triangelen

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
Gebruikersavatar
pieterke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 351
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 22:41

triangelen

Bericht door pieterke » wo 8 jun, 2011 23:29

Help !

mijn mehari wil niet getriangeld.

Ik heb een triangel gekocht in zutphen (je weet wel ) dus een soort triangel die door bijna heel a-type rijdend nederland wordt gebruikt.

Zodra de mehari een klein kuiltje tegenkomt ,al bij stapvoets rijden, stuurt hij het kuiltje in daarna stuurt weer terug maar stuurt dan schijnbaar te ver door waardoor hij weer moet compenseren en gaat dan steeds verder , uit eindelijk gaat hij als een gek schommelen .
dit laatste gaat zo hard dat je het gevoel hebt dat als je niet onmiddelijk stopt het hele chassis afbreekt . Laat ik duidelijk wezen .... ik overdrijf niet !

wat is hier aan de hand ? heeft iemand van jullie dit al eens aan de hand gehad ?
als je je sokken maar aanhoudt !

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » do 9 jun, 2011 07:30

Is het trekpunt wel exact in het midden?
Of de trekstang scheef o.i.d.?

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

triangel

Bericht door Roadrunner » do 9 jun, 2011 07:49

Heb ik ook al heel vaak gehad. Ik zelfs een keer mijn triangel gebroken.
Een auto met te weinig gewicht voorin, bijv, zonder motor gaat niet. Controleer de sporing van de auto, dit is heel belangrijk

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 9 jun, 2011 08:02

sporing en afstelling van de hoogte van de mehari komt hierbij heel nauw! als de mehari voor of achter in verhouding te hoog staat (vooral voor) verminder je de hoek van de fusees (caster) en daardoor wordt ie instabiel.

ook heb ik wel eens ergens gelezen dat iemand er een stuurdemper op gemaakt heeft om dit soort dingen te voorkomen.

kijk anders eens op t 2cv kitcarforum, die doen dit vaker dan de 'gewone' eendrijder.

greetzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
pieterke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 351
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 22:41

Bericht door pieterke » do 9 jun, 2011 08:38

gisteravond even gekeken naar het kitcarforum .

daarin wordt na grondig onderzoek de oorzaak gevonden ...

sommige auto's sturen heel licht en de mijne is daar een van.

de sporing heb ik gekontroleerd en die staat perfekt op 2 mm uitspoor.

Hij hang achter miijn bus tijdens de vakantie en die trekt de auto ook een beetje omhoog dus wordt het sturen nog gemakkelijker.

Ik heb een mailtje gestuurd naar de onderzoeker over de gebruikte stuurdemper. waar die te krijgen is en hoe te monteren.

ben benieuwd......

ik laat het jullie ook weten.
als je je sokken maar aanhoudt !

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 9 jun, 2011 10:48

Toch goed laten uitlijnen op alle punten:
Hierbij ook de hoogte instelling goed zetten omdat die de naspoor instelt
De hoogte van de Mehari is voor 236±5mm en achter 346±5mm

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 9 jun, 2011 18:17

leg eens wat gewicht in de wagen
diverse Citroens, wat anders.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 10 jun, 2011 09:21

pieterke schreef:
Hij hang achter miijn bus tijdens de vakantie en die trekt de auto ook een beetje omhoog dus wordt het sturen nog gemakkelijker.
hier geef je zelf al aan wat waarschijnlijk de oorzaak is: de voorkant wordt omhoog getrokken, de hoek van de fusees (caster of naloop, google maar ff) wordt veel kleiner; gaan rechter op staan. dus het zelfcorrigerend vermogen wordt veel minder.

een racemotor heeft bijvoorbeeld de voorvork bijna rechtop staan, instabiel!, maar wel makkelijk de hoek om te krijgen. een chopper heeft de voorvork een stuk schuiner staan en sommigen zijn de bocht bijna niet om te krijgen, grote rechtuit stabiliteit!

zeker als je auto al makkelijk stuurt en er hier en daar wat speling op de stuurinrichting zit (hoeft echt niet veel te zijn) kun je last krijgen van t verschijnsel waar jij t over hebt.

Een mogelijke oplossing is idd een stuurdemper (lijkt me iig prettig) en het lijkt me verstandig de triangel aan te passen zodat de mehari neutraal voortgetrokken wordt! de triangel dus een knik geven, een beetje staalbedrijf heeft wel een perst staan waarmee buizen gebogen kunnen worden.

een andere optie is de trekhaak op het trekkende voertuig wat lager monteren ( als dit mogelijk is.)

suc6!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 10 jun, 2011 11:03

pieter, zoals je weet triangel ik heel veel, de ene eend gaat heel goed maar de ander heel slecht, oud type veering gaat meestal wel goed, maar die hobbels ik blijf er last van hebben, maar als je op snelheid rijd kan dit bijna niet, ik heb nu 2 keer een trekoog gebroken dat is niet leuk de auto blijft er wel achterhangen maar je moet wel snel stoppen!!

ik rijd op hobbelige wegen altijd rustig of heel hard! nooit schuin over drempels gaan.

een burton triangelen gaat veel makkelijker dat komt omdat die fusee hoek meestal heel anders is... een hoge mehari die lekker ligt stuurt is dan een soort dweil...

Gebruikersavatar
pieterke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 351
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 22:41

Bericht door pieterke » wo 15 jun, 2011 23:50

ik heb denk ik het probleem opgelost...

Le patron heeft een speciale stuurdemper die schijnbaar super werkt maar niet te gebruiken is op een mehari met trommelremmen omdat er dan te veel handrem mechaniek en subframe in de weg zit.... jammer.

Ik heb een "spin " gepakt en gesloopt zodat er 1 elastiek met 2 haken overblijft. Het elastiek heb ik 3 keer om de stuurstang heen gedraaid onder het stuurslot en de 2 haken vast gemaakt aan de stoel. Het stuur krijgt aardig wat tegenwerking maar kan nog steeds goed meedraaien.
Toch had ik nog een keer een beetje geslinger. Omdat ik toch alleen maar triangel op vakantie heb ik de "de waard "jan van gent" tent " (goed voor een kilootje of 30) op de voorstoelen gelegd.

probleem over....

even rekenen....

triangel + verlichtingspul € 200,-
spin € 1 ,- action
de waard tent €2250,-

totaal € 2451,-


niet gek toch ? maar de mehari gaat in ieder geval mee !
als je je sokken maar aanhoudt !

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 16 jun, 2011 08:26

Je heb hiermee de oorzaak van het probleem niet opgelost, met de spin verberg je het probleem grotendeels, maar je zegt zelf al dat de Mehari toch nog begon te slingeren!

ik zou er niet aan moeten denken als mijn auto zo zou gaan slingeren en misschien (waarschijnlijk!) een afgebroken sleepoog met ergere schade tot gevolg. De sleepogen zijn echt niet zo sterk, en er komt echt veel kracht op (remmen, scherpe bocht vanuit bijna stilstand e.t.c.) controleer iig hoe goed deze bij jou gelast zijn (ik heb hele slechte lassen gezien!)

ook lijkt het me dat je niet relaxed achter het stuur zit als je auto er niet stabiel achter hangt.

dit klinkt misschien allemaal wat negatief, maar ik zou toch proberen om een goede, permanente oplossing te zoeken!

is de stuurdemper van LePatron niet aan te passen?

Ik zou iig proberen om te voorkomen dat je bus de mehari aan de voorkant omhoog trekt; trekhaak omlaag/ knik in triangel maken.

heb je t triangelen al eens geprobeerd achter een gewone auto (let op ongeremd AHW gewicht!!), met een lagere trekhaak?

succes met t oplossen!

greetzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » do 16 jun, 2011 09:29

Voor 2451 eurie ging ik echt niet lopen zeulen met een triangel
.
Koop gewoon een lichte aanhanger geschikt voor de mehari en knoop die achter je bus aan. Wel zo veilig en zou mij een fijner gevoel geven tijdens de vakantie dan met een Spin door het stuur en tent achterin te moeten rijden 8)
Citroén rolls better than a Rolls!

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » di 21 jun, 2011 13:33

ik heb vaker van die draadjes hierover gelezen en daarbij kwam vaak naar voren dat het de speling op het stuurhuis is die voor het wobbelen zorgt
J B

just drive like you stole it

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 30 aug, 2012 16:59

kwam net een artikel tegen over het 'triangelen' interessant voor degene die de auto mee wil nemen op vakantie:
http://cdb508.cd.funpic.de/images/stori ... %20222.jpg

niet in Duitsland dus....

greetzzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
pieterke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 351
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 22:41

Bericht door pieterke » do 30 aug, 2012 21:18

Verhalen gehoord over de willekeurigheid van de Franse gendarmes. toch maar het zekere voor het onzekere genomen en weer met m'n trailertje op pad gegaan. Toch wel relaxter. Het enige nadeel is het moeten stallen van nog een rollend objekt bij of op de camping.

Lekker hoor ,toeren met je meharietje door het franse land !
als je je sokken maar aanhoudt !

Plaats reactie