carburateur afstelling solex 28 IBC

Plaats reactie
Ruud Mensink
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 27 okt, 2008 21:36
Locatie: Meerssen

carburateur afstelling solex 28 IBC

Bericht door Ruud Mensink » za 11 jun, 2011 13:12

Ik ben in het bezit van een az van 1968.
Twee jaar geleden heb ik hem gekocht en hij reed toen al niet super.

Er zit 123 ignition op en de kleppen zijn gesteld. Het spruitstuk is dicht(remmenreiniger).
De carburateur is voorzien van de originele sproeiers.
Ik heb hem helemaal schoongemaakt en voorzien van nieuwe dichtingen om het asje van de smoorklep.
De stationaire sproeier is in goede staat en is niet op het conisch gedeelte ingesleten.

Wat is nu het probleem.
Het starten gaat goed en als ik de carburateur wil afstellen lukt dat niet goed.
Als eerste laat ik hem warm lopen. Af en toe knalt/petst hij dan in vermoedelijk het luchtfilter. Het toerental zakt dan ineens en daarna begint het toerental weer op te lopen direct na de knal.

Als de motor warm is draai ik de stelschroef van de smoorklep iets in zodat hij iets sneller gaat lopen. Vervolgens draai ik de stationaire sproeier zover in(rechts) dat hij onregelmatig gaat lopen. Vervolgens draai ik hem weer linksom om hem eigenlijk weer onregelmatig te laten lopen.
Als het goed zou zijn, zou hij dat moeten doen, maar helaas. Als ik de stationaire spoeier linksom draai, gaat hij steeds meer toeren maken.
Ik draai hem dan dat hij er net niet uitvalt. Hij heeft dan het hoogste toerental. Haal ik hem er helemaal uit haal, stopt de motor.

Hij is dus niet goed af te stellen.

Mogelijk heeft iemand een oplossing. Het enige wat ik niet weet is of de stationaire spoeier origineel is.
Ik heb hem verwisseld met een stationaire sproeier van een SOLEX 26BCI.
Deze is nagenoeg het zelfde, maar heeft hetzelfde effect.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 11 jun, 2011 13:47

Je laatste opmerking is natuurlijk niet goed, stationair sproeier moet natuurlijk wel kloppen anders heeft het geen nut om de boel af te gaan stellen.

Ander puntje, wat ik heb gehad met mijn Honda uit 1973. Sproeiers allemaal nieuw, inlcusief alle geleiders en buisjes en toch niet helemaal goed af te stellen. Uiteindelijk carburateurhuis minitieus schoongemaakt want er zat wat aanslag in de kleine buisjes, waaronder die van de stationair sproeier.

Eigenlijk moet je carb geheel demonteren en eens ultrasoon laten reinigen.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 12 jun, 2011 20:12

Ook hebben die oude types vaak versleten gasklepasjes.
Is het drain gaatje onder de carburateur in het spruitstuk vrij?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie