Handrem werkt niet meer
- rene51
- Gebruiker
- Berichten: 71
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2011 18:31
- Locatie: Vriescheloo
- Contacteer:
Handrem werkt niet meer
Hoi,
Mijn handrem werkt nauwelijks.
Ik zie al topics hierover staan, maar begrijp er weinig van.
Mijn eend heeft schijfremmen voor. Ik heb al gezien dat de handrem hierop is aangesloten. Er wordt gesproken over excenter ect. ???
Is er niet een afstel moertje oid waar je de handrem eenvoudig kan stellen...? Zo ja , waar zit deze dan ??? Fotootje??
Groeten Rene
Mijn handrem werkt nauwelijks.
Ik zie al topics hierover staan, maar begrijp er weinig van.
Mijn eend heeft schijfremmen voor. Ik heb al gezien dat de handrem hierop is aangesloten. Er wordt gesproken over excenter ect. ???
Is er niet een afstel moertje oid waar je de handrem eenvoudig kan stellen...? Zo ja , waar zit deze dan ??? Fotootje??
Groeten Rene
leuk, weer een eendje...
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
De handrem handel bedient de kabels aan de armen die voor op de remklauwen gemonteerd zitten.
Het afstellen gebeurt door op het draaipunt de bout iets los te draaien en dan met de zeskant die onder de bout zit de excenter te verstellen.
De kabel is zo afgesteld dat bij een volledig naar voren gezette handrem handel de handrem armen aan de klauwen bijna volledig naar buiten staan.
Het afstellen gebeurt door op het draaipunt de bout iets los te draaien en dan met de zeskant die onder de bout zit de excenter te verstellen.
De kabel is zo afgesteld dat bij een volledig naar voren gezette handrem handel de handrem armen aan de klauwen bijna volledig naar buiten staan.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- rene51
- Gebruiker
- Berichten: 71
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2011 18:31
- Locatie: Vriescheloo
- Contacteer:
Vervolg
Hoi , om bij de beide Stelmoer te komen van de parkeerkabel moet zeker wel het luchtfilter eraf ( bestuurderskant moeilijk bereikbaar)...
Mag je eerst proberen of je het kan redden met het stelmoeren van de kabels? Of moet het altijd in samenhang gebeuren met het stellen van de excenter???
Groet Rene
Mag je eerst proberen of je het kan redden met het stelmoeren van de kabels? Of moet het altijd in samenhang gebeuren met het stellen van de excenter???
Groet Rene
leuk, weer een eendje...
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
- rene51
- Gebruiker
- Berichten: 71
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2011 18:31
- Locatie: Vriescheloo
- Contacteer:
nog een vraagje
Ik zie 2 kabels lopen 1 naar de linker en 1 naar de rechter schijfrem. Beide hebben een stelschroef. Ik ben nog een leek in remmenkwesties
1. Kan het voldoende zijn dat ik deze beiden stelschroeven iets aandraai ?
2. Of moet ik toch eerst de moeren bij de excenter losmaken en stellen ?
3. klopt het dat ik het luchtfilter eraf moet halen om goed bij de linker schijfrem te komen ?
groet Rene
1. Kan het voldoende zijn dat ik deze beiden stelschroeven iets aandraai ?
2. Of moet ik toch eerst de moeren bij de excenter losmaken en stellen ?
3. klopt het dat ik het luchtfilter eraf moet halen om goed bij de linker schijfrem te komen ?
groet Rene
leuk, weer een eendje...
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
1. Kan het voldoende zijn dat ik deze beiden stelschroeven iets aandraai ?
Zou kunnen maar dit is zeker niet de juiste manier.
2. Of moet ik toch eerst de moeren bij de excenter losmaken en stellen ?
Ja, dit is de enige juiste manier. (Bij doorsnee garages doen ze dit ook verkeerd)
3. klopt het dat ik het luchtfilter eraf moet halen om goed bij de linker schijfrem te komen ?
Volgens mij niet. Ik heb dat nog nooi gedaan. Wel is het zo dat het wat lastig bereikbaar is.
Je moet er gewoon even mee om gaan prutsen. De eerste keer lijkt het heel lastig maar dat is het helemaal niet als je het mechniekje begrijpt.
Bekijk het eens rustig op je gemakje en dan zul je zien dat het heel logisch is, net als de rest van je 2CV......
Zou kunnen maar dit is zeker niet de juiste manier.
2. Of moet ik toch eerst de moeren bij de excenter losmaken en stellen ?
Ja, dit is de enige juiste manier. (Bij doorsnee garages doen ze dit ook verkeerd)
3. klopt het dat ik het luchtfilter eraf moet halen om goed bij de linker schijfrem te komen ?
Volgens mij niet. Ik heb dat nog nooi gedaan. Wel is het zo dat het wat lastig bereikbaar is.
Je moet er gewoon even mee om gaan prutsen. De eerste keer lijkt het heel lastig maar dat is het helemaal niet als je het mechniekje begrijpt.
Bekijk het eens rustig op je gemakje en dan zul je zien dat het heel logisch is, net als de rest van je 2CV......
Probeer het eerst maar eens met die stelschroeven van de kabels, als dat niet werkt moet je gewoon alles goed doen, dus van nul af instellen , dus ook de excenters.
En als dat luchtfilter in de weg zit haal je het gewoon weg.
Ikzelf zou van Nul af beginnen, weet je zeker dat het goed is, maar als je daar tegenop ziet is de methode zoals ik eerst beschreef ook een optie
En als dat luchtfilter in de weg zit haal je het gewoon weg.
Ikzelf zou van Nul af beginnen, weet je zeker dat het goed is, maar als je daar tegenop ziet is de methode zoals ik eerst beschreef ook een optie
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Het probleem met alleen de kabels stellen is dat de handrem blokje dan niet gegarandeerd even ver gelost worden.
Resultaat is dan meestal 1 aanlopend blokje wat daardoor snel slijt.
Resultaat is dan meestal 1 aanlopend blokje wat daardoor snel slijt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.