Ik heb m'n ontsteking altijd wat vroeger staan i.v.m. het rijden op LPG. Ik kom zowel mensen tegen die nog meer (3 graden) maar ook mensen die helemaal niets vervroegen. Allen met LPG wel te verstaan.
Maar weet iemand nou hoeveel je echt kunt vervroegen. Hoeveel graden of hoeveel tandjes. De Aca is korte tijd in 1980 af fabriek geleverd met een LPG-instalatie (zelfs zonder benzinetank) maar ook op de site van http://www.cats-citroen.net/citroen_aty ... ml#citroen kan ik niets vinden over hoeveel evt. te vervroegen.
Ik heb een 123 van Albertronic, de meest éénvoudige zonder verschillende standen.
ontsteking Aca/LPG
Hoi Mart,
Normaal is bij lpg drie graden meer voorontsteking een goed uitganspunt. In principe kun je net zo lang doorgaan met meer vervroegen totdat de motor gaat pingelen. Wat wel vaak lastig word is het starten als je meer dan 5 graden meer voorontsteking geeft. Een 123\evo is dan een betere keus omdat daar meerdere vervroegingscurven beschikbaar zijn.
Succes en pas op dat je het niet overdrijft, pingelen gaat ie van kapot.
Normaal is bij lpg drie graden meer voorontsteking een goed uitganspunt. In principe kun je net zo lang doorgaan met meer vervroegen totdat de motor gaat pingelen. Wat wel vaak lastig word is het starten als je meer dan 5 graden meer voorontsteking geeft. Een 123\evo is dan een betere keus omdat daar meerdere vervroegingscurven beschikbaar zijn.
Succes en pas op dat je het niet overdrijft, pingelen gaat ie van kapot.