Vrijstelling MRB klassieke auto's blijft toch
Vrijstelling MRB klassieke auto's blijft toch
Nogal op het laatste moment heeft het parlement afgewend dat er vanaf 2012 geen belastingvrijstelling meer zou zijn voor klassieke auto’s. De nu nog bestaande regeling, waarin voor auto’s van 25 jaar en ouder geen motorrijtuigbelasting meer betaald hoeft te worden, blijft daarmee niet in stand. De leeftijdsgrens schuift naar 30 jaar, met een overgangsperiode. Hoe zit dat precies?
Het is korte tijd mode geweest een, meestal duur gerestaureerde, klassieker als zakenauto te gebruiken. Vooral toen zulke auto’s vanaf hun 25e jaar vrijstelling van mrb kregen. Waarbij komt dat de fiscale bijtelling over de oorspronkelijke catalogusprijs ging, doorgaans een erg vriendelijk bedragje.
Nu merkten de zakelijke rijders die zo belasting wilden sparen gauw genoeg dat een 25-jarige auto zo zijn eigenwijsheden heeft. Al is hij nog zo mooi gerestaureerd, en misschien zelfs gemoderniseerd met stuurbekrachtiging, airco, getint veiligheidsglas en zo meer.
Vijf jaar overgangstijd
Omdat oude auto’s nu nog dateren van vóór de katalysatortijd meende de regering dat zulke vuile voertuigen op geen enkele manier gesubsidieerd zouden mogen worden. Dus vanaf 1 januari 2012 geen nieuwe vrijstellingen meer in de mrb voor auto’s vanaf bouwjaar 1987.
Dit leverde natuurlijk grote protesten uit de hoek van echte liefhebbers, dat het rijdend erfgoed zou worden aangetast. Uit particuliere liefhebberij, tegen niet zelden hoge kosten in leven gehouden. Dus zuur als voor een paar dagen per jaar de klassieker uitlaten weer mrb betaald moest gaan worden.
Naar goed Hollands gebruik is er toch nog een compromis gekomen, liet de Bovag recent weten. Geen totale afschaffing, maar wel optrekken van de leeftijdsgrens naar 30 jaar. Uiteraard met een ingewikkelde overgangsregeling.
Stapje voor stapje
Het is niet zo dat auto’s die nu al 25 tot 30 jaar oud zijn hun vrijstelling in 2012 verliezen. Vrijgesteld blijft vrijgesteld. Het is ook niet zo dat auto’s van bouwjaar 1987 komend jaar, op hun 25e verjaardag, nu toch vrijstelling krijgen. Maar evenmin hoeven ze nu tot 2017 te wachten op hun vrijstelling. Die krijgen ze als ze 26 worden. Auto’s van 1988 moeten wachten tot hun 27e, die van ’89 tot hun 28e, en zo verder. Tot de auto’s van ’91 pas op hun 30e, dus in 2021 vrijstelling krijgen.
Zakelijk gebruik weren
Wat vooral niet de bedoeling is, dat opnieuw intensieve gebruikers een klassieker zouden pakken om belasting te besparen. Daarom is een tegenvaller in de nieuwe regeling ingebouwd. De toeslag op de mrb voor brandstof, dat wil zeggen diesel of lpg, wordt niet meer vrijgesteld.
Het parlement komt dan weer met het bezwaar tegen niet-schone techniek, veelrijders wil men uit klassiekers weren. Geen nieuwe Golf-zakenrijders dus die een oude auto laten restaureren, onderhouden en repareren voor dagelijks gebruik.
Peter Fokker (Redactie AMT)
Het is korte tijd mode geweest een, meestal duur gerestaureerde, klassieker als zakenauto te gebruiken. Vooral toen zulke auto’s vanaf hun 25e jaar vrijstelling van mrb kregen. Waarbij komt dat de fiscale bijtelling over de oorspronkelijke catalogusprijs ging, doorgaans een erg vriendelijk bedragje.
Nu merkten de zakelijke rijders die zo belasting wilden sparen gauw genoeg dat een 25-jarige auto zo zijn eigenwijsheden heeft. Al is hij nog zo mooi gerestaureerd, en misschien zelfs gemoderniseerd met stuurbekrachtiging, airco, getint veiligheidsglas en zo meer.
Vijf jaar overgangstijd
Omdat oude auto’s nu nog dateren van vóór de katalysatortijd meende de regering dat zulke vuile voertuigen op geen enkele manier gesubsidieerd zouden mogen worden. Dus vanaf 1 januari 2012 geen nieuwe vrijstellingen meer in de mrb voor auto’s vanaf bouwjaar 1987.
Dit leverde natuurlijk grote protesten uit de hoek van echte liefhebbers, dat het rijdend erfgoed zou worden aangetast. Uit particuliere liefhebberij, tegen niet zelden hoge kosten in leven gehouden. Dus zuur als voor een paar dagen per jaar de klassieker uitlaten weer mrb betaald moest gaan worden.
Naar goed Hollands gebruik is er toch nog een compromis gekomen, liet de Bovag recent weten. Geen totale afschaffing, maar wel optrekken van de leeftijdsgrens naar 30 jaar. Uiteraard met een ingewikkelde overgangsregeling.
Stapje voor stapje
Het is niet zo dat auto’s die nu al 25 tot 30 jaar oud zijn hun vrijstelling in 2012 verliezen. Vrijgesteld blijft vrijgesteld. Het is ook niet zo dat auto’s van bouwjaar 1987 komend jaar, op hun 25e verjaardag, nu toch vrijstelling krijgen. Maar evenmin hoeven ze nu tot 2017 te wachten op hun vrijstelling. Die krijgen ze als ze 26 worden. Auto’s van 1988 moeten wachten tot hun 27e, die van ’89 tot hun 28e, en zo verder. Tot de auto’s van ’91 pas op hun 30e, dus in 2021 vrijstelling krijgen.
Zakelijk gebruik weren
Wat vooral niet de bedoeling is, dat opnieuw intensieve gebruikers een klassieker zouden pakken om belasting te besparen. Daarom is een tegenvaller in de nieuwe regeling ingebouwd. De toeslag op de mrb voor brandstof, dat wil zeggen diesel of lpg, wordt niet meer vrijgesteld.
Het parlement komt dan weer met het bezwaar tegen niet-schone techniek, veelrijders wil men uit klassiekers weren. Geen nieuwe Golf-zakenrijders dus die een oude auto laten restaureren, onderhouden en repareren voor dagelijks gebruik.
Peter Fokker (Redactie AMT)
All is right with the world !!
vrijstelling MRB
Alles is door het kabinet teruggedraaid en alles blijft zoals het NU is. Vrijstelling tot en met 1986 en niks meer of minder
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Re: vrijstelling MRB
Hoe kom je aan deze informatie ?schroef schreef:Alles is door het kabinet teruggedraaid en alles blijft zoals het NU is. Vrijstelling tot en met 1986 en niks meer of minder
Op internet en de site van Fehac zie ik nergens dat de plannen weer zijn teruggedraaid.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
Re: Vrijstelling MRB klassieke auto's blijft toch
http://www.amt.nl/Nieuws/Vrijstelling-M ... t-toch.htmTourtoise schreef:Peter Fokker (Redactie AMT)
All is right with the world !!
vrijstelling MRB
Een dag later dan van het artikel van d.d. 22 november, stond op de site van AMT, dat de plannen na een vergadering van 20 uur door de kamer zijn verworpen en alles blijft zoals het nu is.
Ik heb ook op die site gezien, dat het laatste bericht van 22 november is.
Schiet mij maar lek. Van mij mag het doorgaan hoor, die 30 jaar regeling, hoewel ik al stapels kentekens heb weggegooid van 87 en nieuwer.
Liever zonder MRB dan de maximum snelheid naar 130.... zo hard kan ie van mij toch niet.
Ik heb ook op die site gezien, dat het laatste bericht van 22 november is.
Schiet mij maar lek. Van mij mag het doorgaan hoor, die 30 jaar regeling, hoewel ik al stapels kentekens heb weggegooid van 87 en nieuwer.
Liever zonder MRB dan de maximum snelheid naar 130.... zo hard kan ie van mij toch niet.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2689
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- renate
- Regelmatige poster
- Berichten: 170
- Lid geworden op: do 26 aug, 2010 15:36
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
nieuws bericht van het fecac, vandaag binnen gekregen:
Bunnik, 18 november 2011
Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers
Groot nieuws voor klassiekerliefhebbers en het behoud van het mobiele erfgoed.
17 november 2011 heeft de Tweede Kamer het Amendement Van Vliet aangenomen.
De bevriezing van de MRB Vrijstelling voor klassiekers is weer ontdooid.
Al sinds destijds – volgens velen nogal overhaast – het ‘Amendement Cramer’ is aangenomen, waarbij de
vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB) voor klassiekers ouder dan 25 jaar per 1 januari 2012 bevroren
zou worden, was de FEHAC daar met het oog op de toekomst van het mobiele erfgoed zeer ongelukkig
mee. Het Amendement Cramer (CU) was gekoppeld aan het invoeren van de kilometerheffing.
De kilometer heffing is inmiddels gesneuveld, maar de MRB bevriezing voor klassiekers was daarbij even
‘vergeten’. Sindsdien heeft de FEHAC zijn inspanningen nog verder opgevoerd, inclusief een aanhoudend
pleidooi bij de volksvertegenwoordigers - die ons immers allemaal vertegenwoordigen - om het mobiele
erfgoed een toekomst te geven.
Tweede Kamerlid Van Vliet (PVV) heeft deze handschoen overtuigend en met succes opgepakt. Gisteren
is het Amendement Van Vliet door de Tweede Kamer aangenomen. Met het aannemen van dit
amendement is ‘Cramer’ effectief ongedaan gemaakt. Het Amendement is gesteund door zowel VVD,
CDA en PVV, als ook de SGP, waardoor er ook in de Eerste Kamer een meerderheid vóór zal zijn.
Ingaande per 1 januari 2012 geldt een nieuwe regeling voor MRB vrijstelling voor klassiekers. Waarbij er
een overgangsfase geldt en geleidelijk de vrijstellingsgrens wordt opgetrokken van 25 jaar naar 30 jaar,
gerekend vanaf de datum eerste toelating.
Voor de voertuigen die op 31 december 2011 al ouder dan 25 jaar zijn verandert er niets.
Voor de generaties daarna geldt een geleidelijke leeftijdsopbouw, en bovendien geldt de vrijstelling
uitsluitend voor basisbedrag MRB plus de provinciale opcenten.
De brandstoftoeslagen voor diesel en LPG moeten, voor zover relevant voor het betreffende voertuig, wél
worden betaald.
De MRB-vrijstelling geldt tevens voor ‘zware’ bedrijfsvoertuigen, met uitzondering van die
bedrijfsvoertuigen die commercieel in gebruik zijn.Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs
De geleidelijke groei van 25 naar 30 jaar gaat als volgt:
• Een voertuig dat in 1987 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 26 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1988 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 27 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1989 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 28 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1990 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 29 jaar geleden is,
• en vervolgens vanaf 30 jaar na de datum eerste toelating.
Om u het rekenwerk te besparen, de stapsgewijze overgang van 25 jaar naar 30 jaar duurt in totaal
10 jaar en is ingevolge afgerond in 2021.
De heer Van Vliet heeft laten weten zich met verve in te zullen blijven zetten voor het mobiele erfgoed,
waar wij hem zeer erkentelijk voor zijn.
Deze nieuwe vrijstellingsregeling is een zeer belangrijke stap om de duizenden liefhebbers van
klassiekers in staat te stellen het mobiele erfgoed daadwerkelijk een toekomst te geven.
Bunnik, 18 november 2011
Nieuwe wetgeving belastingvrijstelling klassiekers
Groot nieuws voor klassiekerliefhebbers en het behoud van het mobiele erfgoed.
17 november 2011 heeft de Tweede Kamer het Amendement Van Vliet aangenomen.
De bevriezing van de MRB Vrijstelling voor klassiekers is weer ontdooid.
Al sinds destijds – volgens velen nogal overhaast – het ‘Amendement Cramer’ is aangenomen, waarbij de
vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB) voor klassiekers ouder dan 25 jaar per 1 januari 2012 bevroren
zou worden, was de FEHAC daar met het oog op de toekomst van het mobiele erfgoed zeer ongelukkig
mee. Het Amendement Cramer (CU) was gekoppeld aan het invoeren van de kilometerheffing.
De kilometer heffing is inmiddels gesneuveld, maar de MRB bevriezing voor klassiekers was daarbij even
‘vergeten’. Sindsdien heeft de FEHAC zijn inspanningen nog verder opgevoerd, inclusief een aanhoudend
pleidooi bij de volksvertegenwoordigers - die ons immers allemaal vertegenwoordigen - om het mobiele
erfgoed een toekomst te geven.
Tweede Kamerlid Van Vliet (PVV) heeft deze handschoen overtuigend en met succes opgepakt. Gisteren
is het Amendement Van Vliet door de Tweede Kamer aangenomen. Met het aannemen van dit
amendement is ‘Cramer’ effectief ongedaan gemaakt. Het Amendement is gesteund door zowel VVD,
CDA en PVV, als ook de SGP, waardoor er ook in de Eerste Kamer een meerderheid vóór zal zijn.
Ingaande per 1 januari 2012 geldt een nieuwe regeling voor MRB vrijstelling voor klassiekers. Waarbij er
een overgangsfase geldt en geleidelijk de vrijstellingsgrens wordt opgetrokken van 25 jaar naar 30 jaar,
gerekend vanaf de datum eerste toelating.
Voor de voertuigen die op 31 december 2011 al ouder dan 25 jaar zijn verandert er niets.
Voor de generaties daarna geldt een geleidelijke leeftijdsopbouw, en bovendien geldt de vrijstelling
uitsluitend voor basisbedrag MRB plus de provinciale opcenten.
De brandstoftoeslagen voor diesel en LPG moeten, voor zover relevant voor het betreffende voertuig, wél
worden betaald.
De MRB-vrijstelling geldt tevens voor ‘zware’ bedrijfsvoertuigen, met uitzondering van die
bedrijfsvoertuigen die commercieel in gebruik zijn.Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs
De geleidelijke groei van 25 naar 30 jaar gaat als volgt:
• Een voertuig dat in 1987 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 26 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1988 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 27 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1989 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 28 jaar geleden is,
• Een voertuig dat in 1990 voor het eerst in gebruik is genomen, wordt MRB-vrijgesteld als de datum
eerste toelating ten minste 29 jaar geleden is,
• en vervolgens vanaf 30 jaar na de datum eerste toelating.
Om u het rekenwerk te besparen, de stapsgewijze overgang van 25 jaar naar 30 jaar duurt in totaal
10 jaar en is ingevolge afgerond in 2021.
De heer Van Vliet heeft laten weten zich met verve in te zullen blijven zetten voor het mobiele erfgoed,
waar wij hem zeer erkentelijk voor zijn.
Deze nieuwe vrijstellingsregeling is een zeer belangrijke stap om de duizenden liefhebbers van
klassiekers in staat te stellen het mobiele erfgoed daadwerkelijk een toekomst te geven.
Doe vandaag niet wat je morgen ook nog kunt uitstellen.