Lagerschalen draagarmen
Lagerschalen draagarmen
Ik wilde 3 lagers van de draagarmen van voor en achteras vernieuwen aangezien die behoorlijk ingesleten waren. De oude lagerschalen uit de draagarmen tikken ging vrij vlot, maar de nieuwe schalen terug zetten lukt van geen kant. Citroen schijnt daar vroeger een speciaal stuk gereedschap voor gehad te hebben, maar daar heb ik dus niets aan nu. De lagerschalen kan ik er in krijgen (met een houten blok en hamer) totdat ze gelijk zitten met de rand van de draagarm, maar dan heb ik geen grond meer om verder te slaan. Het randje van de lagerschaal is 2 mm. Een blok hout splijt er op en met een doorslag of iets dergelijks ben ik bang voor bramen. Alle glijmiddelen geprobeerd als hulp (ja ook die ) maar de schalen zitten als een huis zo vast. De truuk met de lagerschaal een nacht in de vriezer leggen lukte ook niet jammer genoeg........ Iemand nog een idee?
lagerschalen
Gerard heeft gelijk. Nooit last gehad als je oude schalen ondersteboven gebruikt in on te slaan. Wel zeker weten dat je recht blijft
Iedereen bedankt voor de raadgevingen. De lagerschalen zitten erin. Mijn ervaring tot dusver, een nacht in de diepvries geen resultaat. Lagerschaal zat net zo vast als daarvoor. Oude lagerschaal op de nieuwe werkt wel alleen de oude lagerschaal komt ook vast te zitten als je pech hebt, zoals ik dus. Ik zou de oude lagerschalen niet omdraaien want als de oude schaal ook klemt kan je hem vanaf de andere kant niet terug slaan. Als je hem er gewoon opzet lukt dat wel . Ik heb geen risico meer genomen en heb dus twee oude lagerschalen een milimeter afgeslepen op een slijpmachine. Nieuwe lagerschaal erin slaan tot deze gelijk zit mat de draagarmrand. Oude lagerschaal erop totdat deze ook weer gelijk zit met de rand en dan de tweede oude lagerschaal voor de laatste halve centimeter. Geen probleem meer gehad, ze gingen keurig recht op hun plek. Alleen "er in tikken" is dus gewoon met een stuk hout en een bankhamer beuken tot die zit
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer:
Ik ben nu ook bezig met het reviseren van de vooras. Althans, weer netjes schoonmaken en dan met rx5 en daarna met rx10. Maar nu zie ik dat de vilten ringen volgens mij niet mooi afsluiten. Kan ik de lagerschalen van de assen krijgen zonder ze te beschadigen en de ringen vernieuwen?Cees55 schreef:Iedereen bedankt voor de raadgevingen. De lagerschalen zitten erin. Mijn ervaring tot dusver, een nacht in de diepvries geen resultaat. Lagerschaal zat net zo vast als daarvoor. Oude lagerschaal op de nieuwe werkt wel alleen de oude lagerschaal komt ook vast te zitten als je pech hebt, zoals ik dus. Ik zou de oude lagerschalen niet omdraaien want als de oude schaal ook klemt kan je hem vanaf de andere kant niet terug slaan. Als je hem er gewoon opzet lukt dat wel . Ik heb geen risico meer genomen en heb dus twee oude lagerschalen een milimeter afgeslepen op een slijpmachine. Nieuwe lagerschaal erin slaan tot deze gelijk zit mat de draagarmrand. Oude lagerschaal erop totdat deze ook weer gelijk zit met de rand en dan de tweede oude lagerschaal voor de laatste halve centimeter. Geen probleem meer gehad, ze gingen keurig recht op hun plek. Alleen "er in tikken" is dus gewoon met een stuk hout en een bankhamer beuken tot die zit
[quote="theoenmarion
Ik ben nu ook bezig met het reviseren van de vooras. Althans, weer netjes schoonmaken en dan met rx5 en daarna met rx10. Maar nu zie ik dat de vilten ringen volgens mij niet mooi afsluiten. Kan ik de lagerschalen van de assen krijgen zonder ze te beschadigen en de ringen vernieuwen?[/quote]
Als de vilten ringen niet mooi meer afsluiten kan je twee dingen doen. Volproppen met lagervet, ze moeten tenslotte alleen het stof en vuil buiten houden, of nieuwe plastic stofringen plaatsen. De oude vilten zijn niet meer te krijgen. Als je geluk hebt en de stofringen er heel af krijgt kan je ook het vilt wat er tussen zit vernieuwen, maar dat vond ik te omslachtig. De draagarmen bewegen maar een klein stuk op de as en hebben minder te lijden dan een wiellager, die met veel meer snelheid in de rondte draait. De lagerschalen zitten in de draagarm en die verwijder je helemaal samen met het buitenste draagarmlager, door op de achterzijde van de draagarm van de as te tikken. Wel eerst de buitenste sluitring met splitpen verwijderen natuurlijk. Wat meestal blijft zitten is het binnenste lager en de stofring, die je opdezelfde manier als de draagarm van de as kan tikken. Neem een blokje hout waar je op slaat om beschadiging te voorkomen. En werk met een zware bankhamer. Dat gaat beter dan met een lichte hamer, waarmee je veel harder moet slaan. Als je de as uit elkaar hebt kan je gelijk controleren of de lagerschalen nog netjes glad zijn of dat er "sporen van slijtage " in zitten. Als ze erg versleten zijn zie en voel je de slijtage van de lagernaalden in de schaal. Voor en achteras zitten kwa draagarmlagers hetzelfde in elkaar, zie ook: http://www.ceessmits.com/achteras1.html
Ik ben nu ook bezig met het reviseren van de vooras. Althans, weer netjes schoonmaken en dan met rx5 en daarna met rx10. Maar nu zie ik dat de vilten ringen volgens mij niet mooi afsluiten. Kan ik de lagerschalen van de assen krijgen zonder ze te beschadigen en de ringen vernieuwen?[/quote]
Als de vilten ringen niet mooi meer afsluiten kan je twee dingen doen. Volproppen met lagervet, ze moeten tenslotte alleen het stof en vuil buiten houden, of nieuwe plastic stofringen plaatsen. De oude vilten zijn niet meer te krijgen. Als je geluk hebt en de stofringen er heel af krijgt kan je ook het vilt wat er tussen zit vernieuwen, maar dat vond ik te omslachtig. De draagarmen bewegen maar een klein stuk op de as en hebben minder te lijden dan een wiellager, die met veel meer snelheid in de rondte draait. De lagerschalen zitten in de draagarm en die verwijder je helemaal samen met het buitenste draagarmlager, door op de achterzijde van de draagarm van de as te tikken. Wel eerst de buitenste sluitring met splitpen verwijderen natuurlijk. Wat meestal blijft zitten is het binnenste lager en de stofring, die je opdezelfde manier als de draagarm van de as kan tikken. Neem een blokje hout waar je op slaat om beschadiging te voorkomen. En werk met een zware bankhamer. Dat gaat beter dan met een lichte hamer, waarmee je veel harder moet slaan. Als je de as uit elkaar hebt kan je gelijk controleren of de lagerschalen nog netjes glad zijn of dat er "sporen van slijtage " in zitten. Als ze erg versleten zijn zie en voel je de slijtage van de lagernaalden in de schaal. Voor en achteras zitten kwa draagarmlagers hetzelfde in elkaar, zie ook: http://www.ceessmits.com/achteras1.html