Rossero's '63er AZ !Verkocht!
Rossero's '63er AZ !Verkocht!
Dit eendje heb ik vorige week toegezegd gekregen om op te mogen knappen!
Het is een van origine Frans eendje van januari 1963, een van de laatste eendjes met het oude bumper en de metalen raamlijsten in de achterdeuren.
Aan de andere kant wel weer een van de eersten met de grotere 'special' teller, tankvlotter en electrische ruitenwissers.
Met andere woorden, een mooi tussenmodel dus!
Hier de foto's:
Het plan is om het (gebrek aan) interrieur weer helemaal terug te krijgen naar zoals het er origineel uit zag! Mooi stalen stuur, strak dashboard en nieuwe (ik denk rode) bekleding.
Het exterieur ben ik nog niet helemaal over uit, of ik deuk alles een beetje uit en laat het verder zo, of ik gebruik beter plaatwerk en spuit de hele auto opnieuw. Het uiterlijk moet in ieder geval ook origineel ogen!
En als laatste, technisch. Ik wil er een modern motorblok in bouwen, modern remsysteem, moderne pedalen en 12volt zodat ik wat sneller vooruit kom en zowel hier als terug in Nederland makkelijk aan onderdelen kan komen en de kennis bezit om hem zelf rijdende te houden!
Vandaag ga ik in ieder geval beginnen aan dit redelijk grote project...
Het is een van origine Frans eendje van januari 1963, een van de laatste eendjes met het oude bumper en de metalen raamlijsten in de achterdeuren.
Aan de andere kant wel weer een van de eersten met de grotere 'special' teller, tankvlotter en electrische ruitenwissers.
Met andere woorden, een mooi tussenmodel dus!
Hier de foto's:
Het plan is om het (gebrek aan) interrieur weer helemaal terug te krijgen naar zoals het er origineel uit zag! Mooi stalen stuur, strak dashboard en nieuwe (ik denk rode) bekleding.
Het exterieur ben ik nog niet helemaal over uit, of ik deuk alles een beetje uit en laat het verder zo, of ik gebruik beter plaatwerk en spuit de hele auto opnieuw. Het uiterlijk moet in ieder geval ook origineel ogen!
En als laatste, technisch. Ik wil er een modern motorblok in bouwen, modern remsysteem, moderne pedalen en 12volt zodat ik wat sneller vooruit kom en zowel hier als terug in Nederland makkelijk aan onderdelen kan komen en de kennis bezit om hem zelf rijdende te houden!
Vandaag ga ik in ieder geval beginnen aan dit redelijk grote project...
Laatst gewijzigd door Rossero op za 5 mei, 2012 10:53, 7 keer totaal gewijzigd.
Plannen als deze juich ik altijd toe. Chapeau! Gefeliciteerd met de metalen ruitlijsten. Met name die van de achterdeuren zijn bijna altijd doorgerot en onvindbaar. Gooi niks weg dus.
Wat betreft de onderdelen, mijn ervarin is dat het oude spul (<1970) goed te vinden is en zeker niet duurder, vaak zelfs voordeliger dan het 4 en 6 spul.
Maak het jezelf in eerste instantie niet te moeilijk. Maak hem technisch in orde, en bescherm het chassi tegen de roestduivel. Dan kan je rijden. De rest komt vanzelf wel.
Toptip=maak eens een rit in een 18 pk. En slaap er een nachtje over. Deze blokjes draaien erg soepel en rijden hard zat. (behalve dan met de befaamde tegenwind/storm.)
Wat betreft de onderdelen, mijn ervarin is dat het oude spul (<1970) goed te vinden is en zeker niet duurder, vaak zelfs voordeliger dan het 4 en 6 spul.
Maak het jezelf in eerste instantie niet te moeilijk. Maak hem technisch in orde, en bescherm het chassi tegen de roestduivel. Dan kan je rijden. De rest komt vanzelf wel.
Toptip=maak eens een rit in een 18 pk. En slaap er een nachtje over. Deze blokjes draaien erg soepel en rijden hard zat. (behalve dan met de befaamde tegenwind/storm.)
tweeceevees zijn leuk!
Jazeker, ik zit hier op Ibiza! Heerlijk genieten van de zon, zee en eendjes!
Wat de motor betreft, ik heb hier al meermaals met een 18pk'tje gereden, en het rijd inderdaad heerlijk! Daarnaast is het nog eens gigantisch zuinig ook. Maar het huidige motorblok is een 13,5pk, toch wat minder. De 18pk kwam pas een maand later! En de pedalen vind ik stiekem ook niets
Hier nog wat foto's
Dit is het huidige motorblok, de 13,5 pk:
Dit is het motorblok dat er hoogstwaarschijnlijk in gaat komen:
En hier nog een foto van het interieurtje:
Omdat de koets nu nagenoeg kaal is, zeker als de motor en kabelboom er ook nog uit gaat, wil ik die nu het nog kan helemaal strak maken. Vandaar dat ik dus niet begin met het rijdend maken om daarna verder te zien.
Wat de raamlijsten betreft, deze zijn ook enigsins rot. Daar is niet meer aan te komen? Ook geen nieuwe productie?
Wat de motor betreft, ik heb hier al meermaals met een 18pk'tje gereden, en het rijd inderdaad heerlijk! Daarnaast is het nog eens gigantisch zuinig ook. Maar het huidige motorblok is een 13,5pk, toch wat minder. De 18pk kwam pas een maand later! En de pedalen vind ik stiekem ook niets
Hier nog wat foto's
Dit is het huidige motorblok, de 13,5 pk:
Dit is het motorblok dat er hoogstwaarschijnlijk in gaat komen:
En hier nog een foto van het interieurtje:
Omdat de koets nu nagenoeg kaal is, zeker als de motor en kabelboom er ook nog uit gaat, wil ik die nu het nog kan helemaal strak maken. Vandaar dat ik dus niet begin met het rijdend maken om daarna verder te zien.
Wat de raamlijsten betreft, deze zijn ook enigsins rot. Daar is niet meer aan te komen? Ook geen nieuwe productie?
Vandaag aan het klussen geweest aan de AZ. Ik ga toch proberen de motor origineel te houden, dat scheelt veel werk, een stuk zuiniger en ik heb een excuus om 2x zo lang te doen over de terugreis
Hier de demontage:
(misschien iets te uitgebreid)
Ook zit ik er aan te denken om derde zijruitjes in de koets te zetten, dan heb je toch wat meer zicht om je heen:
(wees maar niet bang, de hartjes gaan er van af )
Ik hoop dat ik morgen de motor lopende heb!
Ik kan overigens geen chassisnummer vinden, weet iemand waar deze moet staan? Hij is van 9 januari 1963, een van de laatste 13.5 pk's
Ik heb slechts een opgeschroefd plaatje op het chassis aangetroffen.
Hier de demontage:
(misschien iets te uitgebreid)
Ook zit ik er aan te denken om derde zijruitjes in de koets te zetten, dan heb je toch wat meer zicht om je heen:
(wees maar niet bang, de hartjes gaan er van af )
Ik hoop dat ik morgen de motor lopende heb!
Ik kan overigens geen chassisnummer vinden, weet iemand waar deze moet staan? Hij is van 9 januari 1963, een van de laatste 13.5 pk's
Ik heb slechts een opgeschroefd plaatje op het chassis aangetroffen.
Nee toch, zou eeuwig zonde zijn....Rossero schreef:Ook zit ik er aan te denken om derde zijruitjes in de koets te zetten, dan heb je toch wat meer zicht om je heen:
(wees maar niet bang, de hartjes gaan er van af )
Maar als je het toch doorzet, houd ik me aanbevolen voor de zdz panelen, om van de mijne een zdz te maken....
Eendracht maakt macht.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Vandaag heeft zich een onomkeerbaar proces voltrokken...
Ondanks dat ik het (met wat hulp) voor elkaar heb gekregen de motor te laten draaien... (wel op 12V...)
zijn de elektra en de remmen helaas in een te verre staat van ontbinding en ik heb de onderdelen hier niet om dat weer op orde te krijgen...
Vandaar dat ik de motor van het chassis af heb getrokken om plaats te maken voor een 'hedendaags' systeem:
En de oude achteras
is ook van het chassis gegaan
en heeft reeds plaats gemaakt voor een moderne variant
Dit in verband met het remsysteem dat bij een modern blok hoort! Op de techniek na word de AZ verder zo origineel en strak mogelijk
Ondanks dat ik het (met wat hulp) voor elkaar heb gekregen de motor te laten draaien... (wel op 12V...)
zijn de elektra en de remmen helaas in een te verre staat van ontbinding en ik heb de onderdelen hier niet om dat weer op orde te krijgen...
Vandaar dat ik de motor van het chassis af heb getrokken om plaats te maken voor een 'hedendaags' systeem:
En de oude achteras
is ook van het chassis gegaan
en heeft reeds plaats gemaakt voor een moderne variant
Dit in verband met het remsysteem dat bij een modern blok hoort! Op de techniek na word de AZ verder zo origineel en strak mogelijk