dan binnen of buiten? Indien buiten: geen geld uitgeven aan een mooie/gerestaureerde 2cv want na is jaar is ze al niet meer mooi. Weer en wind hebben veel invloed op een eend. Je kunt dus beter kijken naar een roestvrije/technisch goede eend en je niet laten verleiden door mooie lak want daar blijft toch niks van over. Dat is alleen interessant als je een 2cv aanschaft als mooi-weer-toer-tocht-autootje.
- Het grote probleem van een 2cv: roest. Je kan beter wat aanschafgeld achter de hand houden om over een paar jaar wat laswerk te laten doen (afgelopen citromobile toch wel likkebaardend naar gegalvaniseerde koets staan kijken.)
- De kachel van een 2cv heeft in de winter een symbolische betekenis. Er wordt een heleboel hete lucht naar binnen geblazen maar daarmee blijft de boel slechts boven het vriespunt. Overigens met jas (en evt. handschoenen) verder helemaal geen probleem maar installatie van een aanjager in een van de kachelslangen is toch wel aan te raden. Kartonnen strook achter (of voor) je stoelen helpt ook al.
- Een must wat mij betreft: installeer een 3e remlicht. Voor een paar euro je eend een stuk veiliger! http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=578 ... t=remlicht
- Installatie van een oplader (voor telefoon, tomtom) is ook wel handig.
Gelukkig ben ik vrijgezel dus heb ik verder met niemand rekening te houden.
Maar als de eend m'n enige auto wordt zal deze door weer en wind buiten moeten staan op m'n opritje, en zal deze al gauw zo'n 18.000 km per jaar gaan rijden.
Dan zal tie wel snel roesten
Maar ik speel ook met de gedachte om een iets minder dure eend aan te schaffen en daarnaast voor € 1.000 nog een autootje erbij voor in de winter ofzo. Een goedkope stalling heb ik al gevonden in ieder geval.
Nadeel is dan wel dat ik een minder eendje kan kopen, in de prijsklasse tot € 5.000,- en anders kan ik toch wel tot € 6.000,- of zelfs nog ietsje meer gaan.
Maar als de eend m'n enige auto wordt zal deze door weer en wind buiten moeten staan op m'n opritje, en zal deze al gauw zo'n 18.000 km per jaar gaan rijden.
Dan zal tie wel snel roesten
Maar ik speel ook met de gedachte om een iets minder dure eend aan te schaffen en daarnaast voor € 1.000 nog een autootje erbij voor in de winter ofzo. Een goedkope stalling heb ik al gevonden in ieder geval.
Nadeel is dan wel dat ik een minder eendje kan kopen, in de prijsklasse tot € 5.000,- en anders kan ik toch wel tot € 6.000,- of zelfs nog ietsje meer gaan.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
ik heb de afgelopen 25 jaar heel veel verschillende auto's gehad, van nieuw tot heel erg oud (1949), van lada tot mercedes en altijd een eend erbij als back-up, want die doet het namelijk altijd. ik rijdt nog steeds voornamelijk in de eend, terwijl er een gloednieuwe auto voor de deur staat...
natuurlijk gaat er wel eens wat stuk, maar zelf heb ik motorisch nog nooit wat gehad, en ik doe niet aan beurten of dat soort zaken, controleer alleen het oliepeil en repareer 1 keer per jaar wat moet van de apk-man. afgelopen jaar mijn eend voor het eerst een beurt laten geven na er zelf bijna 30.000 kilometer mee gereden te hebben. geen enkele klep stond goed, maar hij reed prima. merkte alleen dat hij na die beurt wat zuiniger was geworden
hij zag er niet uit toen ik 'm kocht voor 500 euro, maar technisch helemaal goed, zeker nu met de 123-ontsteking (electronisch, starten met - 8 zonder choke!).
dus net als hierboven is gezegd, laat je niet verleiden tot een bepaalde prijsklasse omdat ze dan goed zouden zijn (ik heb een prachtige eend van bijna 5.000 euro na een half jaar al weer flink zien roesten) maar liever eendje die gewoon lekker rijdt en waar je 's winters mee doorrijdt, met sjaal, muts en handschoenen, heerlijk.
eentje waar je niet doodziek wordt van het eerste krasje wat er opkomt.
als mijn budget 6.000 euro was kocht ik een 2cv voor het echte eendengevoel, een acadiane voor de laadruimte en een ami6 berline erbij want die staat al erg lang op mijn verlanglijstje. kost je 3 x 90 euro verzekering per jaar en dat is het. geen afschrijving (eerder waardevermeerdering) en altijd wat auto's die het doen.
succes met je zoektocht en alvast vele prettige kilometers toegewenst.
natuurlijk gaat er wel eens wat stuk, maar zelf heb ik motorisch nog nooit wat gehad, en ik doe niet aan beurten of dat soort zaken, controleer alleen het oliepeil en repareer 1 keer per jaar wat moet van de apk-man. afgelopen jaar mijn eend voor het eerst een beurt laten geven na er zelf bijna 30.000 kilometer mee gereden te hebben. geen enkele klep stond goed, maar hij reed prima. merkte alleen dat hij na die beurt wat zuiniger was geworden
hij zag er niet uit toen ik 'm kocht voor 500 euro, maar technisch helemaal goed, zeker nu met de 123-ontsteking (electronisch, starten met - 8 zonder choke!).
dus net als hierboven is gezegd, laat je niet verleiden tot een bepaalde prijsklasse omdat ze dan goed zouden zijn (ik heb een prachtige eend van bijna 5.000 euro na een half jaar al weer flink zien roesten) maar liever eendje die gewoon lekker rijdt en waar je 's winters mee doorrijdt, met sjaal, muts en handschoenen, heerlijk.
eentje waar je niet doodziek wordt van het eerste krasje wat er opkomt.
als mijn budget 6.000 euro was kocht ik een 2cv voor het echte eendengevoel, een acadiane voor de laadruimte en een ami6 berline erbij want die staat al erg lang op mijn verlanglijstje. kost je 3 x 90 euro verzekering per jaar en dat is het. geen afschrijving (eerder waardevermeerdering) en altijd wat auto's die het doen.
succes met je zoektocht en alvast vele prettige kilometers toegewenst.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
Bedankt voor alle positieve reacties tot nu toe!
Ik ben er inmiddels wel uit dat een eend als enige vervoermiddel prima te doen moet zijn.
Ik ben al zover dat ik misschien een ruil met gesloten beurs kan maken bij een eendenspecialist vlakbij Roosendaal. Dus dan wordt het wel erg concreet.
Het enige wat me nu nog een beetje dwars zit zijn de te verwachten reacties in mijn omgeving, als ik straks een jonge moderne auto vol opties met 50.000 km op de teller achterlaat voor een klassieker.
Ik heb geen zin om me te moeten verantwoorden voor deze keuze op gevoel.
Maar ik voel gewoon dat ik dit moet doen. Dit idee speelt al veel langer door mijn hoofd en komt om de zoveel tijd weer boven, zonde om daar niks mee te doen.
Al zou ik uiteraard ook nog een jaar kunnen wachten en dan een eend er naast kunnen kopen.
Ik ben er inmiddels wel uit dat een eend als enige vervoermiddel prima te doen moet zijn.
Ik ben al zover dat ik misschien een ruil met gesloten beurs kan maken bij een eendenspecialist vlakbij Roosendaal. Dus dan wordt het wel erg concreet.
Het enige wat me nu nog een beetje dwars zit zijn de te verwachten reacties in mijn omgeving, als ik straks een jonge moderne auto vol opties met 50.000 km op de teller achterlaat voor een klassieker.
Ik heb geen zin om me te moeten verantwoorden voor deze keuze op gevoel.
Maar ik voel gewoon dat ik dit moet doen. Dit idee speelt al veel langer door mijn hoofd en komt om de zoveel tijd weer boven, zonde om daar niks mee te doen.
Al zou ik uiteraard ook nog een jaar kunnen wachten en dan een eend er naast kunnen kopen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 390
- Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
- Locatie: Wanssum