DG Ignition of 123 ignition!?????? 125 euro of 160?
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
in grote lijnen doet een 123 (of dg or whatever) hetzelfde als puntjes. dus tot een bepaald aantal toeren netjes 8° voor bdp en daarboven vervroegt ie. bij een electronisch iets zal dit beter geregeld zijn.thomaaas schreef:Echt waar? want ik dacht dat er een kromme in zat, waardoor je stroboscoop niet meer kon gebruiken [immers hij vonkt niet altijd op 8 graden voor bovenste dode punt]???
als je je vliegwiel vastzet met een tijdpen, zet je ook met een kwastje een streepje op het vliegwiel enh de behuizing van de motor/bak. (in lijn natuurlijk. als alles gemonteerd is laat je de motor draaien (om te controleren hoeft er niets gedemonteerd te worden, alleen als je het nog wil bij stellen dan moet de van er zekers af) aan de strobos zit een klemmetje die je om de bougie kabel klemt en dan richt je de strobos op de geschilderde streepjes. deze liggen als het goed is netjes in lijn. als dit niet zo is, moet je dus bijstellen (met draaiende motor is dit het fijnste) je mag 1 tandje mis zitten met puntjes maar het beste is natuurlijk precies goed). als je gas geeft, zul je zien dat het streepje verdraait tov het andere streepje.thomaaas schreef: En hoe moet je dat controleren dan trouwens? ventilator eraf en motor starten ckers?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
als ie echt niet lekker start, wet ik niet of dat op te lossen is door afstellen met een strobos. (mits je wel je best hebt gedaan m te stellen adh van dat ingebouwde lmpje) met een strobos afstellen is echt fine tunen. je blok gaat (kan) er fijner door gaan lopen.thomaaas schreef:Ohkeej nou moet k dat maar eens gaan doen dan, soms start ie idd niet helemaal precies lekker
ik vind een 123 wel fijn, maar geen 8ste wereld wonder. het grootste voordeel is dat ie onderhouds vrij is. grootste nadeel is dat de rest van je blokje best goed moet zijn. dus wel op tijd kleppen stellen ed en zorgen voor goede bobine, bougies en kabels en carb.
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
De reden dat ik aan het denken ben over te stappen op een electronische ontsteking (merk weet ik nog niet) is dat ik mijn halve Dyane moet slopen als ik de puntjes wil vervangen. Bij een eend is dat makkelijker. Echter heeft mijn Dyane altijd perfect gelopen op contactpuntjes - dat is dus iets dat mij doet twijfelen. Ik weet alleen niet hoe de 664 daarmee omgaat en nu ik toch bezig ben...
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Elk blok kan op een electronische ontsteking rijden. Zoveel zeggen die nummer niet hoor. Heb in mijn Ami een blok zitten dat uit een 2cv blok en een acadiane blok is opgebouwd en rijdt goed haalt ook 130km/uur. Dus verwacht niet teveel van al die cijfers. Het compressieverhaal verschilt misschien, maar bijvoorbeeld een oud AM blok heeft ook een andere compressie als een nieuwe.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Ik heb al jaren ervaring met 123 in mijn Volvo Amazon. Ik kan me voorstellen dat een goede en niet versleten originele ontsteking ook goed kan werken. Toch denk ik dat de elektronica beter in staat is om een gelijkmatige vervroeging te garanderen dan gewichtjes. Ook speelt daar dan nog een rotor een rol natuurlijk. Met 123 loopt de B18 veel mooier stationair en rijd de auto makkelijk door de toeren heen. In 3 (4-bak met overdrive) kunnen alle bochten en rotondes in de stad worden genomen zonder een spoor van bokken of het gevoel het blok "iets aan te doen". Benzine verbruik ook behoorlijk lager dan er voor.
Voor mij was het de reden om mijn eend ook van elektronische ontsteking te voorzien. Het werd ook 123 omdat dat nou eenmaal bij die garage gebruikt werd. Met punten liep de motor ook goed. Ik heb er mee proef gereden. Toch was meteen duidelijk dat er elektronisch in zat toen de auto klaar was. De motor liep gewoon heel netjes rond en liep heel makkelijk door zijn toeren. Zelfs oppassen dat je niet te ver doorging in de versnellingen want dat ging erg makkelijk ineens. Over brandstof gebruik kan ik in vergelijk niets zeggen. De eend liep gemiddeld, stad en snelweg, over 2300km in 4 weken 1:15,6. Ik vond het best netjes als je bedenkt dat ik best doorrij. Alleen snelweg leverde bijna 1:18 op.
Mijn volgende krijgt een DG ignition. Gewoon omdat dit het merk is waar de andere garage mee werkt. Ik ga in de praktijk zien of en wat het verschil dan is.
Overigens heb ik het zelfde gedaan met mijn motorfiets. De wat ouderwetse elektronische ontsteking van mijn Honda CX is vervangen door een moderne. Hier wordt de vervroeging langs elektronische weg geregeld. Dat leverde een veel soepeler lopend blok op. Gewoon soepeler door de versnellingen doortrekken en ook meer power juist onder in het toeren gebied. Hier kunnen de curven zelfs via een computerprogramma worden aangepast. Het karakter van het blok is zo aan te passen aan gebruik en persoonlijke wensen. Bij mij dus niet op max performance maar juist een rustige curve om brandstof te sparen en niet het uiterste uit alles te halen. Rijd echt super.
Voor mij zitten aan moderne vormen van ontstekingen waarbij de vervroeging en kontacthoek wordt aangepast aan de vraag op een bepaald moment en langs elektronische weg worden verkregen alleen maar voordelen. Ook voor een blok is het op lange termijn alleen maar prettiger als de loop rustiger en gelijkmatiger is. Minder belasting voor het inwendige.
Dit betekend dus niet dat punten slecht zijn of niet zouden werken. Er is nu iets mogelijk wat we vroeger niet hadden. Betrouwbaarheid en goede garantie zijn dan wel van groot belang. Een setje met een ouderwetse puntenonsteking in de kofferbak kan in nood zorgen voor thuis komen...
En het verhaal rond onderhoud. Tja daar ben je toch zelf bij. Niemand verbied je om elke 5000km te kijken naar de oliekoeler en andere dingen. Een kwestie van het standaard onderhoudsschema aanpassen en blijven doen wat moet. Die verantwoordlijkheid kun je nooit leggen bij een fabrikant van een andere ontsteking. Je moet toch kleppen stellen en doorsmeren. Olie en filter vervangen. En wat er verder aan een oude auto moet gebeuren om hem netjes en goed op de weg te houden.
Ernst-Jan die de voordelen ziet van moderne techniek
Voor mij was het de reden om mijn eend ook van elektronische ontsteking te voorzien. Het werd ook 123 omdat dat nou eenmaal bij die garage gebruikt werd. Met punten liep de motor ook goed. Ik heb er mee proef gereden. Toch was meteen duidelijk dat er elektronisch in zat toen de auto klaar was. De motor liep gewoon heel netjes rond en liep heel makkelijk door zijn toeren. Zelfs oppassen dat je niet te ver doorging in de versnellingen want dat ging erg makkelijk ineens. Over brandstof gebruik kan ik in vergelijk niets zeggen. De eend liep gemiddeld, stad en snelweg, over 2300km in 4 weken 1:15,6. Ik vond het best netjes als je bedenkt dat ik best doorrij. Alleen snelweg leverde bijna 1:18 op.
Mijn volgende krijgt een DG ignition. Gewoon omdat dit het merk is waar de andere garage mee werkt. Ik ga in de praktijk zien of en wat het verschil dan is.
Overigens heb ik het zelfde gedaan met mijn motorfiets. De wat ouderwetse elektronische ontsteking van mijn Honda CX is vervangen door een moderne. Hier wordt de vervroeging langs elektronische weg geregeld. Dat leverde een veel soepeler lopend blok op. Gewoon soepeler door de versnellingen doortrekken en ook meer power juist onder in het toeren gebied. Hier kunnen de curven zelfs via een computerprogramma worden aangepast. Het karakter van het blok is zo aan te passen aan gebruik en persoonlijke wensen. Bij mij dus niet op max performance maar juist een rustige curve om brandstof te sparen en niet het uiterste uit alles te halen. Rijd echt super.
Voor mij zitten aan moderne vormen van ontstekingen waarbij de vervroeging en kontacthoek wordt aangepast aan de vraag op een bepaald moment en langs elektronische weg worden verkregen alleen maar voordelen. Ook voor een blok is het op lange termijn alleen maar prettiger als de loop rustiger en gelijkmatiger is. Minder belasting voor het inwendige.
Dit betekend dus niet dat punten slecht zijn of niet zouden werken. Er is nu iets mogelijk wat we vroeger niet hadden. Betrouwbaarheid en goede garantie zijn dan wel van groot belang. Een setje met een ouderwetse puntenonsteking in de kofferbak kan in nood zorgen voor thuis komen...
En het verhaal rond onderhoud. Tja daar ben je toch zelf bij. Niemand verbied je om elke 5000km te kijken naar de oliekoeler en andere dingen. Een kwestie van het standaard onderhoudsschema aanpassen en blijven doen wat moet. Die verantwoordlijkheid kun je nooit leggen bij een fabrikant van een andere ontsteking. Je moet toch kleppen stellen en doorsmeren. Olie en filter vervangen. En wat er verder aan een oude auto moet gebeuren om hem netjes en goed op de weg te houden.
Ernst-Jan die de voordelen ziet van moderne techniek
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Er zijn nog meer keuzes dan 123 of DG. Bij 123 of DG wordt het ontstekingsmoment opgehaald doordat een magneet langs een magnetische sensor draait. Er zijn andere systemen op de markt die gebruik blijven maken van de puntjes. Die slijten haast niet meer omdat niet de bobinestroom door de puntjes loopt, maar slechts een geringe stroom voor de sturing van de electronica. Dat soort systemen heeft soms ook een schakelaar op de electronische ontsteking zitten. Als de electronica defect is zet je de schakelaar om en je rijdt weer als van ouds op de puntjes.
Er is ook een systeem dat de timing van de vonk haalt van het draaien van van de fan. Eenvoudig te monteren en te vervangen als er zich een probleem voor doen. De puntjes blijven gewoon zitten maar worden niet meer gebruikt.
123 of DG vereisen de verwijdering van de puntjes en het plaatsen van magneetjes over de assen van de puntjes. Nadeel: als er iets defect gaat in de electronica moet je even sleutelen on de oude toestand te herstellen. Dat is bij een eend vrij eenvoudig maar kost een half uur bij een Dyane. Voor mij is 123 of DG lood om oud ijzer.
Er is ook een systeem dat de timing van de vonk haalt van het draaien van van de fan. Eenvoudig te monteren en te vervangen als er zich een probleem voor doen. De puntjes blijven gewoon zitten maar worden niet meer gebruikt.
123 of DG vereisen de verwijdering van de puntjes en het plaatsen van magneetjes over de assen van de puntjes. Nadeel: als er iets defect gaat in de electronica moet je even sleutelen on de oude toestand te herstellen. Dat is bij een eend vrij eenvoudig maar kost een half uur bij een Dyane. Voor mij is 123 of DG lood om oud ijzer.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Ik heb nog een kleine aanvulling:
Systemen zoals b.v. Velleman, die gebruik maken van de originele punten, zijn nuttig om de slijtage van de punten tegen te gaan en in die zin een aanvulling. Problemen met versleten nokken, kromme nokkenas en vervroeging d.m.v. gewichtjes blijven daar gewoon bestaan. In mijn ogen zijn dit soort aanvullingen op de originele ontsteking best nuttig toch zou ik gaan voor de extra voordelen van een nauwkeurige vervroeging en contacthoek. Hier heeft het blok duidelijk voordelen van en ook de portemonee vaart hier meer wel bij gezien de betere verbranding.
Problemen met onze bobines kunnen worden ondervangen door in Engeland verkrijgbare bobines (zoek ff op het forum). Geen olie koeling en toch niet meer warm worden en een duidelijk sterkere vonk. Die vonk kan ook verbeterd door een Visa bobine. Dat werkt voor zowel DG als 123.
Ik ben overigens heel benieuwd naar het inwendige van 123 en DG. Ik kan me haast niet voorstellen dat hier niet verschillen zitten in oplossingen voor vervroeging en contacthoek. Je gaat niet als hobby iets namaken als je veel verstand hebt van elektronica. Je gaat dat dan ook niet op de markt brengen met het risico van plagiaat en lastige rechtszaken of publiekelijke problemen lijkt me. Dat kan ik me echt niet voorstellen... Dat doe als iets niet meer leverbaar is of onbetaalbaar is beiden zijn hier niet echt aan de orde zo te zien.
Systemen zoals b.v. Velleman, die gebruik maken van de originele punten, zijn nuttig om de slijtage van de punten tegen te gaan en in die zin een aanvulling. Problemen met versleten nokken, kromme nokkenas en vervroeging d.m.v. gewichtjes blijven daar gewoon bestaan. In mijn ogen zijn dit soort aanvullingen op de originele ontsteking best nuttig toch zou ik gaan voor de extra voordelen van een nauwkeurige vervroeging en contacthoek. Hier heeft het blok duidelijk voordelen van en ook de portemonee vaart hier meer wel bij gezien de betere verbranding.
Problemen met onze bobines kunnen worden ondervangen door in Engeland verkrijgbare bobines (zoek ff op het forum). Geen olie koeling en toch niet meer warm worden en een duidelijk sterkere vonk. Die vonk kan ook verbeterd door een Visa bobine. Dat werkt voor zowel DG als 123.
Ik ben overigens heel benieuwd naar het inwendige van 123 en DG. Ik kan me haast niet voorstellen dat hier niet verschillen zitten in oplossingen voor vervroeging en contacthoek. Je gaat niet als hobby iets namaken als je veel verstand hebt van elektronica. Je gaat dat dan ook niet op de markt brengen met het risico van plagiaat en lastige rechtszaken of publiekelijke problemen lijkt me. Dat kan ik me echt niet voorstellen... Dat doe als iets niet meer leverbaar is of onbetaalbaar is beiden zijn hier niet echt aan de orde zo te zien.
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640