Sinds enkele weken heeft mijn 2cv last van:
Zoemend geluid linksvoor bij een stuurbeweging naar rechts.
Het lijkt alsof het wiel wat los zit terwijl de bouten wel aangedraaid zijn.
Wat kan het probleem zijn? Wiellager? Is in dat geval raadzaam de wiellager te vervangen of de complete draagarm?
Geluid linksvoor (wiel los)
Klinkt inderdaad als een versleten wiellager. Is de naafmoer wel genoeg aangedraaid en geborgd? De keuze of je een wiellager vervangt of een complete draagarm, hangt af van het gereedschap waarover je kunt beschikken. Hele draagarm vervangen kan zonder speciaal gereedschap, maar je krijgt dan wel te maken met een fuseepen die mogelijk al flink versleten is. Die kun je niet beoordelen aan een losse draagarm.
Maar kijk eerst even kritisch naar je banden. Sommige types met een hoekig loopvlak, zoals Firestone, kunnen na verloop van tijd lawaaiig worden. Zeker als de bandenspanning aan de lage kant is.
Zelf zou ik een twijfelachtig wiellager pas vervangen als de keurmeester het nodig vindt.
Maar kijk eerst even kritisch naar je banden. Sommige types met een hoekig loopvlak, zoals Firestone, kunnen na verloop van tijd lawaaiig worden. Zeker als de bandenspanning aan de lage kant is.
Zelf zou ik een twijfelachtig wiellager pas vervangen als de keurmeester het nodig vindt.
-
- Regelmatige poster
Ik zou gewoon effe het wiel opkrikken en het wiel heen en weer bewegen om te kijken of er speling op zit. Als er veel speling op zit is het het wiellager of de fusee. Dan het wiel verwijderen en kijken of alles nog goed zit. Je moet er niet aan denken dat het wiel ineens tijdens het rijden loskomt...
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!