Dik en dun vliegwiel.

Gesloten
Tan Jel
Beginner
Beginner

Dik en dun vliegwiel.

Bericht door Tan Jel » di 17 jun, 2003 20:59

Hoi,

Ik heb twee 602cc motoren liggen, beide hebben zelfde motortypenummer. De ene heeft een dik vliegwiel met oude koppelingsplaat, de andere een dun vliegwiel met de moderne koppelingsplaat.Zijn deze onderling uitwisselbaar of moet ik op iets letten?

Gr,
Daniel

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Contacteer:

Vliegwiel

Bericht door Daffy » wo 18 jun, 2003 07:51

Er gaan heel wat spookverhalen over de vliegwielen. Ikzelf heb regelmatig motoren met dikke vliegwielen op bakken gemonteerd , waar eigenlijk dunne op zaten en omgekeerd , en nooit zijn er problemen uit voortgekomen.
Het eerste type 2CV met schijfremmen ( 1982/83), en ook de AMI 8 en de eerste acadiane werden geleverd met een dik vliegwiel. Zoals de meeste autofreaks wel weten , kan je wat meer effectief vermogen uit een motor halen , als er minder massa in beweging moet worden gebracht. Vandaar het dunne vliegwiel.
Ik neem aan , dat je wel hebt gezien , dat er een diafragma drukgroep op het dunne vliegwiel zit in plaats van één met drukvingers , en dat de koppelingsplaat van een dik vliegwiel een te hoge borst heeft in het hart, zodat deze niet kan worden uitgewisseld met een diafragma drukgroep.
Verhalen die er gaan , over de lengte van de prise-as die onderling verschillen , hebben bij mij nog nooit reden gegeven voor problemen.

Bij de verschillende drukgroepen horen natuurlijk ook verschillende druklagers.

Daffy

Gesloten