Chassis aan de binnenkant schoonmaken.

Reparaties, modificaties en onderhoud
CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » zo 23 okt, 2011 16:05

backfire schreef:Wat wil je dat we lezen? Over zuurvorming, want ook deze heeft dit, alleen de reclame opmerking is dat het minder is. Elke olie heeft er last van.
Reageert klei dan ook op die zuur?

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » zo 23 okt, 2011 16:12

OK, ik was helemaal fout....

Mijn advies: vol spuiten met Franse klei en afgewerkte motorolie.... sjongejonge :evil:
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » zo 23 okt, 2011 16:22

Lars Faber schreef:ja en ik heb het idee dat dat Franse klei ook zuurstof tegenhoud. misschien heb ik dat rx spul helemaal niet nodig.
Dat klopt. Bij bodemvondsten uit WO1 kun je goed zien of iets in een (natte) kleilaag lag of in zand. Die natte kleilaag houdt zuurstof tegen, waardoor hout en ijzer in de grond aardig geconserveerd blijft.
Maar IN je chassis is een ander verhaal. Het wordt gewoon een klont meuk, poreus en gescheurd door droging.

Als klei werkelijk roestwerend zou werken, zou er in élk roestwerend produkt klei verwerkt worden. En dat is niet gebeurd. Waarom ? Géén idee. ;)

Komt daar weer water overheen, dan heb je natte meuk. In je chassis. En dat wil je dus juist niet denk ik.

Wat je daar overheen spuit boeit niet, zoals Yannick schreef, er zit meuk onder, wat je er op spuit doet dan weinig.
Ik ken overigens ook mensen die vroeger hun auto jaarlijks vol lieten lopen met afgewerkte olie. Toen bestonden er namelijk minder/geen goede roestwerende produkten zoals Owatrol en RX.
De tijd heeft (gelukkig) niet stilgestaan. Dat lees ik ook in vrijwel elke reactie op je vraag.

Waarom met inferieur spul werken als voor enkele euri extra je chassis wél goed behandeld wordt?
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » zo 23 okt, 2011 20:11

the Nosepicker schreef:
Lars Faber schreef:ja en ik heb het idee dat dat Franse klei ook zuurstof tegenhoud. misschien heb ik dat rx spul helemaal niet nodig.
Dat klopt. Bij bodemvondsten uit WO1 kun je goed zien of iets in een (natte) kleilaag lag of in zand. Die natte kleilaag houdt zuurstof tegen, waardoor hout en ijzer in de grond aardig geconserveerd blijft.
Maar IN je chassis is een ander verhaal. Het wordt gewoon een klont meuk, poreus en gescheurd door droging.

Als klei werkelijk roestwerend zou werken, zou er in élk roestwerend produkt klei verwerkt worden. En dat is niet gebeurd. Waarom ? Géén idee. ;)

Komt daar weer water overheen, dan heb je natte meuk. In je chassis. En dat wil je dus juist niet denk ik.

Wat je daar overheen spuit boeit niet, zoals Yannick schreef, er zit meuk onder, wat je er op spuit doet dan weinig.
Ik ken overigens ook mensen die vroeger hun auto jaarlijks vol lieten lopen met afgewerkte olie. Toen bestonden er namelijk minder/geen goede roestwerende produkten zoals Owatrol en RX.
De tijd heeft (gelukkig) niet stilgestaan. Dat lees ik ook in vrijwel elke reactie op je vraag.

Waarom met inferieur spul werken als voor enkele euri extra je chassis wél goed behandeld wordt?
't is dat we nog resten hebben van die motorolie, 'k heb hier wel owatrol liggen, maar ik weet niet of er een verschil van effect is als je owatrol of motorolie op die klei spuit... de klei is trouwens maar een laagje van 2 mm en nog niet uitgedroogd of aangetast...

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » zo 23 okt, 2011 20:16

Roel l'Hiver schreef:OK, ik was helemaal fout....

Mijn advies: vol spuiten met Franse klei en afgewerkte motorolie.... sjongejonge :evil:
Roel, het is niet de bedoeling dat je gekwetst word. maar je moet wel rekening houden dat ik niet in het geld zwem.. kijk eerst wel even met wie je te maken hebt.

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » zo 23 okt, 2011 21:03

Ik heb ook geen geld voor een nieuw chassis, daar moet ik ook voor sparen maar daar gaat het helemaal niet om.

Ik schreef: 'Ik zou'm een tijdje goed laten drogen, dan een (paar) bus(sen) ML er in spuiten en ondertussen sparen voor een nieuw chassis'.

Je vraag hier advies en vervolgens besluit je zelf dat klei en afgewerkte motorolie de juiste roestpreventie is. The Nosepicker schreef: 'Waarom met inferieur spul werken als voor enkele euri extra je chassis wél goed behandeld wordt?' Dáár gaat het om!

En ik ben niet gekwets hoor en ook niet boos. Tis jouw Eend, jouw project.
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3063
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 23 okt, 2011 23:15

Toch kan ik niet begrijpen dat je bij een restauratie gewoon rotzooi in je chassis gaat gooien.
Het is ook nog eens millieu-beslastend.....

Er zijn prima producten verkijgbaar in de handel welke hun diensten al bewezen hebben, dan ga je er toch geen ouwe olie inmikken!!??

Restaureer dan niet :cry: .

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » ma 24 okt, 2011 09:15

is owatrol ook geen optie dan?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 24 okt, 2011 09:56

Als het het orginele chassis is en deze is nog helemaal hard, dan zou ik persoonlijk de bovenplaat loshalen en het chassis gewoon tip top in orde maken. Binnenzijde dan helemaal schoonmaken en behandelen met zinkrpimer en daaroverheen epoxyprimer en aflakken die handel. Als de boel weer in elkaar zit kun je de rest van het chassis (inwendig nog een goede behandeling geven met een roestwerend middel (tectyl), waarvan je op het forum diverse verslagen kunt lezen. Dan blijft je chassis weer de komende 20 jaar bruikbaar en is hij ook veel meer waard, ook emotioneel.

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » ma 24 okt, 2011 10:41

backfire schreef:Als het het orginele chassis is en deze is nog helemaal hard, dan zou ik persoonlijk de bovenplaat loshalen en het chassis gewoon tip top in orde maken. Binnenzijde dan helemaal schoonmaken en behandelen met zinkrpimer en daaroverheen epoxyprimer en aflakken die handel. Als de boel weer in elkaar zit kun je de rest van het chassis (inwendig nog een goede behandeling geven met een roestwerend middel (tectyl), waarvan je op het forum diverse verslagen kunt lezen. Dan blijft je chassis weer de komende 20 jaar bruikbaar en is hij ook veel meer waard, ook emotioneel.
We gaan binnenkort wel een stukje nieuw plaat inlassen, vanwege een paar gaatjes, dan zullen we ook de binnenkant beter aanpakken. ik heb hier epoxy liggen, Sigmacover 280. Het is eigenlijk de bedoeling dat het carosseriewerk met de epoxy wordt geverfd. Mijn oom zal lassen, ik ga direct vragen of hij de bovenplaat los wil maken.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 24 okt, 2011 19:42

Franse klei en roestpreventie, het klinkt inventief maar ik zou er in ons klimaat niet op vertrouwen.

Mijn advies is het chassis goed leegschudden zodat los vuil / roest er zoveel mogelijk uit is. dan schoonspuiten om alle modder zoveel mogelijk te verwijderen.
Laat het chassis goed en lang drogen.
Producten als dinitrol, owatrol e.d. zijn op basis van lijnzaadolie. Voordeel is dat deze een hoog penetrerend vermogen hebben en dus ook in naden felsranden e.d. trekken. (dus ook plekken waar je met epoxy primer tectyl e.d. niet bijkomt)

Zelf heb ik bij de behandeling van mijn chassis alle gaten/poten dichtgeplakt, dinitrol in het chassis gegoten en het chassis vervolgens alle kanten opgedraaid, zodat de dinitrol overal terecht komt.
Vervolgens de poten weer opengemaakt en het chassis in verschillende standen geplaatst om overtollige dinitrol eruit te laten lopen.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 7 dec, 2011 21:54

Ik was 1 van die types die in de jaren 80 zijn chassis vol liet lopen met afgewerkte olie.....

Zou ik nu natuurlijk nooit meer doen!!

Maar ik rij nu nog in mijn eend van 1985 (zelf in 1988 aangeschaft) rond met origineel chassis, zonder dat er ooit aan gelast is........

En als ik de RDW site check zie ik dat bijna alle eenden die ik gehad heb nog bestaan.


Greetz David :P

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » wo 7 dec, 2011 22:31

met afgewerkte olie, bedoel je dan gewoon gebruikte motorolie???
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 7 dec, 2011 23:11

yep!


(erg he :cry: )

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » do 8 dec, 2011 10:57

hoor je mij niet zeggen!!

vele kleine beetjes olie zijn beter af te breken door de natuur dan 1 grote hoeveelheid van totaal de zelfde omvang (risicospreiding kun je het ook noemen :lol: )
J B

just drive like you stole it

Plaats reactie