Meer PK's gezocht op lagere toerentallen
Meer PK's gezocht op lagere toerentallen
Hello,
Hier zitten volgens mij wel mensen die heel wat afweten van het opdrijven van oudere motorblokken, dus daarom:
ik heb jullie advies nodig ivm mijn motorblok.
Het gaat over een Citroën 2CV Geit/Eend motor waarmee ik een ULM vliegtuig wil bouwen.
Youtube film klik hier
Vandaag heb ik mijn propeller ontvangen en deze dus ook meteen gemonteerd en getest. Ik doe dit "direct drive", zonder reductie tussen krukas en propeller dus. Dit heeft als voordeel dat ik gewicht bespaar, maar het nadeel is dat ik niet het volle vermogen van mijn motor gebruik (32< pk aan 5750 rpm). Die propeller mag niet sneller dan 3600 rpm draaien, 3400 zou perfect zijn, 3000 is het minimum om op te stijgen. Alleen, ik raak niet aan die 3000 rpm, omdat mijn motorblok niet voldoende vermogen heeft op dit toerental. Ik raak aan 2880 max.
Nu is mijn vraag: Hoe kan ik meer vermogen halen uit mijn motor op lagere toerentallen?
Wat gegevens:
-Type M28/AM2, standaard 32 pk aan 5750 rpm
-602cc
-9:1 compressie, cilinders hebben nog hoonsporen en zijn dus prima in orde
-zelfgeplaatste dubbele carburators Mikuni BS34 (afkomsting van Yamaha XS400 1979)
-Elektronische ontsteking DGNition
-Uitlaat zijn twee dempers van onze VW Kever, misschien is dit niet goed om zo rechtstreeks te plaatsen?
-Bougiekleur is normaal, staat dus niet te rijk of te arm
-Motor draait 2880 rpm met gasschuif voor de helft open, verder openzetten heeft geen effect, alleen meer verbruik...
Alvast bedankt voor jullie hulp!
edit IME: linken naar youtube aangepast
Hier zitten volgens mij wel mensen die heel wat afweten van het opdrijven van oudere motorblokken, dus daarom:
ik heb jullie advies nodig ivm mijn motorblok.
Het gaat over een Citroën 2CV Geit/Eend motor waarmee ik een ULM vliegtuig wil bouwen.
Youtube film klik hier
Vandaag heb ik mijn propeller ontvangen en deze dus ook meteen gemonteerd en getest. Ik doe dit "direct drive", zonder reductie tussen krukas en propeller dus. Dit heeft als voordeel dat ik gewicht bespaar, maar het nadeel is dat ik niet het volle vermogen van mijn motor gebruik (32< pk aan 5750 rpm). Die propeller mag niet sneller dan 3600 rpm draaien, 3400 zou perfect zijn, 3000 is het minimum om op te stijgen. Alleen, ik raak niet aan die 3000 rpm, omdat mijn motorblok niet voldoende vermogen heeft op dit toerental. Ik raak aan 2880 max.
Nu is mijn vraag: Hoe kan ik meer vermogen halen uit mijn motor op lagere toerentallen?
Wat gegevens:
-Type M28/AM2, standaard 32 pk aan 5750 rpm
-602cc
-9:1 compressie, cilinders hebben nog hoonsporen en zijn dus prima in orde
-zelfgeplaatste dubbele carburators Mikuni BS34 (afkomsting van Yamaha XS400 1979)
-Elektronische ontsteking DGNition
-Uitlaat zijn twee dempers van onze VW Kever, misschien is dit niet goed om zo rechtstreeks te plaatsen?
-Bougiekleur is normaal, staat dus niet te rijk of te arm
-Motor draait 2880 rpm met gasschuif voor de helft open, verder openzetten heeft geen effect, alleen meer verbruik...
Alvast bedankt voor jullie hulp!
edit IME: linken naar youtube aangepast
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
powertube is alleen handig op hogere snelheden.
Ik zou balanspijp plaatsen en er een 2 in 1 uitlaat van maken.
Voor ULM zou ik ook langer inlaatkanaal maken, reageerd slomer, maar geeft een stabieler mengsel. Desnoods maar weer terug naar 1 carb.
Verder xs400 carbs zijn te klein voor 600cc blok. Zoek naar xs650 carbs, liever nog vlakschuif. Zoals je aangeeft klopt mengsel niet met de xs400 carb bij hogere schuifstand. Ik zou zeggen probeer het eens met orginele 2cv carb, liefst enkeltraps als je daar aan kunt komen voor 600cc blok?
Compressie verhogen is een optie, ik weet alleen niet welk octaan gehalte brandstof je tankt op je vliegveld straks.
Met de ontsteking spelen kan ook wel wat uitmaken, daar je maar max 3600 toeren mag draaien, kan het nut hebben om daar ook je ontsteking op af te stellen.
Ik zou balanspijp plaatsen en er een 2 in 1 uitlaat van maken.
Voor ULM zou ik ook langer inlaatkanaal maken, reageerd slomer, maar geeft een stabieler mengsel. Desnoods maar weer terug naar 1 carb.
Verder xs400 carbs zijn te klein voor 600cc blok. Zoek naar xs650 carbs, liever nog vlakschuif. Zoals je aangeeft klopt mengsel niet met de xs400 carb bij hogere schuifstand. Ik zou zeggen probeer het eens met orginele 2cv carb, liefst enkeltraps als je daar aan kunt komen voor 600cc blok?
Compressie verhogen is een optie, ik weet alleen niet welk octaan gehalte brandstof je tankt op je vliegveld straks.
Met de ontsteking spelen kan ook wel wat uitmaken, daar je maar max 3600 toeren mag draaien, kan het nut hebben om daar ook je ontsteking op af te stellen.
Misschien is het ook een probleem dat je geen hotspot hebt onder je carburateurs. Bij lage buitentemperaturen zou dat kunnen leiden tot condensatie van je gasmengsel in die lange inlaatbuizen. Dat bij meer gasgeven wel het verbruik, maar niet het toerental of het vermogen toeneemt, kan daarmee verband houden. Enne: ik heb geen verstand van vliegen, maar naar het schijnt is het dimensioneren van de schroef een vak apart. Is daar deskundig naar gekeken? Is die proefopstelling op dat karretje echt geschikt om de juiste afstemming van spoed, schroefbladoppervlak, luchtsnelheid, toerental en vermogen te vinden? Niet dat ik op voorhand aan jouw kennis wil twijfelen, maar ik vind het onderwerp zo boeiend dat ik het zelf ook helemaal wil snappen...
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Mooi project, ik vind 't alleen ook een erg gevaarlijk project zoals ik je zie testen.
Kan er niets met die kar gebeuren zodat hij plotseling gaat rijden of zo?
Hopelijk zijn er geen kleine kinderen of dieren in de buurt?
Op welke brandstof ga je vliegen, Avgas 100LL of gewone euro?
Succes!
Kan er niets met die kar gebeuren zodat hij plotseling gaat rijden of zo?
Hopelijk zijn er geen kleine kinderen of dieren in de buurt?
Op welke brandstof ga je vliegen, Avgas 100LL of gewone euro?
Succes!
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Probeer eerst eens met de originele setup.
Dus de originele carburateur en in het bijzonder de eerste demper, met enkel twee stukken pijp kom je er niet.
Het maakt een imposant geluid maar je verliest veel koppel, met name juist onderin. Daarom kun je niet aan je toeren komen. (Je weet nog wel, Vermogen=Koppel x Toeren)
Twee carburateurs is mooi, maar als ik her en der de verhalen leest is het niet eenvoudig om daarmee meer vermogen uit het blokje te halen. Afstellen komt nauw, dat hoeft niet erg te zijn zeker omdat je in een redelijk klein toerengebied werkt.
Dus de originele carburateur en in het bijzonder de eerste demper, met enkel twee stukken pijp kom je er niet.
Het maakt een imposant geluid maar je verliest veel koppel, met name juist onderin. Daarom kun je niet aan je toeren komen. (Je weet nog wel, Vermogen=Koppel x Toeren)
Twee carburateurs is mooi, maar als ik her en der de verhalen leest is het niet eenvoudig om daarmee meer vermogen uit het blokje te halen. Afstellen komt nauw, dat hoeft niet erg te zijn zeker omdat je in een redelijk klein toerengebied werkt.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 331
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
toerental
Je moet volgens mij een hoger toerental hebben voor de PK's.
Volgens mij maken ze altijd een overbrenging van krukas naar apart propellor zie afbeelding.
Volgens mij maken ze altijd een overbrenging van krukas naar apart propellor zie afbeelding.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer:
Hier nog een met visa motor
http://www.youtube.com/watch?v=aLPDxvFk ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=aLPDxvFk ... re=related
diverse Citroens, wat anders.