Schokbreker montagefouten
Schokbreker montagefouten
Onlangs heb ik een rollend chassis gekocht om te gebruiken voor de restauratie van mijn Mimosa eend.
Bij nadere beschouwing bleken de drie dingen die je fout kunt doen bij de montage van de schokbrekers ook echt fout gedaan zodat het me wel een idee leek om het eens samen te vatten op het forum.
Wat kan er fout gaan?
1. De montagerichting van de schokbrekers.
Alleen de Lips schokbrekers met de stofkappen naar de veerpotten. Record, Boge, Gabriel en Monroe met de stofkappen naar de wielen.
Let ook op een aanwijzing wat de bovenkant is. De fabrikant geeft daar informatie over bijv. d.m.v. een etiketje.
2. Verwisseling van de schokbrekerplaten op de assen.
Bij dit chassis waren de linker en rechter plaat op de as verwisseld. Ga je zo rijden dan is de schokbreker binnen de kortste keren kapot omdat hij te ver wordt uitgerekt.
FOUT:
GOED:
3. Verkeerd om monteren van de dikke ring.
De dikke ring op de schokbrekerbout heeft een kraagje waardoor de ring vlak kan liggen tegen de zeskant.
Daar zit nl. meestal een lasrandje.
Deze ring moet dus met het kraagje naar binnen gemonteerd worden.
Let op! Dit staat Onjuist afgebeeld in de Olving Vraagbaak en veel afgeleide handleidingen.
Tenslotte nog dit:
Tussen de schokbrekerplaat en de schokbreker hoort geen dikke schijf. Aan de kant van de moer wel een dunne schijf.
Bij nadere beschouwing bleken de drie dingen die je fout kunt doen bij de montage van de schokbrekers ook echt fout gedaan zodat het me wel een idee leek om het eens samen te vatten op het forum.
Wat kan er fout gaan?
1. De montagerichting van de schokbrekers.
Alleen de Lips schokbrekers met de stofkappen naar de veerpotten. Record, Boge, Gabriel en Monroe met de stofkappen naar de wielen.
Let ook op een aanwijzing wat de bovenkant is. De fabrikant geeft daar informatie over bijv. d.m.v. een etiketje.
2. Verwisseling van de schokbrekerplaten op de assen.
Bij dit chassis waren de linker en rechter plaat op de as verwisseld. Ga je zo rijden dan is de schokbreker binnen de kortste keren kapot omdat hij te ver wordt uitgerekt.
FOUT:
GOED:
3. Verkeerd om monteren van de dikke ring.
De dikke ring op de schokbrekerbout heeft een kraagje waardoor de ring vlak kan liggen tegen de zeskant.
Daar zit nl. meestal een lasrandje.
Deze ring moet dus met het kraagje naar binnen gemonteerd worden.
Let op! Dit staat Onjuist afgebeeld in de Olving Vraagbaak en veel afgeleide handleidingen.
Tenslotte nog dit:
Tussen de schokbrekerplaat en de schokbreker hoort geen dikke schijf. Aan de kant van de moer wel een dunne schijf.
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
Re: Schokbreker montagefouten
OK OK, maar wat is het nou????Willem2 schreef:Ik denk dat het best mogelijk is dat de meeste eenden" lipsen" hebben.SPOTeend schreef:Ik zie trouwens onder eenden meestal de stofkap naar de veerpot, ook op de foto's van Art weer. Lijkt me stug dat dat allemaal 'Lipsen' zijn dus ik denk dat het in je tekst net andersom moet zijn.
Het is een sticky, dus moet ik nu mijn nieuwe Lipsen met de stofkap naar de veerpot plaatsen ja of nee.
Wie geeft mij nu een helder antwoord??
Greetz David
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
net ook nieuw schokbrekers gemonteerd, conform alles wat in dit topic besproken is, maar mijn vraag dan, als ze toch horizontaal gemonteerd worden, waarom is het dan belangrijk hoe ze zitten? de krachten die erop werken zijn toch niet anders? bij verticale of diagonale montage speelt de zwaartekracht nog mee, dat zou ik kunnen snappen, maar nu zie ik het probleem even niet..........
wie weet daar het antwoord op? (ben gewoon benieuwd)
wie weet daar het antwoord op? (ben gewoon benieuwd)
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Beginner
- Berichten: 11
- Lid geworden op: ma 27 okt, 2008 21:36
- Locatie: Meerssen
schokdempers
Misschien een late reactie. Ik heb een AZ van 1968, dus alleen met schokdempers op de achterwielophanging. Ik heb lip schokdempers. Als ik het dus goed begrijp moet ik ze met de stofkap (dikke gedeelte) naar de veerpot toe monteren of is dit bij mijn AZ mogelijk anders?
mvg Ruud Mensink
p.s. Het lukt mij niet om een foto in JPG mee te sturen.
mvg Ruud Mensink
p.s. Het lukt mij niet om een foto in JPG mee te sturen.