Binnenspiegel in de weg
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
- Locatie: Zandvoort
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Marcopr, stoel verlagen door oude rubbers zou misschien kunnen. Onder de billen wat slappere zeg maar. Eens kijken, is simpel te doen inderdaat. Neemt niet weg dat de spiegel voor mij ook dan de verkeerde plek heeft, ik heb een lang bovenlijf dus kijk door de bovenste helft van een erg smal voorruitje. De onderkant van de ruit is voor mij vrijwel zinloos dus in het midden heb ik ruimte genoeg voor een spiegel.
Onseendje 2, Spiegel op het dashboard. Dat is misschien een optie. Hij zit wel snel in de weg bij het stuur. Voor een 7 euri heb ik een zuignap spiegel. Ik ga dat eerst even uitvinden. Moet ik wel een andere plek vinden voor de GPS. Geen eend zonder uitdagingen zeg maar
Onseendje 2, Spiegel op het dashboard. Dat is misschien een optie. Hij zit wel snel in de weg bij het stuur. Voor een 7 euri heb ik een zuignap spiegel. Ik ga dat eerst even uitvinden. Moet ik wel een andere plek vinden voor de GPS. Geen eend zonder uitdagingen zeg maar

Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Ik wil je idee niet verpesten, maar ik ben bang dat het in de praktijk niet gaat werken.
Bij bijvoorbeeld een DS zit de achterruit lager dan de voorruit, hierdoor zou je alleen asfalt zien als je de spiegel aan de bovenkant monteerd. Deze heeft dus een spiegel onderaan de voorruit.
Bij een eend is het net andersom, de achterruit zit hoger dan de voorruit. Wanneer je de spiegel onderaan de voorruit monteert zie je slechts vogels. Vandaar dat hij bovenaan zit zoals bij de meeste auto's.
Hieronder een tekening om aan te geven wat je gezichtsveld is.
Groen is de normale situatie, rood de situatie die jij wilt bereiken:

Het enige wat je daar tegen kan doen is veel bier meenemen in de achterbak
Bij bijvoorbeeld een DS zit de achterruit lager dan de voorruit, hierdoor zou je alleen asfalt zien als je de spiegel aan de bovenkant monteerd. Deze heeft dus een spiegel onderaan de voorruit.
Bij een eend is het net andersom, de achterruit zit hoger dan de voorruit. Wanneer je de spiegel onderaan de voorruit monteert zie je slechts vogels. Vandaar dat hij bovenaan zit zoals bij de meeste auto's.
Hieronder een tekening om aan te geven wat je gezichtsveld is.
Groen is de normale situatie, rood de situatie die jij wilt bereiken:

Het enige wat je daar tegen kan doen is veel bier meenemen in de achterbak

-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
in mijn acadiane leek het alsof de spiegel omgekeerd gemonteerd zal. de spiegel zat dus niet voor de voorruit. het was echter niet gewoon een omgedraaide spiegel want dat werkt idd niet zoals je al gemerkt heb. maar er moet dus volgens mij wel zoiets mogelijk zijn. misschien het stangetje verbuigen?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Het stangetje verbuigen... het is 8mm massief staal en weinig ruimte het in te klemmen, succes! Ik denk overigens dat het niet helpt. Hij komt dan zo hoog te zitten dan je geen ver zicht hebt naar achteren.
Dat zelfde probleem lijkt ook een beetje bij de plakspiegel die ik laag op de ruit heb gemonteerd net. Ik ga straks naar mijn werk en zal het dan uitgebreid uitproberen. Als ik het verglijk met het beeld wat ik zie in de originele spiegel lijkt het alsof ik een beetje half over de achterligges heen ga kijken.
Vanavond weet ik hoe het echt bevalt. Oh en mijn rechter schouder is nauwelijks in beeld, dat valt erg mee.
Dat zelfde probleem lijkt ook een beetje bij de plakspiegel die ik laag op de ruit heb gemonteerd net. Ik ga straks naar mijn werk en zal het dan uitgebreid uitproberen. Als ik het verglijk met het beeld wat ik zie in de originele spiegel lijkt het alsof ik een beetje half over de achterligges heen ga kijken.
Vanavond weet ik hoe het echt bevalt. Oh en mijn rechter schouder is nauwelijks in beeld, dat valt erg mee.
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ik vraag me af hoe of ze dat anders gedaan zouden hebben bij de spiegel in mijn acadiane. dat was wel een standaard eenden (of acadiane) spiegel. als ik er aan denk zal ik morgenavond kijken of ik m nog heb liggen, want volgens mij had ik m speciaal bewaard toen ik de acadiane verkocht.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Nou ik weet het!
De plak spiegel onderaan het raam kam alleen als je heel veel bagage bij je hebt. Nu zie ik niet meer dan de lucht of de bovenkant van de kabine van een vrachtauto die 20cm van mijn bumper rijdt.
Ik heb de spiegen dus op ongeveer een kwart van onder gezet. Nu heb ik met de bovenste helft van de spiegel zicht naar achter. Beter zal het niet gaan worden omdat hoger plaatsen van de piegel zicht gaat ontnemen wat wel belangrijk is
Wat levert dit nu op. Ik voldoe aan de wet. Ik zie nog wel iets recht naar achter. Mijn buitenspiegels geven eigenlijk een goed genoeg beeld naar achter en opzij om zonder binnenspiegel te kunnen. De grote wins is dat ik nu overzicht heb. Het bovenste deel van de ruit is nu helemaal vrij. Ik zie verkeer en fietsers van rechts nu zelfs aankomen. Voorheen moest ik in elkaar duiken om onder de spiegel door te kunnen kijken...
Kortom de originele spiegel ligt nu op de plank. Oh en ik heb de stoelrubbers onder mn billen toch gewisseld met al goed ingezeten exemplaren. Dat scheelt behoorlijk in zithoogte en dat maakt rijden toch net wat meer ontspannen.
Even over een Diane, die hebben een behoorlijk hogere ruit dan een eend!
De plak spiegel onderaan het raam kam alleen als je heel veel bagage bij je hebt. Nu zie ik niet meer dan de lucht of de bovenkant van de kabine van een vrachtauto die 20cm van mijn bumper rijdt.
Ik heb de spiegen dus op ongeveer een kwart van onder gezet. Nu heb ik met de bovenste helft van de spiegel zicht naar achter. Beter zal het niet gaan worden omdat hoger plaatsen van de piegel zicht gaat ontnemen wat wel belangrijk is
Wat levert dit nu op. Ik voldoe aan de wet. Ik zie nog wel iets recht naar achter. Mijn buitenspiegels geven eigenlijk een goed genoeg beeld naar achter en opzij om zonder binnenspiegel te kunnen. De grote wins is dat ik nu overzicht heb. Het bovenste deel van de ruit is nu helemaal vrij. Ik zie verkeer en fietsers van rechts nu zelfs aankomen. Voorheen moest ik in elkaar duiken om onder de spiegel door te kunnen kijken...
Kortom de originele spiegel ligt nu op de plank. Oh en ik heb de stoelrubbers onder mn billen toch gewisseld met al goed ingezeten exemplaren. Dat scheelt behoorlijk in zithoogte en dat maakt rijden toch net wat meer ontspannen.
Even over een Diane, die hebben een behoorlijk hogere ruit dan een eend!
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1949
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
ook maar eens bezig gewees. Het idee: stangetje inkorten en dan op zijn kop monteren. Vervolgens de spiegel 180 graden draaien en je kan het anti-verblingsdeel ook weer gebruiken.
aftekenen:

zagen, afslijpen, gaatjes boren en m2 boutjes er in:

Dit zie je in de spiegel vanaf de bestuurdersstoel:

en zo ziet het er uit in de auto:

niet origineel, wel veel veiliger.
Gr Rob
aftekenen:

zagen, afslijpen, gaatjes boren en m2 boutjes er in:

Dit zie je in de spiegel vanaf de bestuurdersstoel:

en zo ziet het er uit in de auto:

niet origineel, wel veel veiliger.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1949
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
die schroefjes gingen per 20 stuks. Als je langskomt bouwen we die van jou ook even om.
Ik heb er mee gereden en het is echt een verademing. het scheelt je een nek-hernia omdat je niet voortdurend hoeft te bukken.
Gr Rob
Ik heb er mee gereden en het is echt een verademing. het scheelt je een nek-hernia omdat je niet voortdurend hoeft te bukken.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Ha Rob,
Het is volbracht. Geestelijke woorden op zondag. Ik heb de zondag trouwens gewoon gewerkt want ik hoor niet zo thuis in die wereld. Mijn werk bestond uit het ombouwen van een eendspiegel. Het is gelukt, iets ander dan jij hebt gedaan. Ik hen één boutje gebruikt en wat dikker en de boel met 2 componenten lijm geplakt. Toen dat zat heb ik de spiegels zelf uit de houder gesloopt want de spiegel was vies en ook de binnenkant van de ruit die er onder een hoek voor staat.
Uiteindelijk resultaat is een frisse spiegel die niet meer in de weg zit. Wij Nederlanders zijn namelijk gewoon te groot voor een eend! Wij moeten dus nog wat creatiever worden dan Andé C. Hij dacht alleen aan kleind Francoosjes met hoed...
Oh wat een zoet genot is dit! Coppy right Ron M.
Het is volbracht. Geestelijke woorden op zondag. Ik heb de zondag trouwens gewoon gewerkt want ik hoor niet zo thuis in die wereld. Mijn werk bestond uit het ombouwen van een eendspiegel. Het is gelukt, iets ander dan jij hebt gedaan. Ik hen één boutje gebruikt en wat dikker en de boel met 2 componenten lijm geplakt. Toen dat zat heb ik de spiegels zelf uit de houder gesloopt want de spiegel was vies en ook de binnenkant van de ruit die er onder een hoek voor staat.
Uiteindelijk resultaat is een frisse spiegel die niet meer in de weg zit. Wij Nederlanders zijn namelijk gewoon te groot voor een eend! Wij moeten dus nog wat creatiever worden dan Andé C. Hij dacht alleen aan kleind Francoosjes met hoed...
Oh wat een zoet genot is dit! Coppy right Ron M.
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640