Hoe (her) bouw je een eend

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Hoe (her) bouw je een eend

Bericht door ejfrolich » zo 19 jun, 2011 17:28

Vandaag weer bezig geweest met m'n eend. Het is me wel een verhaal aan het worden hoor. Je koopt een eend bij een betrouwbaar adres en:
  • De massa van de koplampen zat los dus sta plots zonder licht (duur geintje met ANW)
  • De accu polen blijken niet vast te zitten
  • De auto was zo lek als een mandje (gelukkig goed gerepareerd)
  • De v-snaar zit gewoon los
  • De olie sensor blijkt stuk
  • De bumper en koplamp steunen zitten los en zonder moer gewoon half in het cassis gedraaid
  • Er lag een half verteerde afgeknipte draad onder de mat, nee niet afgeplakt!
  • De uitlaat lekte na de lange demper (gerepareerd)
  • Het dak hangt bij de eerste regenbui zo door dat er water in de auto komt (geruild voor ander dak)
  • Kachel bleef warme lucht blazen (kabels afgesteld)
  • Vrije slag koppeling was te groot en borgmoer zat los
  • Gaskabel zat veel te strak dus pedaal veel te hoog (was APK eis volgens verkoper)
Deze eend had voor aflevering een grote beurt gehad... Nieuwe olie en filter heb ik gezien maar de rest. De aandrijfassen zijn doorgesmeerd maar de fusees beslist niet. De motor loopt netjes en ik hoor niet abnormale klep geluiden toch ga ik nu echt aan alles twijfelen... Hij was ook APK gekeurd...met een lekke uitlaat en alle losse boutjes? Bijzonder keurstation...
De lekkage (4 lekke sponningen en RW asjes) en lekke uitlaat is met een beetje bijbetalen gerepareerd samen met een ander dak. Dat gaf het vertrouwen weer terug. Nu na alles wat ik nog ben tegen gekomen geloof ik dat ik beter een bouwpakket had kunnen kopen. Vast goedkoper en dan weet ik tenminste wat er is gebeurd en of dat volgens de regels is gebeurt. Nu is elk uurtje sleutelen aanleiding voor weer ontdekkingen die niet goed zijn gedaan.

Voor wat betreft de bumper en koplamp steun ben ik niet zeker hoe het hoort te zitten. Ik heb nu alle boutjes er helemaal ingedraaid. De boutjes hebben vrij fijn draad en een soort punt. Hoe hoort dat in het cassis (nieuw gegalvaniseerd) vast gemaakt te zitten? Horen er wel moertjes of hoort dat anders te zitten. Ik durf er nu niet heel veel kracht op te zetten dus echt vast zit het ook niet..

Verder komt er een doorzichtige benzine leiding van achter langs de linker chassis balk. Hij loopt niet netjes strak en zit op o.a. op het sleep oog met een trekbandje vast. Deze leiding zit dan in een rubber benzine slang gestoken met een slangklem. Ik neem aan dat hier ook nettere methoden voor zijn? Nu zit de leiding een beetje ongeveer op zijn plek en dan met een ruime bocht over het chassis naar de pomp. Hoort dat niet met een soort van cassis klemmetjes of zo? Nogmaals ik heb een nieuw gegalvaniseerd chassis.

Volgens de verkoper zitten er op zo een chassis ook geen beugeltjes voor de binnenschermen. Die hangen nu dus gewoon los. Of dat anders kan weet ik ook niet zo goed.

Ernst-Jan (die dit maar als een uitdaging blijft zien. Of je er vaste klanten mee maakt durf ik toch te betwijfelen...)
Laatst gewijzigd door ejfrolich op zo 19 jun, 2011 19:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » zo 19 jun, 2011 17:57

waarom vraag je niet iemand van het forun met verstand van zaken of hij een keer met jou samen om de eend heen wil lopen. Weet je precies wat je nog aan je eend moet doen.

Groeten
Citroen 2cv6 special 1986

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » zo 19 jun, 2011 18:11

Ha Maarten,

Vind ik eigenlijk wel een hele goeie. Ik zal eens een verzoekje zetten in het juiste forum deel...

Ernst-Jan (die daar nog niet aan had gedacht)
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5105
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 19 jun, 2011 19:41

Inderdaad geen reclame voor de verkoper.
diverse Citroens, wat anders.

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

her bouw een eend

Bericht door schroef » zo 19 jun, 2011 21:08

Misschien heb ik het even gemist, maar wat had je eigenlijk betaald voor die Eend waar zoveel aan mis is? Als ik het zo lees verwacht je een showroomnieuwe auto. Dat mag natuurlijk wel als je ook de hoofdprijs hebt betaald, vandaar de vraag hoeveel euri's ?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 19 jun, 2011 22:42

Heb je nogmaals contact opgenomen met de verkoper? Ik begreep dat hij je al een keer goed geholpen had.

Je zou er vanuit mogen gaan dat alles goed afgeleverd wordt, maar als er iets niet deugd zou ik eerst hem contacten. Een second-opinion van een derde kan natuurlijk nooit kwaad.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » zo 19 jun, 2011 23:03

Hoi,

Ik heb er over gedacht om te bellen inderdaad. Ik wil echter eerst een second opinion geloof ik.

Veel kan ik misschien zelf oplossen en goed vastzetten. Wat over blijft kan dan onder de functionele garantie misschien worden hersteld. Ik moet zeggen dat met wat ik nu allemaal heb gezien ik niet echt gerust ben op een goed eindresultaat. Dat klinkt misschien wat naar. Garantie op bijgeluiden heb ik niet. Rammelen is een bijgeluid. En rammelen doet het. Als het werkt is daarmee de kous dus af.

Ik heb ook na de reparatie van de lekkage, dak en zo. alles goed moeten afstellen en vast zetten. Het dakframe zat scheef waardoor het nieuwe dak een plooi liet zien en aan de voorkant was ook meteen duidelijk dat het scheef zat. De kap rond het ruitenwisser mechaniek, alle schroefje zaten nog half ingedraaid en dus niet vast. de ruitenwissers zaten er op maar dusdanig dat ze ver over het rubber kwamen bij gebruik. Kortom alles maar dan ook alles was niet af en slordig.

Ik heb echt het gevoel dat ik er beter aan doe een andere garage te zoeken. Het is net iets te pragmatisch voor mij. Ik wil best betalen voor een eerlijk stuk werk. Ik heb zelfs aangegeven dat ik nu liever €100,-- meer uitgaf en zorg dat het dan echt goed is dan gerommel. Het resultaat spreekt boekdelen, we spreken een andere taal denk ik.

Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 20 jun, 2011 15:28

Klinkt niet helemaal zuiver.
De eenden die ik heb herbouwd hadden altijd wel paar kleine kinderziektes na herbouw of restauratie maar dit lezende zijn het wel erg veel en is bezuinigd op een goed dak bijvoorbeeld.
Zoals eerder aangegeven...als je hem gekocht hebt voor 1000 euro dan is het niet gek maar staat er nog een nulletje achter dan wel. In het laatste geval verwacht je op zijn minst een bijna nieuwe eend.

laat er binnenkort een keer een liefhebber na kijken dan weet je of het goed of fout zit. Succes
Citroén rolls better than a Rolls!

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » ma 20 jun, 2011 15:42

nou ja de prijs was geen 10.000 en ook geen 1000. En nee deze eend is niet nieuw. Het koetsje is netjes maar er zit heus wel links en recht een blutsje en een deukje. Niks ergs en de algehele aanblik vind ik prima. Cassis is nieuw en gegavaniseerd. Motortje loopt netjes al blijft inhouden een soort van probleem ook na schoonmaken en controleren van de carburateur.
Ze stond te koop voor 4850 en heb er 4000 voor gegeven. Dan nog 280 voor ander dak en laswerk aan de ramen en nieuwe ruitrenwisser asjes. Is dat te veel geld? Ik weet het echt niet. Wel had ik verwacht dat de auto goed in elkaar zit en een beetje netjes was klaargemaakt. Het verhaal van de grote beurt die hij zou hebben gehad heb ik al vertaald naar er is nieuwe olie en een filtertje gedaan.

Ik heb een paar aanbiedingen om er naar te kijken. Ik hoop dat dat duidelijk gaat maken hoe verder.

EJ
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

herbouw 2CV

Bericht door schroef » ma 20 jun, 2011 17:58

Ik vindt dat 4000 best veel geld is voor een Eend, maar als chassis en koets goed zijn, is het niet te duur. Natuurlijk zitten er altijd onvolmaaktheden in en aan een Eend. Je had beter vooraf een kenner kunnen meenemen. maar dat is natuurlijk achteraf makkelijk praten. 280 voor een dak, laswerk en NIEUWE wisserasjes is ook niet een wereldbedrag. Misschien is er in de loop van jaren wel wat veranderd in Eendenland terwijl jij even geen Eend had. Ik zou gewoon maken wat nodig is en lekker genieten van de Eend.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 20 jun, 2011 18:09

4000 euro voor een eend met nieuw gegalvaniseerd chassis valt wel mee, zeker als de koets goed hard is.
Grootste probleem is blijkbaar de lekkage dak, ruitewisserasjes.
Heb je het laswerk aan de ramen na aankoop laten verrichten ?
De overige problemen zijn voor de hobbyist niet zo'n problem, voornamelijk vastzetten en afstellen.
Een echt oordeel kan ik niet vellen omdat ik de eend zelf niet gezien heb.
Laatst gewijzigd door AK350 op do 23 jun, 2011 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » ma 20 jun, 2011 19:42

Ik denk dat in dit soort situaties internet het moet afleggen tegen real life...
Wij (forumlezers) weten en zien gewoon te weinig.
Bijvoorbeeld: als de koets echt goed is, en de verkoper heeft er zelf een nieuw chassis onder gezet. Dat is hij daar toch best wel wat uren aan kwijt. Voor een veredelde hobbyist misschien nog wel te doen. Maar als je daar je boterhammen van moet kopen, wordt het toch al gauw krap. Zeker als je jezelf niet uit de markt wilt prijzen.
Idem met die reparatie na verkoop.
Ik weet niet wat andere mensen hier voor laswerk betalen. Maar ik denk dat deze man/verkoper eigenlijk gewoon te krap gebudgetteerd heeft. Iets waar je ook met mogelijke reparaties in de toekomst op bedacht moet zijn!!!
Voor jou wel sneu natuurlijk. Zeker gezien het feit dat je bereid was om je portemonnee verder open te trekken.
Aan de andere kant is het óók zo dat je, hoe dan ook, gedoemd zal zijn om zelf af en toe eens wat te moeten doen aan dit soort auto's. Want, ja. Nieuw zijn ze natuurlijk niet meer. En je zult in de loop van de tijd de meest "vreemde" dingen op de meest ongelegen momenten tegen gaan komen. En in dat licht gezien is het aandraaien van wat schroefjes misschien niet eens een verkeerd startpunt om jouw bolide wat beter te leren kennen. Wie weet, misschien besluit je wel om de koeltunnel 'even' te demonteren omdat je jouw oliedruksensor wil gaan vervangen. Is het toch handig dat je vantevoren even naar die lampensteun gekeken hebt.

Nogmaals; ik begrijp heel goed dat je nu met een wat wrange smaak naar deze transactie kijkt. Maar probeer het óók eens van de andere kant te bekijken.

Wél denk ik dat het verstandig is om ook eens iemand anders naar de auto te laten kijken. Gewoon om er zeker van te zijn dat je echt datgene hebt gekocht als dat wat werd aangeprezen bij verkoop. Nu kun je nog reclameren.

Maar tot die tijd zou ik, als ik jou was, gewoon zoveel mogelijk proberen te genieten van je verse liefde.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » ma 20 jun, 2011 20:07

Ha Ronald,

Wrang zeker. Uit het het veld geslagen zeker niet. Ik rijdt al heel wat jaartjes oude Volvo's. Natuurlijk is er wel eens wat en ik ben echt niet te beroerd om de handen uit de mouwen te steken. Ik rijdt ook nog een oude Honda CX. Ook daar doe ik veel zelf.

Dat er strak gebudgetteerd is zal best. Dat is echter niet mijn probleem. Tenminste, ik mag verwachten dat op zijn minst alles goed is gemonteerd en werkt. Dat is toch echt wel het minste zou ik zeggen. Een beetje zorgvuldig werken en goede eind controle zou hier hebben geholpen. Helaas is dat hier in de basis niet ander had de garantie reparatie wel zorgvuldig uitgevoerd. Ook daar was van alles vergeten en niet goed gedaan. Jammer want dat had dé kans geweest een klant te houden. Die is blijkbaar niet gewenst...

Ik ben ook niet bang dat ik geen werk zal hebben aan mijn eend. Dat was al zo toen ik in '82 mijn eerste eend kocht.

Ik leer gelukkig snel en ben best thuis in de techniek. Gewoon onderhoud kan ik zelf. Alleen kan ik niet lassen en ook ingewikkelde reparaties zijn voor mij niet goed te doen. Alles op straat zeg maar.

Enfin, het zal best goed komen maar de investering gaat meer kosten nu dan gepland...

Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

huub
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 19 jan, 2004 22:09

Bericht door huub » di 21 jun, 2011 11:31

eerlijk gezegd zijn alle punten die je aanhaalt allemaal dingen die ik zou verwachten bij een tweede hands eend .
voor 4000 euro ga je geen perfecte eend vinden.

als je valt over verkeerd afgestelde kachelkabels wordt eendrijden een uitdaging , de meeste eendrijders stoppen in de zomer een paar sokken in de kachelslangen omdat de kachelkleppen niet zijn af te stellen.
die warme lucht uit de kachel als de kachel uit staat, dat hebben ze dus allemaal.

bumper en koplamp zitten met clips aan het chassis , zonder moer. ook dat is normaal bij een eend.

zelfs die rare doorzichtige benzineleiding die los in een rubber leiding steekt, en dat rare bandje voorin is origineel...
sterker nog , die slangeklem is niet origineel.

ik kan natuurlijk niet van een afstand zien of de eend 4000 euro waard is , maar dat heeft ook weinig zin , ik neem aan dat je voordat je dat geld uitgaf een heel uitgebreide proefrit hebt gemaakt , dus je wist precies wat je kocht.

hoogstens kun je verrast zijn door de lekkages als je met mooi weer hebt proefgereden.
als de verkoper dat goed heeft opgelost heb je een prima deal.

de rest is gewoon de handen uit de mouwen steken en lekker zelf de auto helemaal maken zoals jij hem wil hebben.
een eend stelt iets andere eisen aan zijn bestuurder als een volvo of een honda, maar daar krijg je dan weer een heerlijk rijdend karretje voor terug.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » di 21 jun, 2011 12:58

Ha Huub,

Ik ben niet bang voor handen uit de mouwen hoor. De koplamp steunen en bumper zitten met boutjes in het cassis, geen moeren en geen clipjes en er niet helemaal ingedraaid. Dat lijkt me niet helemaal zoals het hoort. Dat geld voor meer wat ik beschrijf. Het zit niet vastgedraaid is niet netjes gemonteerd en een benzineleiding zit toch niet met een trekbandje aan het sleepoog vast?? Lijkt me een wat kwetsbare plek eigenlijk... Geen verlichting plots omdat er een massa verbinding niet vast zit. Oh ja de stoel rails zat nadat ze hem hadden verlengt ook niet vast. Het is een niks zit vast verhaal. Dat lijkt me niet kloppen, niet voor een eend of voor welke andere auto dan ook. Hier zijn te veel dingen vergeten steeds.

Dat heeft bij mij een gevoel van twijfel omhoog gebracht. Juist omdat er steeds weer nieuwe dingen boven water komen. Koppeling, dak, behuizing ruitenwisser. Voor binnen schermen die ergens hangen waar ze achter draagarm en wiel bliven hangen bij normaal rijden en en en.

Dat had niet gehoeven. En als was gedaan wat was beloofd, "ik rijd altijd een paar dagen in een eend om te zien of alles wel goed is" dan had dit voor afleveren en voor afleveren na garantie werkzaamheden aan het licht gekomen.

Kortom een dingetje hier of daar kan ik mee leven. Dit is gewoon slordig en zou denk ik niemand waar dan ook hoeven accepteren.

Ik begrijp wel wat je wilt zeggen maar ik denk dat het in dit geval een beetje te was.

Ernst-Jan (die het niet erg vind om een kachelklep beter te krijgen dan hij is...)
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Plaats reactie