Alweer pingelen

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » wo 16 nov, 2011 15:19

Ik zag nog wat zaken rond de carburateur die me wat verbazen.

Ik zou niet alleen de secundaire sproeier schoon maken maar ook de primaire (bij dubbele carb). Verder kan een arm mengsel best daar vandaan komen. Andere toevoeging aan benzine (sinds de laatste eend van de band liep) maakt deze wat stroperiger. Een iets grotere primaire sproeier helpt dan zeker. Na vele tips op dit forum en van een kitcar bedrijf hebt ik mijn sproeier wat vergroot van 102 naar 110.

Verder sluit ik me aan bij het advies van elektronische ontsteking. DG of 123. Het scheelt heel veel en je bent zeker van juiste vervroeging.

Toevoeging, toevallig of niet, ik krijg net een mail van het kitcarbedrijf. Hierin het advies om ivm veranderde samenstelling van huidige benzine de carburateur te voorzien van zowel primair als secundair een 110 sproeier. Hun ervaring is dat dit vrijwel altijd een beter resultaat oplevert. Volgens hen is de enige juiste manier afstellen op een vermogensbank, dit zal echter niet altijd eenvoudig zijn...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door lordmaster1 » wo 16 nov, 2011 17:05

schermer schreef:Ik las dat je nog puntjes hebt. Al een nagedacht over een 123? Dan zijn dit soort problemen over.
Ik zal nooit een 123 plaatsen, vind het klotedingen. Want:

1. Met een 123 zou je makkelijker starten. Mijn Dyane startte vanochtend bij -2 gewoon zoals altijd in 2 seconden.

2. Een 123 zou onderhoudsvrij zijn. Ik heb die dingen vaker uit moeten bouwen dan in moeten bouwen omdat ze kapot waren. Met puntjes doe ik langer.
André Post schreef:Controleer zeker ook de maximale vervroeging op toeren.
Zeker bij een oudere motor is dat vaak behoorlijk verlopen.
Met het statische tijdstip weet je nog helemaal niets daar over.
Hoe kun je dit meten?
ejfrolich schreef:Ik zag nog wat zaken rond de carburateur die me wat verbazen.

Ik zou niet alleen de secundaire sproeier schoon maken maar ook de primaire (bij dubbele carb). Verder kan een arm mengsel best daar vandaan komen. Andere toevoeging aan benzine (sinds de laatste eend van de band liep) maakt deze wat stroperiger. Een iets grotere primaire sproeier helpt dan zeker. Na vele tips op dit forum en van een kitcar bedrijf hebt ik mijn sproeier wat vergroot van 102 naar 110.
Er zit een verschil tussen een 2cv carb en een Dyane carb, Dyane heeft vanwege powertube grotere sproeiers.

Ik moet me denk ik maar eens gaan verdiepen in het schoonmaken van een carburateur. *pakt Haynes erbij*
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » wo 16 nov, 2011 23:37

Zo ongeveer :)
André Post schreef: Vaak vervroegd het mechanisme te veel bij hoog toeren dus controleer het tijdstip bij hoog toeren met een stroboscoop en markeringen op het vliegwiel om het beter zichtbaar te maken.
Maximale vervroeging bij 3000 toeren is 32-42 graden voor bdp.
Statisch is 8 graden voor bdp.
Overigens de hoek tussen 2 tanden op de starterkrans is 3.364 graden.
De stopjes van de gewichten kan je verbuigen om de juiste dynamische vervroeging in te stellen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jheronimus » do 17 nov, 2011 09:19

Willem2 schreef:Ik zou beginnen met de kleppen goed te stellen (0,20) en de ontsteking op het juiste moment te stellen.
Beginnen met de standaard waarden, zeg maar.
:!: :!: :!:

Als je langer met puntjes doet dan met een 123 zal het probleem toch wel in de ontsteking zitten :lol:

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » do 17 nov, 2011 11:36

lordmaster1 schreef: Ik zal nooit een 123 plaatsen, vind het klotedingen. Want:

1. Met een 123 zou je makkelijker starten. Mijn Dyane startte vanochtend bij -2 gewoon zoals altijd in 2 seconden.
en met een 123? mijnes start namelijk ook altijd binnen 2 seconden (op benzine dan) en ik heb een 123. (laat je moeder je nou niets wijs maken! ;)
lordmaster1 schreef:
2. Een 123 zou onderhoudsvrij zijn. Ik heb die dingen vaker uit moeten bouwen dan in moeten bouwen omdat ze kapot waren. Met puntjes doe ik langer.
ik denk dat dat dan toch gewoon domme pech is geweest. heb in al m'n 3 auto's een 123 gehad en daarmee bij elkaar ca een 2 ton mee gereden en nooit klachten gehad. ik zeg niet dat je aan de 123 moet hoor, maar om het nou kloote dingen te noemen... mwoah

(begrijp me niet verkeerd alles mag je vinden natuurlijk :wink: ben het alleen niet met je eens :D )
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Dabdriver
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Dabdriver » do 17 nov, 2011 13:09

Jammer dat er geen nederlandse voorbeeld film van is over hoe je te werk gaat met de revisie van de carburateur in combinatie met DG.
Natuurlijk zie je het ook op foto's wel maar een op filmpje zie je toch meer!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » do 17 nov, 2011 13:14

wat bedoel je met "revisie van de carburateur in combinatie met DG. " ?

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » do 17 nov, 2011 21:37

Het reviseren van een DG ontsteking lijkt me wat ver gezocht eigenlijk. Het reviseren van een carburateur is erg complex. Je kunt wel de boel goed schoonmaken, iets grotere sproeiers plaatsen en het brandstoffilter schoon maken. Als er meer moet wordt het vaak behoorlijk lastig. Afstelling van de gaskleppen of ruim zittende assen zijn vaak niet makkelijk zelf te doen...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Dabdriver
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Dabdriver » do 17 nov, 2011 21:53

dyane_maniac schreef:wat bedoel je met "revisie van de carburateur in combinatie met DG. " ?
Revisie van de carburateur met daarna vervangen van standaard kontaktpuntjes naar DG.
Dat zou mooi wezen in een Nederlands filmpje voor het forum :?:

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » do 17 nov, 2011 23:46

Ik heb er geen filmje van gemaakt. Het is gelukkig niet heel moeilijk om de boel schoon te maken. Veel kan door alleen het deksel (luchtfilter er af en dan 6 schroeven los) er af te halen. Koop van te voren wel een nieuwe pakking, je weet maar nooit. Je gaskabel en choke kabel blijven gewoon gemonteerd zitten. De laatste komt met het borgplaatje los als je het deksel losschroeft. Ik ben niet verder gegaan dan goed schoonmaken. Gebruik voor de sproeiers tanden ragertjes "fine", die zijn zo dun dat ze de sproeier niet beschadigen. Verder de vlotterhoogte controleren. Kijk ook of de vlotter goed om de asbus zit geklemd, bij mij was hij duidelijk een keer uit elkaar geweest en gestoten. Hij kom zeg maar veel kanten op bewegen. Alleen op en neer is de bedoeling en beide drivers op 18mm boven de pakking. Controleer ook de vlotternaald. Bij mij kleefde hij. Inslijpen met keramische kookplaat reiniger deed de truc. Een 110 sproeier primair deed bij mij ook een klein wonder.

Neem vooral rustig de tijd en kijk goed hoe alles zit. Gebruik goed passende schroevendraaiers voor de sproeiers.

Voor het monteren van DG of 123 volstaat het lezen van de montagebeschrijving. Die zijn heel duidelijk!

Suc6

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » vr 18 nov, 2011 12:23

ik ben het helemaal met ejfrolich eens! blijf van de co schroef af enzo! maar sproeiers schoonmaken, vlotterhoogte afstellen is redelijk makkelijk te doen en kan een hoop schelen.

werking vd vlotter naald controleer je door het deksel op z'n kop te leggen (met de vlotter nog gemonteerd) en door (een nieuw stukje) benzineslang lucht naar binnen proberen te blazen. dit mag niet lukken.

controleer ook de werking van de acceleratiesproeier. als je het deksel er af hebt en dan de gasklep open trekt (gewoon gasgeeft zeg maar) dan moet er uit de acc sproeier een flink straaltje benzine komen. zoniet vervang dan het membraam (of doe dit preventief)

je kan overwegen een spuitbusje schuma te kopen bij de mitsubishi dealer. dit spuit je in de carburateur en laat je lekker inweken. dit reinigt de carb erg goed.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » vr 18 nov, 2011 13:44

Ik heb nog wel een aanvulling...

De CO schroef zou ik er wel even uithalen. Bij mij was er nogal wat vuil in te vinden. Ook de stationairsproeier en kanaal mogen schoon.

Afstellen van de CO schroef is vrij eenvoudig. Je kan als basis afstelling hem voor demontage eerst helemaal indraaien. Tel zorgvuldig het aantal slagen op een kwart slag nauwkeurig. Zet na het schoonmaken de CO schroef terug in die stand.
Ga nu eens lekker rijden met de auto. Na een kwartiertje stop je en opent de kap. Met een schroevendraaier draai je nu de CO schroef terug in tot de motor dreigt af te slaan (niet door een te laag toerental maar een te arm mengsel!). Nu draai je de CO schroef een halve slag open. Ga weer rijden. Let nu goed op het gedrag van de motor bij wegrijden. Als de motor slecht oppakt of de neiging heeft om af te slaan bij stoppen draai je de CO een kwart verder open. Stel het stationair toerental af.

Bij mijn eend staat hij nu 3/4 slag open vanaf bijna afslaan. Wel heb ik de primaire sproeier dus op 110 ipv 102 zoals standaard hoort.

Mijn blok loopt rond de 700 t/min stationair en prachtig regelmatig, pakt gewoon goed op en neigt niet tot afslaan bij stoppen.

Oh en ook nog iets over ontstekingen. Een punten ontsteking werkt best goed als alle parameters echt goed zijn. Helaas zit daar zeker bij oudere auto's nog al eens het probleem. Mijn eend is de zoveelste oldtimer die ik heb omgezet naar elektronische ontsteking. Waarom, simpelweg omdat het beter werkt en minder storing gevoelig is dan punten. Je hebt een sterkere vonk bij starten wat zeker helpt en mijn amazon, eenden en BMW boxer heeft het gezorgd voor mooier lopen en wat minder gebruik. De vervroeging is niet meer afhankelijk van gewichtjes en veertjes wat echt zorgt voor een prettiger rijdende auto. Natuurlijk kan alles kapot, ook een elektronische ontsteking. Het is echter vrij simpel om punten terug te bouwen bij eventuele problemen. Het is maar een heel klein doosje wat je ergens bij je moet hebben voor nood. Ik heb het nog niet nodig gehad...

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door lordmaster1 » zo 20 nov, 2011 22:14

Heb vandaag de ontsteking een stukje later gezet, het pingelen is voor 90% weg :) Ook nog de stationair sproeier doorgeblazen. Daardoor heb ik de carb opnieuw afgesteld met de stationairschoef omdat het blok nu erg hoog stationair liep.

Kan nou 120-130 rijden zonder pingelen, merk alleen dat het blok nog wel pingelt bij volgas in de 4, maar haal ik m voet een fractie omhoog is het weg. Is dan de sproeier van de tweede trap vuil?

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » zo 20 nov, 2011 22:48

Als na schoonmaken van de stationair sproeier het toerental ineens hoger wordt is het misschien slim toch het CO even opnieuw af te stellen.

Vol gas doen alle sproeiers samen hun werk. Stationair is schoon dan zijn daarna alle andere nog verdachte. Het vergroten van de primaire zorgt in elk geval voor een iets minder arm mengsel. Ook de vlotterhoogte is hierin een factor.

Bestel een pakking en een 110 primaire sproeier en haal als je dat binnen hebt het deksel van de carb en maak alles goed schoon. Voor het verwijderen van de primaire sproeier neem je een kleine schroevendraaier. Dopje van de carburateur er af, sproeier los en daarna met een houten saté prikker prik je in het gaatje van de sproeier dan pak je hem er zo uit.

Als je dat allemaal voor elkaar hebt en hij pingelt nog steeds vol gas dan zou ik de ontsteking nog iets later zetten.

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door lordmaster1 » wo 30 nov, 2011 12:30

Ik ben nou bezig met het schoonmaken van m'n reservecarburateur, een Solex 26/18, ik kan alleen nergens de primaire sproeier vinden! Heb de bovenkant er al af.

Volgens Haynes zou de sproeier in de linker kamer zitten, je moet dan een boutje losmaken aan de zijkant van de vlotterkamer zodat de erbij kan. Maar ik zie geen sproeier zitten terwijl ik met die carburateur gewoon rond heb gereden... Hoe kan dit?

Plaats reactie