Chassis aan de binnenkant schoonmaken.

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 21 okt, 2011 17:08

Is dat klei of toch iets van tectyl?
Als het echt klei is zou ik toch proberen dat schoon te krijgen.
RX trekt wel heel goed in poreus materiaal maar het lijkt me niet optimaal.
Laat alles in ieder geval een paar dagen drogen
Overigens was mijn chassis behoorlijk aangeroest aan de binnenzijde.
Maar ja, dat is een nederlandse.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » vr 21 okt, 2011 17:18

Het heeft weinig zin om op modder eender wat te spuiten. Als je het écht schoon wil en écht jaren gerust wil zijn, moet het gewoon open. 't Is nu eenmaal een holle doos gemaakt van op elkaar gepuntlaste dunne plaat, da's beslist geen succesformule.

Als je écht restaureert is dat naar mijn mening de enige goede optie. Alleen zo ken je de echte staat van je chassis.

Of je bent jong en je rijdt er gewoon zo mee rond, ongetwijfeld leuker :wink:
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 21 okt, 2011 18:55

Om nu een chassis wat in principe goed is open te maken.. :(
Ieder zijn ideeën over restaureren.
Mijn auto's zijn ook niet gerestaureerd maar opgeknapt tot goed bruikbaar. :)
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » vr 21 okt, 2011 20:10

ja en ik heb het idee dat dat Franse klei ook zuurstof tegenhoud. misschien heb ik dat rx spul helemaal niet nodig.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 21 okt, 2011 21:25

Nou... Dat denk ik niet.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » vr 21 okt, 2011 21:46

Lars Faber schreef:ja en ik heb het idee dat dat Franse klei ook zuurstof tegenhoud. misschien heb ik dat rx spul helemaal niet nodig.
Hét ei van Columbus óf is het de wens die de vader van de gedachte is? :wink:

Ik zou'm een tijdje goed laten drogen, dan een (paar) bus(sen) ML er in spuiten en ondertussen sparen voor een nieuw chassis :)
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 22 okt, 2011 10:08

Klei lijkt mij eerder water op te nemen. Niet goed dus.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » za 22 okt, 2011 18:30

ach het is maar een klein laagje. we spuiten met de compressor oude versnellingsbakolie op, ook goed roestwerend.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 22 okt, 2011 19:55

Oude olie is ook niet goed. Zitten stoffen in die roest net beginnen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » za 22 okt, 2011 20:46

En loopt er in de loop van tijd ook weer gedeeltelijk uit op de openbare weg en da's weer niet zo milieuvriendelijk.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 22 okt, 2011 20:48

Doe dan toch maar RX.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » zo 23 okt, 2011 12:31

Lees dit maar, het betreft deze motorolie: http://www.mobil.com/Benelux-Dutch/LCW/ ... _15W40.pdf
Laatst gewijzigd door CitroënAZAM op zo 23 okt, 2011 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 23 okt, 2011 14:13

Wat wil je dat we lezen? Over zuurvorming, want ook deze heeft dit, alleen de reclame opmerking is dat het minder is. Elke olie heeft er last van.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » zo 23 okt, 2011 15:00

Ik vind olie handig op makkelijk bereikbare plaatsen die je af en toe ook weer proper wil maken. Al is vet daarvoor beter. Maar olie haal je nooit meer uit je chassis en ik kan me voorstellen dat de samenstelling van die olie op lange termijn wel verandert zoals hier wordt aangegeven.

Er bestaan speciale producten die helemaal niet zoveel geld kosten: gebruik ze dan ook.

Sparen voor een nieuw chassis is niet nodig. Dit chassis nu écht goed behandelen is levenslang rijden.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » zo 23 okt, 2011 15:55

Yannick schreef:Ik vind olie handig op makkelijk bereikbare plaatsen die je af en toe ook weer proper wil maken. Al is vet daarvoor beter. Maar olie haal je nooit meer uit je chassis en ik kan me voorstellen dat de samenstelling van die olie op lange termijn wel verandert zoals hier wordt aangegeven.

Er bestaan speciale producten die helemaal niet zoveel geld kosten: gebruik ze dan ook.

Sparen voor een nieuw chassis is niet nodig. Dit chassis nu écht goed behandelen is levenslang rijden.
Yannick het gebruik van olie gebeurde vroeger zovaak in mijn familie, en zonder negatieve gevolgen. en inderdaad sparen voor een chassis, hoe kom je erbij. Deze chassis gaan langer mee dan van die nieuwere types.
ik laat voor de zekerheid het chassis nog 2 weken drogen. daarna er op spuiten en dan zal de olie gewoon een laagje worden op het klei.

Plaats reactie