de dorpels en stijl bij de deuren

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
rene51
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

de dorpels en stijl bij de deuren

Bericht door rene51 » do 22 sep, 2011 15:36

Hoi eendliefhebbers,
Even een vraagje. Ik kan een mooi gerestaureerde eend kopen uit 1985 met nieuw chassis, bodemplaat, nieuwe bandjes, nieuw dak. Motorisch veel vernieuwd. Alleen heeft er roest gezeten bij de dorpels en de stijlen onderaan (deuren). Het is behandeld, maar er zitten nu zijn daardoor wel een paar gaatjes in de stijlen en in de dorpel gevallen... Deze worden nog mooi weggewerkt met plamuur. Vraag is hoe erg is dit ???

groeten Rene

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Geert » do 22 sep, 2011 18:11

Ik denk dat ze vanbinnen helemaal rot zijn. Ik zou ze vervangen!

Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Charlie » do 22 sep, 2011 18:37

Geert schreef:Ik denk dat ze vanbinnen helemaal rot zijn. Ik zou ze vervangen!
Idd ....probeer eens te kijken of je kan zien of ze van binnen ook rot zijn.. plamuur helpt dan niet ( bij mijn weten mag dat ook niet bij een dorpel)
zo ja.. dan gewoon vervangen..

Heb je foto"s?
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door supercees » do 22 sep, 2011 19:15

het volgende heb ik geplukt van de site van leen apk en is een gedeelte van een langer verhaal:

" De dorpel. Als we hem doorzagen rijden we nog (heel voorzichtig) naar huis. Dus maximaal 30 procent verrot in de lengte en de doorsnede. De lengte van het deel dat we bekijken voor de APK wordt gemeten van deurstijl tot deurstijl. De dorpel tussen de twee voordeurstijlen is 87 cm, de omtrek is 16,5 cm. Laten we zeggen dat de onderzijde van de dorpel over een lengte van 10 cm weggerot is. Het rechtopstaande deel is nog intact. De onderzijde is 2,5 cm breed.

Eerst de roestschade in de lengte.
Percentage is 10/87*100%=11,5 %, dus APK goedkeur.
Dan de roestschade in de omtrek.
Percentage 2,5/16,5*100%= 15 % , dus APK goedkeur (ofwel voor de kenners 0.9 E) "

oftewel een paar gaatjes maken niet uit, plamuur heeft als nadeel dat het roestproces (ongezien) verder kan gaan.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

rene51
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door rene51 » vr 23 sep, 2011 18:55

Ok. Ik zal eens goed kijken, hoe de dorpels er aan toe zijn. wat kleine gaatjes in de stijlen, is dat minder erg ???

rene

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » vr 23 sep, 2011 19:31

Hoe erg een paar kleine gaatjes zijn, merk je door stevig porren met een botte schroevendraaier. Als de verkoper dat bezwaarlijk vindt; laat staan die Eend. Als de gaten niet groter worden door gepast geweld, zou je de aankoop kunnen overwegen. Wel raar dat er nieuwe bodemplaatjes in zijn gelast, maar dat de roestgaten daar vlakbij niet degelijk zijn aangepakt.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bull Frog Bleu » vr 23 sep, 2011 22:12

Ik denk dat je de uitstekende ...ja hoe zeg je dat driehoekjes/flapjes bedoelt onderaan de B stijl in het midden van beide deuren. Hier blijft water is staan en willen wel wegrotten. paar kleine stukje inlassen en weer opgelast.
Als de dorpels zelf gaten vertonen kijk dan ook hoe de staat is bij de ophangpunten van de voorspatborden en de overgang van dorpel naar de bank bij de achterdeuren.
Citroén rolls better than a Rolls!

rene51
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door rene51 » zo 25 sep, 2011 14:55

Ja. dat heeft mij ook bevreemd, de eend zo mooi opknappen, met veel chroom elementen (nieuw) en dan gaatjes bij inderdaad de stijlen en onderin bij de deuren....Hij zegt dat de roest weg is...Ik ga er volgende week weer heen, zal een flinke schroevendraaier meenemen, op eens flink te porren....

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » vr 4 nov, 2011 21:52

En?

Hoe is het nu afgelopen?

Greetz David :P

Plaats reactie