DOT in LHM systeem
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
DOT in LHM systeem
een vriendin van mij heeft 1.5 jr geleden een dolly uit ' 87 gekocht, nu zag ik laatst dat er geen LHM in zit, maar DOT!! bij de vorige eigenaar is de eend altijd in onderhoud geweest bij een 'eendengarage', al zegt dit natuurlijk ook nix.
Verder remt de eend als de beste, nog nooit problemen gehad.
Maar wat nu? DOT vervangen door LHM (systeem goed doorspoelen) gewoon DOT laten (werkt tot nu toe goed)
is het zo dat een LHM systeem wel tegen DOT kan, maar een DOT systeem niet tegen LHM?
Verder remt de eend als de beste, nog nooit problemen gehad.
Maar wat nu? DOT vervangen door LHM (systeem goed doorspoelen) gewoon DOT laten (werkt tot nu toe goed)
is het zo dat een LHM systeem wel tegen DOT kan, maar een DOT systeem niet tegen LHM?
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 417
- Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
- Locatie: groningen
Ik kan hier wel iets over zeggen als ervarings deskundige.Rusty schreef:afgelopen weekend weer in haar eend gereden, rijdt errug lekker, rem aantikken is genoeg, schakelt erg soepel (pas 80.000 km) start en loopt als een zonnetje![]()
![]()
nu zit ik nogsteeds met de vraag kan een LHM systeem tegen DOT
Toen ik mijn Mehari opknapte heb ik een LHM rem systeem (met schijfremmen)
aangepast op het oude remleidingsysteem (met slangen).
Toen ik alles klaar had bedacht ik pas dat het 2 verschillende vloeistoffen waren.
Ik wist heel zeker dat het oude type slangen niet tegen het minerale LHM kon.
Maar hoe zat het andersom?
Dit heb ik getest door een afdichtring van de remklauw in de DOT4 te leggen.
Na een maand was deze ring nog in goede conditie, en heb ik het hele systeem
gevuld met DOT4.
In deze configuratie, LHM schijfremmen, hoofdrem en achter-rem cilinders,
op DOT4 heb ik 6 jaar gereden zonder problemen.
Vorig jaar is alles weer uitelkaar geweest, een nieuwe hoofdrem cilinder gemonteerd,
(oude kwam uit een sloper) en nu DOT5 gebruikt.
DOT5 is een silicone remvloeistof en niet hygroscopisch.
Een voorwaarde voor beide methodes is een volledig schoon systeem zonder
restanten andere vloeistof.
André
Ik zou die Dot er gewoon in laten zitten, of wil je je complete leidingensysteem gaan doorspoelen met het niet ondenkbare gevaar dat er toch restanten achterblijven.Anonymous schreef:Ik kan hier wel iets over zeggen als ervarings deskundige.Rusty schreef:afgelopen weekend weer in haar eend gereden, rijdt errug lekker, rem aantikken is genoeg, schakelt erg soepel (pas 80.000 km) start en loopt als een zonnetje![]()
![]()
nu zit ik nogsteeds met de vraag kan een LHM systeem tegen DOT
Toen ik mijn Mehari opknapte heb ik een LHM rem systeem (met schijfremmen)
aangepast op het oude remleidingsysteem (met slangen).
Toen ik alles klaar had bedacht ik pas dat het 2 verschillende vloeistoffen waren.
Ik wist heel zeker dat het oude type slangen niet tegen het minerale LHM kon.
Maar hoe zat het andersom?
Dit heb ik getest door een afdichtring van de remklauw in de DOT4 te leggen.
Na een maand was deze ring nog in goede conditie, en heb ik het hele systeem
gevuld met DOT4.
In deze configuratie, LHM schijfremmen, hoofdrem en achter-rem cilinders,
op DOT4 heb ik 6 jaar gereden zonder problemen.
Vorig jaar is alles weer uitelkaar geweest, een nieuwe hoofdrem cilinder gemonteerd,
(oude kwam uit een sloper) en nu DOT5 gebruikt.
DOT5 is een silicone remvloeistof en niet hygroscopisch.
Een voorwaarde voor beide methodes is een volledig schoon systeem zonder
restanten andere vloeistof.
André
Evt vervangen door DOT 5 zoals André zegt (dot 4 en 5 bijt elkaar niet)
Ami 8 break
hmmmm, ik zie het probleem niet echt:
je hebt een goed remmend systeem..
dit remt al 1,5 jaar goed...
en nu vraag je je af wat er mis is???
ik zou denken dat ze wat gedaan hebben bij die
Eendegarage..
je hebt een goed remmend systeem..
dit remt al 1,5 jaar goed...
en nu vraag je je af wat er mis is???

ik zou denken dat ze wat gedaan hebben bij die
Eendegarage..
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
Ja dat dacht ik ook al, maar hoelang zou het duren voor de rubbers zeggen bekijk het maar met je DOT, wij gaan protesteren!pluisje schreef:je hebt een goed remmend systeem..
dit remt al 1,5 jaar goed...
en nu vraag je je af wat er mis is???
ik zou denken dat ze wat gedaan hebben bij die
Eendegarage..
het kan natuurlijk ook zijn dat alleen in het voorraadtankje DOT zit en de rest van het systeem nog vol zit met LHM.
Verder is het best een aardige meid, zou toch zonde zijn als ze door een rem' probleempje' naar een andere wereld zou verhuizen, om nog maar niet te spreken van de

greets Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
hmmm, in love???Rusty schreef: het kan natuurlijk ook zijn dat alleen in het voorraadtankje DOT zit en de rest van het systeem nog vol zit met LHM.
Verder is het best een aardige meid, zou toch zonde zijn als ze door een rem' probleempje' naar een andere wereld zou verhuizen, om nog maar niet te spreken van de![]()

denk niet dat Dot en LHM door elkaar zit, dan had je al lang problemen gehad..
bij mijn Kreidler Florett uit 1975 kregen de rubber wel ruzie met de olie.
dit waren orginele rubbers en orginele olie, maar van de fabriek uit, was het al
hommeles..
de olie lostte langzaam de rubber remleiding van binnenuit op en als je eens een
Kreidler schijfrem probeert, die is altijd een beetje sponzig.
dit sponzige is niet zo'n probleem (behalve als je hard moet remmen) maar de losse
stukjes rubbers gaan overal in zitten en blokkeren na een tijdje de remcilinder...
hierdoor komen de remmen niet goed meer los en blijven ze aanlopen..
een tijdje stilstand kan zelfs tot vastzitten van het systeem leiden, want de rubberdeeltjes
zakken langzaam naar beneden en stapelen zich lekker op achter de cilinder...
1 keer knijpen en je duwt de cilinder en rommel naar buiten, waarna de rommel voorkomt
dat i weer terug gaat...
beetje roest enz erbij en alles staat vast.
ik zou zeggen:
tap wat remvloeistof af, beneden bij een remcilinder (of nog lager punt) en bekijk de olie..
tast i wat aan, zal dit in de olie terug te vinden zijn...
gooi er gelijk wat extra olie in en spoel alles door, rem olie moet je toch elke 2 jaar
verversen, dus als je er nu mee bezig bent, scheelt het je over een half jaarte weer
er onder kruipen...
tenzij je je vriendin ook vaak wil zien natuurlijk

ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
het is trouwens een vriendin, niet m´n vriendin, maar kijken mag, niet dan
ga denk ik vloeistof aftappen bij een wiel kijken wat daar uit komt, is het LHM : alles vervangen, is het DOT: mooi laten zitten, het heeft al die tijd gewerkt en het zal ook wel blijven werken.(hoop ik)

ga denk ik vloeistof aftappen bij een wiel kijken wat daar uit komt, is het LHM : alles vervangen, is het DOT: mooi laten zitten, het heeft al die tijd gewerkt en het zal ook wel blijven werken.(hoop ik)
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
tja.....
mocht het nu aangetast zijn, moet je van alles vervangen..
mocht het problemen op gaan leveren in de toekomst,
moet je ook van alles vervangen...
dus of je nu wacht tot er problemen komen,
of alles nu vervangt, het is net zo veel werk
geniet dan nog maar effe van het uitzicht en de mooie
remmetjes
hahahaa
tenzij je graag ergens onder ligt natuurlijk.....
mocht het nu aangetast zijn, moet je van alles vervangen..
mocht het problemen op gaan leveren in de toekomst,
moet je ook van alles vervangen...
dus of je nu wacht tot er problemen komen,
of alles nu vervangt, het is net zo veel werk

geniet dan nog maar effe van het uitzicht en de mooie
remmetjes

tenzij je graag ergens onder ligt natuurlijk.....

ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..