Motor onder water
-
- Beginner
- Berichten: 4
- Lid geworden op: di 16 aug, 2011 16:40
Motor onder water
Hi,
Ik heb met met 2cv 6 met me motor onder water gestaan ...
en geprobeert te starten natuurlijk, dom dat ik ben.
Ik ben aan het demonteren (asl onhandige sleutelaar).
Hoe ver moet kan ik gaan?
Ik wil eigenlijk de kleppendeksels er af halen, cilinders er uit, nieuwe boegies
, schoonmaken ... etc.
Olie verversen, nieuw filter, etc.
En luchtfilter, etc doen.
En de fuel pomp schoonmaken.
Is dit voldoende, of ben ik echt de sjaak?
Graag tips adviezen ideeen
Henkie
Ik heb met met 2cv 6 met me motor onder water gestaan ...
en geprobeert te starten natuurlijk, dom dat ik ben.
Ik ben aan het demonteren (asl onhandige sleutelaar).
Hoe ver moet kan ik gaan?
Ik wil eigenlijk de kleppendeksels er af halen, cilinders er uit, nieuwe boegies
, schoonmaken ... etc.
Olie verversen, nieuw filter, etc.
En luchtfilter, etc doen.
En de fuel pomp schoonmaken.
Is dit voldoende, of ben ik echt de sjaak?
Graag tips adviezen ideeen
Henkie
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
oei das minder.
Enkel de koppen demonteren zou denk ik voldoende moeten zijn om het water boven de cilinders weg te krijgen. Alle beplating moet eraf en spruitstuk.
Zorg wel dat de cilinderwanden meteen even in de olie komen staan want water vinden je zuigerveren niet fijn. Als hij al tijden vol water staat het mogelijk dat zuigerveren al aangeroest zijn. Het beste is natuurlijk ook de cilinders te demonteren en de zuigers de inspecteren.
Enkel de koppen demonteren zou denk ik voldoende moeten zijn om het water boven de cilinders weg te krijgen. Alle beplating moet eraf en spruitstuk.
Zorg wel dat de cilinderwanden meteen even in de olie komen staan want water vinden je zuigerveren niet fijn. Als hij al tijden vol water staat het mogelijk dat zuigerveren al aangeroest zijn. Het beste is natuurlijk ook de cilinders te demonteren en de zuigers de inspecteren.
Citroén rolls better than a Rolls!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
uhm, warm of koud? Als het koud en kort was, zou je met vervangen van olie en filters, evt bougies en alles drogen etc, al een end moeten kunnen komen, komt de carb nog bij, als die ook onder heeft gestaan.
Als het blok op rij temp was, is het zeer wel mogelijk dat er meer "schade" is, hitte en plotselinge koude is funest voor vooral alu en gietijzer.
Herinner mij mijn brommer nog die loeiheet een veel te diepe plas inging, en dat was allemaal om zeep toen.
Als het blok op rij temp was, is het zeer wel mogelijk dat er meer "schade" is, hitte en plotselinge koude is funest voor vooral alu en gietijzer.
Herinner mij mijn brommer nog die loeiheet een veel te diepe plas inging, en dat was allemaal om zeep toen.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
-
- Beginner
- Berichten: 4
- Lid geworden op: di 16 aug, 2011 16:40
1 cilinder al schoongemaakt
ging aardig voor een onhandige sleutelaar ...
geen moment sleutel .... erm?
andere cilinder geloof ik wel, lag schuin onder water
tot nu toe gedaan:
- luchtfilter schoongemaakt
- 1 cilnder schoon dr in dr uit (geen moment sleutel dus moet ik nog een x aandraain)
- kleppendeksels schoon
- 2 x olieververst
- nieuw benzine filter
- nieuw oliefilter
- zonder boegies 'droog' laten draaien om 'te spoelen'
alles lijkt te draaien en 2 bladen van de fan zijn stuk (of waren al stuk ...)
die stangetjes die de kleppen 'aantikken' maakt het uit hoe die er in gaan?
(wist ik niet meer ...)
morgen ga ik proberen te starten ...
Henkie
ging aardig voor een onhandige sleutelaar ...
geen moment sleutel .... erm?
andere cilinder geloof ik wel, lag schuin onder water
tot nu toe gedaan:
- luchtfilter schoongemaakt
- 1 cilnder schoon dr in dr uit (geen moment sleutel dus moet ik nog een x aandraain)
- kleppendeksels schoon
- 2 x olieververst
- nieuw benzine filter
- nieuw oliefilter
- zonder boegies 'droog' laten draaien om 'te spoelen'
alles lijkt te draaien en 2 bladen van de fan zijn stuk (of waren al stuk ...)

die stangetjes die de kleppen 'aantikken' maakt het uit hoe die er in gaan?
(wist ik niet meer ...)
morgen ga ik proberen te starten ...
Henkie
Ja het maakt zeker uit. er is een iets platte kant en een kogelvormige kant. Die kogelvormige komt in de tuimelaar stelschroef bij de kop. Pas op dat je de stangetjes goed op hun plaats houdt in de tuimelaars bij de montage anders kunnen ze scheef geduwd worden. Kop zover mogelijk met de hand op zijn plek proberen te duwen. Je kunt daarbij handmatig de kopmoeren al zover mogelijk aandraaien. Let op dat de stoterbuizen goed in hun openingen in het blok vallen.
diverse Citroens, wat anders.
Olie aflaten,
olie filter verwijderen
goed laten uitlekken
nieuwe olie erin
bougies eruit; draden van bobine verwijderen
laten ronddraaien op slinger totdat hij soepel loopt
kleppen nog eens stellen
startmotor zonder bougies laten lopen totdat oliedruk lampje uitgaat
controleren of de bougies vonken anders contactpunten ook vervangen bougies erin (bobine weer aansluiten)
en starten maar succes....
olie filter verwijderen
goed laten uitlekken
nieuwe olie erin
bougies eruit; draden van bobine verwijderen
laten ronddraaien op slinger totdat hij soepel loopt
kleppen nog eens stellen
startmotor zonder bougies laten lopen totdat oliedruk lampje uitgaat
controleren of de bougies vonken anders contactpunten ook vervangen bougies erin (bobine weer aansluiten)
en starten maar succes....
en hopen dat de motor geen waterslag gemaakt heeft waardoor je drijfstangen nu krom zijn, draaide de motor toen ie in het water kwam? Zat er water IN de cilinders? en ja......met water in de motor of cilinders starten kan alsnog funest zijn. maar ik hoop met je mee dat het allemaal meevalt
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 846
- Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
- Locatie: Valkenburg ad Geul
Als je hebt geprobeerd te starten, heeft je motor dan gedraaid?
Indien wel, ook oppassen dat er niets van de bewegende delen krom staat, want als je vebrandingsruimte vol met water was, en je hebt je motor probere te starten, kan de zuiger uiteraard geen water comprimeren >>> enorme druk op bewegende onderdelen (zeker drijfstang) en is er mogelijk meer schade...
(vloeistofslag)
PS: het is niet omdat het met een audi A8 W12 lukt in "the transporter 3", dat het in de realiteit ook lukt
Succes!
Indien wel, ook oppassen dat er niets van de bewegende delen krom staat, want als je vebrandingsruimte vol met water was, en je hebt je motor probere te starten, kan de zuiger uiteraard geen water comprimeren >>> enorme druk op bewegende onderdelen (zeker drijfstang) en is er mogelijk meer schade...

PS: het is niet omdat het met een audi A8 W12 lukt in "the transporter 3", dat het in de realiteit ook lukt




Succes!
dat zei ikArt schreef:en hopen dat de motor geen waterslag gemaakt heeft waardoor je drijfstangen nu krom zijn, draaide de motor toen ie in het water kwam? Zat er water IN de cilinders? en ja......met water in de motor of cilinders starten kan alsnog funest zijn. maar ik hoop met je mee dat het allemaal meevalt

Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale
lolArt schreef:dat zei ikArt schreef:en hopen dat de motor geen waterslag gemaakt heeft waardoor je drijfstangen nu krom zijn, draaide de motor toen ie in het water kwam? Zat er water IN de cilinders? en ja......met water in de motor of cilinders starten kan alsnog funest zijn. maar ik hoop met je mee dat het allemaal meevalt

