motor vermogen verschillen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Parker
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 360
Lid geworden op: wo 19 aug, 2009 10:28
Locatie: Purmerend

motor vermogen verschillen

Bericht door Peter Parker » ma 12 dec, 2011 22:48

Als je praat over motoren in een eend, begrijp ik dat er veel vermogen verschillen zijn. Dat per serie, het vermogen toeneemt. Als ik een redelijk sterke eend wil, die 100 km kan halen, welke jaartallen zijn dan te zwak en welke zijn beter?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 12 dec, 2011 23:10

Voor een goede gebruikerseend die redelijk makkelijk de 100km/uur haalt, moet je toch echt denken aan een 602cc. Top 120km/uur.

De 400cc zal het misschien net lukken, maar alles wat eronder zit volgens mij sowieso niet.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 12 dec, 2011 23:12

Hoi Peter,

In essentie zijn alle 2cv's na 1970 weinig verschillend als het gaat om de modellen met een motor van 602cc. Het zogenaamde zesje.

Vanaf begin jaren 80 zijn de motoren uitgerust met een andere carburateur, een zogenaamde register carburateur, die maakt wel een verschil.
Maar de motoren zelf zijn niet echt meer veranderd, niet zodanig dat je echt grote verschillen merkt.

Dus ingewikkeld is het niet :lol:

Succes!

Greetz David :P

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » di 13 dec, 2011 20:57

Zelf heb ik wel het gevoel dat er behoorlijk verschil zit in de 602 motoren.

Ik heb een "lood" blok gehad met hoge compressie (A06/635). Dit blok was duidelijk wat feller dan het lage compressie blok (A06/664) waar ik nu mee rijd. In theorie lopen ze allemaal 120. Dat deden de mijne alle twee. Toch doet de laatste dat wat minder snel dan eerste. Wel loopt een laag compressie loodvrij blok wat netter in mijn beleving, rustiger zeg maar. Er zit ook een klein (1pk) verschil in vermogen...

De snelheden gemeten met GPS en beide blokken met elektronische ontsteking (635 123/664 DG) en gelijke bandenmaat.
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 13 dec, 2011 21:56

als je in 10 verschillende eendjes met hetzelfde type blokje rijdt, voelen ze allemaal anders aan, allemaal oud spul met verschillende geschiedenis van rijstijlen, gereden kilometers en onderhoud. halen allemaal wel de 120 als de kleppen goed gesteld staan en de ontsteking in orde is, de 1 inderdaad wat sneller dan de ander, dus, zoals reeds in eerdere berichten vermeld, heb je een 2cv6 nodig...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 13 dec, 2011 22:27

Je hoort het:

"gewoon een zesje nemen dus"

Veel anders is er overigens ook niet zo maar te koop, tenzij je een echte liefhebber bent.

Ik zou mij overigens om het motortje niet al te druk maken, maar meer over de staat van het chassis en de koets.

Een motor wisselen is niet veel werk, maar een koets of chassis wissel is daarentegen een pittige klus, waarbij je veel tegen kunt komen aan zaken die je liever niet tegen komt.

En voor een redelijk bedrag kun je een motortje aanschaffen en reviseren.

Succes dus!

Greetz David :P

PS. en als je meer vragen hebt, stel ze gerust! :wink:

Gebruikersavatar
Peter Parker
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 360
Lid geworden op: wo 19 aug, 2009 10:28
Locatie: Purmerend

Bericht door Peter Parker » di 13 dec, 2011 22:52

Bedankt allemaal, ik waardeer het!

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » wo 14 dec, 2011 10:32

suc6 met je aankoop!
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Plaats reactie