Diverse visa- blok gerelateerde vragen

Alles over visa-conversies.
Plaats reactie
stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Diverse visa- blok gerelateerde vragen

Bericht door stef1987 » wo 21 sep, 2011 17:10

Hallo,

Even een paar vraagjes over wellicht een toekomstige visa conversie:
1. Is er een verschil met blokjes icm een andere kleur typeplaatje?
2. Heeft iemand ervaringen met het verpersen van de starterkrans (of de krans van een 600tje erop persen)
3. Zijn de verzonnen oplossingen om een 123 in te bouwen duurzaam en makkelijk in gebruik?
4. Wat is het praktisch nut van meer tanden op het vliegwiel? Wellicht is het overpersen van een startkrans van een 600 cctje?

Gr,
Steven
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 22 sep, 2011 08:57

ik zal proberen zo kort mogelijk te zijn met antwoorden ;)

1: ja (maar gewoon naar type kijken wat er op staat ff uit mijn hoofd 630, 644, 664 )
2: vliegwiel plat neerleggen, en met een hamer in de rondte eraf tikken, je kan er ff een brander op zetten, maar daarmee verwarm je t vliegwiel ook meteen. dan oven op 200 graden zetten, andere krans erin, vliegwiel ernaast en als de krans warm is eromheen leggen. let op, als je geen afstandsbussen gebruikt tussen de bak en het blok moet je eerst 5mm van het aanlegvlak van de krans afdraaien, zodat je starterkrans verder naar voren komt
3:voor zover ik weet wel, 123 is behoorlijk betrouwbaar, alleen als ie kapot is sta je stil... (of je moet een reserve bij je hebben)
4: eigenlijk t zelfde als vraag 2, het nut is dat je een startmotor van een gewone 2cv kan gebruiken, en anders moet je een visastartmotor gebruiken (andere vertanding) en die zijn wat moeilijker te vinden.

suc6 met de ombouw!

greetzzzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

stef1987
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 28 jun, 2006 08:17
Locatie: Omg. Breda
Contacteer:

Bericht door stef1987 » do 22 sep, 2011 20:19

Bedankt voor je reactie!

Je methode voor de krans over te leggen klinkt wel goed, alleen wordt het afstellen van een eventuele 123 wat lastiger (de stand van de tandjes klopt natuurlijk niet meer).

Weet je toevallig of de kleur van het typeplaatje nog een betekenis heeft, ik heb nl een 644 met een geel plaatje. Mijn oom heeft er een met een rood plaatje.
2cv6 Speciál
http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB
En zo niet....dan toch

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 23 sep, 2011 08:13

Ik vraag me af of ze in de fabriek de tandjes precies op een bepaalde stand hebben gezet, ik denk het niet (te veel werk en onnodig) een 123 op een visablok moet je toch laten afstellen door een eendenspecialist (er zijn er iig 2 waar ik van weet dat ze het voor je installeren) ik weet zelf niet wat ze doen om de 123 (of ander merk) goed af te stellen.

ik weet zo niet welk type welke kleur heeft, kan ook zomaar door elkaar gebruikt zijn, wat ik wel weet is het volgende:
630 1e type, lagere compressie; snelle nokkenas
644 2e type, hoge compressie; tragere 'eco' nokkenas
665 3e type, lage compressie en 'eco' nokkenas

kijk hiervoor ook op de volgende site: http://www.cats-citroen.net/

staat veel info op, over tuning, en andere aanpassingen.

greetzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » vr 23 sep, 2011 08:59

stef1987 schreef:Je methode voor de krans over te leggen klinkt wel goed, alleen wordt het afstellen van een eventuele 123 wat lastiger (de stand van de tandjes klopt natuurlijk niet meer).
Je zou natuurlijk van tevoren ook even een streepje op het vliegwiel zelf kunnen zetten voordat je die starterkrans eraf tikt.
En ik kan me ook nog voorstellen dat je voortaan de sensornok als referentiepunt neemt, die veranderd immers nooit van plaats.

2cv Michel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 183
Lid geworden op: do 10 feb, 2005 08:57
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Bericht door 2cv Michel » vr 23 sep, 2011 09:25

De sensornok van het vliegwiel moet gelijk met de bovenste sensor staan dat is het ontstekingstijdstip dit kan je meten met een visa bak aan te hangen of een sensorbeugel
zelf heb ik een stuk uit een visa bak geslepen dat ik over de bevestigingsboutenvan de versnellingsbak kan schuiven.zet dan merktekens op je 123 en op de rand ernaast (ontstekingshuis) Je moet wel effe wat electriche aansluitingen maken
Het vliegwiel: de starterkrans eraf doen gaat vrij makkelijk met een brandertje heet stoken en eraf slaan deze zou 6mm dieper moeten komen te liggen dan loopt hij niet tegen de bak aan (6mm af laten draaien)en als die er toch af is dan kan je evengoed een 2cv krans plaatsen de tanden mogen er willekeurig op staan speelt geen rol
als je opteert voor afstantingen dan zit de priceas er niet maximaal in en moet je michien de koppelingshefboom verplooien

Ik heb het ook al eens gedaan met een stangetje in het bougiegat en de zuiger op het bovenst dode punt zetten maar dat is niet zo nauwkeurig
Kijk ook eens op mijn site
www.michelenmichel.be

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » wo 26 okt, 2011 15:30

Hallo Visakenners,

Ff een vraagje tussendoor.....

Ik kan een Visa 11RE overnemen van iemand voor een leuk prijsje.

Mijn vraag aan jullie is de volgende: Kan deze visamotor ook in mijn 2cv?

Ik hoop op een snelle reactie...
BVD!

gr, pj
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 26 okt, 2011 15:47

nee, is een 4 cilinder in lijn met waterkoeling ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » wo 26 okt, 2011 15:54

Ok.......zucht... dat is jammer!! :cry:

Ik denk dat ik toch wel ff ga kijken...
Het is een leuk autootje voor d'r bij...
Jullie horen nog wel hoe het afloopt!

Bedankt voor je snelle reactie Tom!!
gr, pj
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » ma 31 okt, 2011 21:31

Het is niet doorgegaan met de visa.... :(
Het is een leuk autootje maar met die 4 cylinder is't toch niet wat ik zoek...
dan eerst maar wat anders, wel een citroentje natuurlijk :wink:
gr, pj
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » di 29 nov, 2011 12:52

Kijk een op de site van leen apk, die verkoop adaptersets voor een 123 op een visa blok, schijnt super te werken.Volgens mij ben je danvan alle problemen met een sensornok enz af

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

tijdstip

Bericht door Le Patron » di 29 nov, 2011 15:45

Je kunt gewoon omrekenen met de vertanding van Visa naar 2cv, en maakt niet uit hoe je de starter krans terug zet, wordt echt niet op gelet in de fabriek, is niet relevant.

Maar je moet niet alleen nokje bij sensor en dan afstellen, dat is veel te grof.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Plaats reactie