Koeling bobine

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gebruikersavatar
bartvds
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 3 feb, 2010 03:51
Locatie: België

Koeling bobine

Bericht door bartvds » zo 18 dec, 2011 21:06

Nog even een vraag: ik ken iemand die een stukje uit de beplating (rond de ventilator) onder de bobine uitgeslepen heeft. Hierdoor wordt er koele lucht tegen de bobine geblazen om zo voor een goede koeling van de bobine te zorgen. Is dit nu een goed idee? (er zijn toch veel problemen rond te warme bobines en als gevolg daarvan slecht starten bij een warme motor) Wat denken jullie ervan? Is dit nuttig of nutteloos?!

Bart.
Bordeaux/zwarte Charleston van '81

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 18 dec, 2011 21:19

Bobines warmen van binnenuit op en ze zitten dik in de isolatie. ik kan me niet voorstellen dat een beetje wind ze kan redden. En een beetje veel wind? Dat gaat ten koste van de koeling van de koppen. Ik zou er niet aan beginnen. Netjes afgestelde ontsteking en frisse bougiekabels helpen waarschijnlijk beter.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 18 dec, 2011 21:35

sja, als je geparkeerd staat, en je wil dan je (warme) motor starten heb je alsnog problemen door een warme bobine.

Zoals achtpeter al zegt, zorgen dat alles in basis klopt...
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 18 dec, 2011 21:43

een bobine die na een tijdje in de file gestaan te hebben problemen geeft is gewoon niet goed meer. toegegeven je kan er soms best een tijd mee rond rijden. maar idd de rest moet in orde zijn, maar ook de bobine zelf!

probleem is, dat de meeste nieuwe bobines ook ruk zijn. er is een alternatief dat goed schijnt te werken. prijzig, maar ik ben er erg benieuwd naar en heb m besteld nadat ik een nieuwe originele valeo bobine had gekocht die na 2 dagen al problemen gaf.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

koeling bobine

Bericht door schroef » zo 18 dec, 2011 21:55

ik heb een computerfan voor de bobine zitten. Ik zet m aan als ik in de file kom of voor korte tijd de motor moet afzetten bij bijv. tanken onderweg. Werkt supergoed Afbeelding

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 282
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 19:26
Locatie: hengelo OV

Bericht door sleurhut » zo 18 dec, 2011 22:35

Helemaal luxe zou zijn als je tussen de plus die naar je ventilator gaat een thermoschakelaar zet uit een auto (aftermarket, mini specialisten hebben ze wel). Sommige kun je instellen op een bepaalde temperatuur met een potmetertje aan de zijkant. Je hebt ze in diverse waardes waarop ze overschakelen. Zet de sensor zelf aan je bobine. Als die dan te warm word gaat je ventilatortje automatisch aan en heb je er geen omkijken naar :wink: .

sleurhut

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 18 dec, 2011 22:45

ik denk als je zoveel moeite en geld er in wilt steken, steek het dan in zo'n andere bobine. dan zou je daar ook geen omkijken meer naar hebben.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 19 jul, 2006 22:17
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Charlie » zo 18 dec, 2011 22:48

dyane_maniac schreef:ik denk als je zoveel moeite en geld er in wilt steken, steek het dan in zo'n andere bobine. dan zou je daar ook geen omkijken meer naar hebben.
haha vond juist de aangedragen oplossingen leuk bedacht.......
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 18 dec, 2011 22:52

zijn het ook! :D (vat me niet verkeerd op :wink: )

maar gewoon een onderdeel wat stuk is, zou ik liever vervangen dan allerlei systemen er omheen bouwen :D
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Fredo
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 24 okt, 2008 18:40
Locatie: Sas van Gent

Bericht door Fredo » ma 19 dec, 2011 10:21

Al een tijdje lees ik regelmatig over de problemen met de bobine.
Heeft er al eens iemand geprobeerd om gewoon voor iedere cylinder een aparte bobine te gebruiken?
Technisch moet dat niet zo moeilijk zijn want beide cylinders ontsteken gelijktijdig.

Fredo

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » ma 19 dec, 2011 10:54

Mijn eendengarage verkoopt geen originele bobines meer:
AUG 2010 !!!! VANAF AUG 2010 WILLEN WE DE NORMALE BOBINE NIET MEER VERKOPEN, ZOWEL DE IMITATIE UIT ARGENTINIE ALS DE ORGINEEL CITROEN/VALEO BLIJKEN STEEDS SLECHTER VAN KWALITEIT TE WORDEN OM DE 5 WEKEN EEN NIEUWE IS HELAAS GEEN UITZONDERING MEER u heeft de keuze uit gebruikt--- 25.00 euro -- of het nieuwe tyoe --109-- euro
FEB 2011 DE TELLER WAT BOBINEWISSELS VAN ,,ORIGINEEL,, NAAR NIEUW SYSTEEM STAAT OP DIT MOMENT OP 97 STUKS !!!!!

KLACHTEN OVER HET NIEUWE SYSTEEM NA 97 STUKS ........... NIET EEN !!
In mijn Charleston heb ik afgelopen voorjaar ook zo'n nieuwe bobine laten plaatsen nadat er achtereenvolgens 3 "nieuwe" bobines voor veel problemen zorgden. De bobine in kwestie is afkomstig van een motorfiets en vrij prijzig (€ 109,-) maar ik wil geen andere meer. Vlot starten, zowel koud als warm, en een heerlijke rustige loop.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5840
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 19 dec, 2011 11:33

Fredo schreef:Al een tijdje lees ik regelmatig over de problemen met de bobine.
Heeft er al eens iemand geprobeerd om gewoon voor iedere cylinder een aparte bobine te gebruiken?
Technisch moet dat niet zo moeilijk zijn want beide cylinders ontsteken gelijktijdig.

Fredo
Is geen probleem, op zoek gaan naar bobines voor 2 cilinder motorfiets met contactpunten. Gebruikt goed te vinden voor ongeveer 20 euro per stuk.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1931
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 19 dec, 2011 12:00

Charly schreef:Mijn eendengarage verkoopt geen originele bobines meer:
Ik heb er op Citromobile ééntje van Cassis gekocht, werkt prima.
Merk weet ik effe niet uit m'n hoofd.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 19 dec, 2011 12:26

Toch wel grappig dat elke eendengarage andere ervaringen heeft...

Voor de eend een jaar of 3 geleden een nieuwe bobine gehaald, en de eendgarage waar ik ben geweest gaf aan geen Valeo te pakken, maar een argentijnse..
Hij had teveel problemen met de Valeo's op dat moment, en de argentijse waren klachtenvrij..
De eend start er warm altijd perfect mee.. Zonder gas geven direct aanslaan..
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 332
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

2 bobines

Bericht door Le Patron » ma 19 dec, 2011 18:03

Fredo schreef:Al een tijdje lees ik regelmatig over de problemen met de bobine.
Heeft er al eens iemand geprobeerd om gewoon voor iedere cylinder een aparte bobine te gebruiken?
Technisch moet dat niet zo moeilijk zijn want beide cylinders ontsteken gelijktijdig.

Fredo
Ja hebben we gedaan, er rijden er dus ook met 2 bobines.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Plaats reactie