triangelen
triangelen
Help !
mijn mehari wil niet getriangeld.
Ik heb een triangel gekocht in zutphen (je weet wel ) dus een soort triangel die door bijna heel a-type rijdend nederland wordt gebruikt.
Zodra de mehari een klein kuiltje tegenkomt ,al bij stapvoets rijden, stuurt hij het kuiltje in daarna stuurt weer terug maar stuurt dan schijnbaar te ver door waardoor hij weer moet compenseren en gaat dan steeds verder , uit eindelijk gaat hij als een gek schommelen .
dit laatste gaat zo hard dat je het gevoel hebt dat als je niet onmiddelijk stopt het hele chassis afbreekt . Laat ik duidelijk wezen .... ik overdrijf niet !
wat is hier aan de hand ? heeft iemand van jullie dit al eens aan de hand gehad ?
mijn mehari wil niet getriangeld.
Ik heb een triangel gekocht in zutphen (je weet wel ) dus een soort triangel die door bijna heel a-type rijdend nederland wordt gebruikt.
Zodra de mehari een klein kuiltje tegenkomt ,al bij stapvoets rijden, stuurt hij het kuiltje in daarna stuurt weer terug maar stuurt dan schijnbaar te ver door waardoor hij weer moet compenseren en gaat dan steeds verder , uit eindelijk gaat hij als een gek schommelen .
dit laatste gaat zo hard dat je het gevoel hebt dat als je niet onmiddelijk stopt het hele chassis afbreekt . Laat ik duidelijk wezen .... ik overdrijf niet !
wat is hier aan de hand ? heeft iemand van jullie dit al eens aan de hand gehad ?
als je je sokken maar aanhoudt !
-
- Gebruiker
triangel
Heb ik ook al heel vaak gehad. Ik zelfs een keer mijn triangel gebroken.
Een auto met te weinig gewicht voorin, bijv, zonder motor gaat niet. Controleer de sporing van de auto, dit is heel belangrijk
Een auto met te weinig gewicht voorin, bijv, zonder motor gaat niet. Controleer de sporing van de auto, dit is heel belangrijk
-
- Veelvuldig poster
sporing en afstelling van de hoogte van de mehari komt hierbij heel nauw! als de mehari voor of achter in verhouding te hoog staat (vooral voor) verminder je de hoek van de fusees (caster) en daardoor wordt ie instabiel.
ook heb ik wel eens ergens gelezen dat iemand er een stuurdemper op gemaakt heeft om dit soort dingen te voorkomen.
kijk anders eens op t 2cv kitcarforum, die doen dit vaker dan de 'gewone' eendrijder.
greetzzzzzzzzz
Rusty
ook heb ik wel eens ergens gelezen dat iemand er een stuurdemper op gemaakt heeft om dit soort dingen te voorkomen.
kijk anders eens op t 2cv kitcarforum, die doen dit vaker dan de 'gewone' eendrijder.
greetzzzzzzzzz
Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
gisteravond even gekeken naar het kitcarforum .
daarin wordt na grondig onderzoek de oorzaak gevonden ...
sommige auto's sturen heel licht en de mijne is daar een van.
de sporing heb ik gekontroleerd en die staat perfekt op 2 mm uitspoor.
Hij hang achter miijn bus tijdens de vakantie en die trekt de auto ook een beetje omhoog dus wordt het sturen nog gemakkelijker.
Ik heb een mailtje gestuurd naar de onderzoeker over de gebruikte stuurdemper. waar die te krijgen is en hoe te monteren.
ben benieuwd......
ik laat het jullie ook weten.
daarin wordt na grondig onderzoek de oorzaak gevonden ...
sommige auto's sturen heel licht en de mijne is daar een van.
de sporing heb ik gekontroleerd en die staat perfekt op 2 mm uitspoor.
Hij hang achter miijn bus tijdens de vakantie en die trekt de auto ook een beetje omhoog dus wordt het sturen nog gemakkelijker.
Ik heb een mailtje gestuurd naar de onderzoeker over de gebruikte stuurdemper. waar die te krijgen is en hoe te monteren.
ben benieuwd......
ik laat het jullie ook weten.
-
- Veelvuldig poster
hier geef je zelf al aan wat waarschijnlijk de oorzaak is: de voorkant wordt omhoog getrokken, de hoek van de fusees (caster of naloop, google maar ff) wordt veel kleiner; gaan rechter op staan. dus het zelfcorrigerend vermogen wordt veel minder.pieterke schreef:
een racemotor heeft bijvoorbeeld de voorvork bijna rechtop staan, instabiel!, maar wel makkelijk de hoek om te krijgen. een chopper heeft de voorvork een stuk schuiner staan en sommigen zijn de bocht bijna niet om te krijgen, grote rechtuit stabiliteit!
zeker als je auto al makkelijk stuurt en er hier en daar wat speling op de stuurinrichting zit (hoeft echt niet veel te zijn) kun je last krijgen van t verschijnsel waar jij t over hebt.
Een mogelijke oplossing is idd een stuurdemper (lijkt me iig prettig) en het lijkt me verstandig de triangel aan te passen zodat de mehari neutraal voortgetrokken wordt! de triangel dus een knik geven, een beetje staalbedrijf heeft wel een perst staan waarmee buizen gebogen kunnen worden.
een andere optie is de trekhaak op het trekkende voertuig wat lager monteren ( als dit mogelijk is.)
suc6!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
pieter, zoals je weet triangel ik heel veel, de ene eend gaat heel goed maar de ander heel slecht, oud type veering gaat meestal wel goed, maar die hobbels ik blijf er last van hebben, maar als je op snelheid rijd kan dit bijna niet, ik heb nu 2 keer een trekoog gebroken dat is niet leuk de auto blijft er wel achterhangen maar je moet wel snel stoppen!!
ik rijd op hobbelige wegen altijd rustig of heel hard! nooit schuin over drempels gaan.
een burton triangelen gaat veel makkelijker dat komt omdat die fusee hoek meestal heel anders is... een hoge mehari die lekker ligt stuurt is dan een soort dweil...
ik rijd op hobbelige wegen altijd rustig of heel hard! nooit schuin over drempels gaan.
een burton triangelen gaat veel makkelijker dat komt omdat die fusee hoek meestal heel anders is... een hoge mehari die lekker ligt stuurt is dan een soort dweil...
ik heb denk ik het probleem opgelost...
Le patron heeft een speciale stuurdemper die schijnbaar super werkt maar niet te gebruiken is op een mehari met trommelremmen omdat er dan te veel handrem mechaniek en subframe in de weg zit.... jammer.
Ik heb een "spin " gepakt en gesloopt zodat er 1 elastiek met 2 haken overblijft. Het elastiek heb ik 3 keer om de stuurstang heen gedraaid onder het stuurslot en de 2 haken vast gemaakt aan de stoel. Het stuur krijgt aardig wat tegenwerking maar kan nog steeds goed meedraaien.
Toch had ik nog een keer een beetje geslinger. Omdat ik toch alleen maar triangel op vakantie heb ik de "de waard "jan van gent" tent " (goed voor een kilootje of 30) op de voorstoelen gelegd.
probleem over....
even rekenen....
triangel + verlichtingspul € 200,-
spin € 1 ,- action
de waard tent €2250,-
totaal € 2451,-
niet gek toch ? maar de mehari gaat in ieder geval mee !
Le patron heeft een speciale stuurdemper die schijnbaar super werkt maar niet te gebruiken is op een mehari met trommelremmen omdat er dan te veel handrem mechaniek en subframe in de weg zit.... jammer.
Ik heb een "spin " gepakt en gesloopt zodat er 1 elastiek met 2 haken overblijft. Het elastiek heb ik 3 keer om de stuurstang heen gedraaid onder het stuurslot en de 2 haken vast gemaakt aan de stoel. Het stuur krijgt aardig wat tegenwerking maar kan nog steeds goed meedraaien.
Toch had ik nog een keer een beetje geslinger. Omdat ik toch alleen maar triangel op vakantie heb ik de "de waard "jan van gent" tent " (goed voor een kilootje of 30) op de voorstoelen gelegd.
probleem over....
even rekenen....
triangel + verlichtingspul € 200,-
spin € 1 ,- action
de waard tent €2250,-
totaal € 2451,-
niet gek toch ? maar de mehari gaat in ieder geval mee !
-
- Veelvuldig poster
Je heb hiermee de oorzaak van het probleem niet opgelost, met de spin verberg je het probleem grotendeels, maar je zegt zelf al dat de Mehari toch nog begon te slingeren!
ik zou er niet aan moeten denken als mijn auto zo zou gaan slingeren en misschien (waarschijnlijk!) een afgebroken sleepoog met ergere schade tot gevolg. De sleepogen zijn echt niet zo sterk, en er komt echt veel kracht op (remmen, scherpe bocht vanuit bijna stilstand e.t.c.) controleer iig hoe goed deze bij jou gelast zijn (ik heb hele slechte lassen gezien!)
ook lijkt het me dat je niet relaxed achter het stuur zit als je auto er niet stabiel achter hangt.
dit klinkt misschien allemaal wat negatief, maar ik zou toch proberen om een goede, permanente oplossing te zoeken!
is de stuurdemper van LePatron niet aan te passen?
Ik zou iig proberen om te voorkomen dat je bus de mehari aan de voorkant omhoog trekt; trekhaak omlaag/ knik in triangel maken.
heb je t triangelen al eens geprobeerd achter een gewone auto (let op ongeremd AHW gewicht!!), met een lagere trekhaak?
succes met t oplossen!
greetzzzzzzzzzz
Rusty
ik zou er niet aan moeten denken als mijn auto zo zou gaan slingeren en misschien (waarschijnlijk!) een afgebroken sleepoog met ergere schade tot gevolg. De sleepogen zijn echt niet zo sterk, en er komt echt veel kracht op (remmen, scherpe bocht vanuit bijna stilstand e.t.c.) controleer iig hoe goed deze bij jou gelast zijn (ik heb hele slechte lassen gezien!)
ook lijkt het me dat je niet relaxed achter het stuur zit als je auto er niet stabiel achter hangt.
dit klinkt misschien allemaal wat negatief, maar ik zou toch proberen om een goede, permanente oplossing te zoeken!
is de stuurdemper van LePatron niet aan te passen?
Ik zou iig proberen om te voorkomen dat je bus de mehari aan de voorkant omhoog trekt; trekhaak omlaag/ knik in triangel maken.
heb je t triangelen al eens geprobeerd achter een gewone auto (let op ongeremd AHW gewicht!!), met een lagere trekhaak?
succes met t oplossen!
greetzzzzzzzzzz
Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Veelvuldig poster
Voor 2451 eurie ging ik echt niet lopen zeulen met een triangel
.
Koop gewoon een lichte aanhanger geschikt voor de mehari en knoop die achter je bus aan. Wel zo veilig en zou mij een fijner gevoel geven tijdens de vakantie dan met een Spin door het stuur en tent achterin te moeten rijden
.
Koop gewoon een lichte aanhanger geschikt voor de mehari en knoop die achter je bus aan. Wel zo veilig en zou mij een fijner gevoel geven tijdens de vakantie dan met een Spin door het stuur en tent achterin te moeten rijden

Citroén rolls better than a Rolls!
-
- Veelvuldig poster
kwam net een artikel tegen over het 'triangelen' interessant voor degene die de auto mee wil nemen op vakantie:
http://cdb508.cd.funpic.de/images/stori ... %20222.jpg
niet in Duitsland dus....
greetzzzzzzzzzzzzz
http://cdb508.cd.funpic.de/images/stori ... %20222.jpg
niet in Duitsland dus....
greetzzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
Verhalen gehoord over de willekeurigheid van de Franse gendarmes. toch maar het zekere voor het onzekere genomen en weer met m'n trailertje op pad gegaan. Toch wel relaxter. Het enige nadeel is het moeten stallen van nog een rollend objekt bij of op de camping.
Lekker hoor ,toeren met je meharietje door het franse land !
Lekker hoor ,toeren met je meharietje door het franse land !