wegcontact België
wegcontact België
Hoi allemaal,
Ik heb zopas na een aantal jaren de restauratie van mijn dyane bijna afgerond. Onder de dyane is een Wheels chassis gemonteerd.
Nu is hij in België naar de autokeuring geweest en was hij afgekeurd voor onvoldoende wegcontact vooraan links.
Het resultaat was links 0% en rechts 32%.
Ik thuisgekomen en de rechter schokdemper gewisseld met de linkse. En dan teruggereden. Helaas hetzelfde resultaat.
Hieruit kan ik concluderen dat de schokdempers in orde zijn.
In het afgelopen weekend de linkse veerpot vervangen door een ander exemplaar. Vanmorgen dus teruggereden en helaas had hij vanmorgen links 4% en rechts 33%.
Weet er iemand wat het probleem hiervan is? Want ik geraak er niet meer verder uit.
Ligt het aan het chassis? Vooras? Ik weet het niet meer. Wagen staat verder van hoogte zoals in de boek beschreven staat.
Alvast bedankt,
Dennis
Ik heb zopas na een aantal jaren de restauratie van mijn dyane bijna afgerond. Onder de dyane is een Wheels chassis gemonteerd.
Nu is hij in België naar de autokeuring geweest en was hij afgekeurd voor onvoldoende wegcontact vooraan links.
Het resultaat was links 0% en rechts 32%.
Ik thuisgekomen en de rechter schokdemper gewisseld met de linkse. En dan teruggereden. Helaas hetzelfde resultaat.
Hieruit kan ik concluderen dat de schokdempers in orde zijn.
In het afgelopen weekend de linkse veerpot vervangen door een ander exemplaar. Vanmorgen dus teruggereden en helaas had hij vanmorgen links 4% en rechts 33%.
Weet er iemand wat het probleem hiervan is? Want ik geraak er niet meer verder uit.
Ligt het aan het chassis? Vooras? Ik weet het niet meer. Wagen staat verder van hoogte zoals in de boek beschreven staat.
Alvast bedankt,
Dennis
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 390
- Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
- Locatie: Wanssum
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 526
- Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
- Locatie: Overpelt, België
Dat werkt niet altijd ondat ze kunnen zien in de resultaten hoeveel bar er op de banden staat.
Zoals @lordmaster1 zegt, trekogen aanrdraaien. en er op letten dat de schokdempers goed gemoteerd zijn.
Als het een ouder model met nog batteurs is (metalen kokers in de wielen), kan het zijn dat deze vast zitten.
Van welk jaar is de dyane?
Zoals @lordmaster1 zegt, trekogen aanrdraaien. en er op letten dat de schokdempers goed gemoteerd zijn.
Als het een ouder model met nog batteurs is (metalen kokers in de wielen), kan het zijn dat deze vast zitten.
Van welk jaar is de dyane?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 305
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 08:32
- Locatie: Turnhout ( Belgie)
Dat is hier grote miserie in Belgie,wij zijn zelf pas naar de keuring geweest met de restauratie die we gedaan hebben,schokdempers waren van 1983 en de test was goed,zeer goed zelfs.Als ik naar de keuring moet zet ik mijn banden op 1,4 bar en er gaan schokdempers van het merk "sachs" onder en eventueel kan je de wagen zo hoog mogenlijk zetten.Je hebt de schokdempers toch goed gemonteerd,bij"sachs"moeten de stofkappen naar de wielen toe.Zelf ben ik er nog nooit op afgekeurd.
Ceci n'est pas une voiture....c'est une art du vivre !!!
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Weet je zeker dat de vering goed afgesteld staat?
Dat de wagen recht staat zegt niets, de wielen moeten links en rechts wel met een gelijke kracht op de weg staan.
Dit gezien het grote verschil links en rechts, ongeacht welke schokbreker er zit.
Dat de wagen recht staat zegt niets, de wielen moeten links en rechts wel met een gelijke kracht op de weg staan.
Dit gezien het grote verschil links en rechts, ongeacht welke schokbreker er zit.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Is makkelijk te controleren.
Zet een krik in het midden onder de achteras, wel met een eind hout voor ondersteuning. Zorg dat de krik mooi in het midden staat!
Krik de achetrkant omhoog zodat de achterwielen zweven.
Daarna checken of de auto horizontaal blijft staan. Zoniet verkeerde afstelling veerpotten aan de voorzijde
Dit ook herhalen voor de achterwielen...
Zet een krik in het midden onder de achteras, wel met een eind hout voor ondersteuning. Zorg dat de krik mooi in het midden staat!
Krik de achetrkant omhoog zodat de achterwielen zweven.
Daarna checken of de auto horizontaal blijft staan. Zoniet verkeerde afstelling veerpotten aan de voorzijde
Dit ook herhalen voor de achterwielen...
Hoi allemaal,
de Dyane is van 1976 en is voorzien van 4 lip schokdempers en zonder batteurs. Hij staat ook op 4 michelins.
De banden aflaten heeft geen zin. Want ze pompen die gewoon op voor je.
de lengte van de trekstangen zijn voor en achter gelijk.
De trekogen aandraaien heeft volgens mij weinig zin. Omwille van het hele grote verschil. Dan moet ik links al heel hard aandraaien. En rechts niet. Met het gevolg dat hij dan waarschijnlijk schuin komt te staan.
Ik heb in het verleden met mijn vorige eenden nooit problemen gehad. Nooit afgekeurd hiervoor. En deze krijg ik maar niet goed.
Nu was ik aan het denken aan eventuele speling van de draagarm t.o.v. de stuurasbuis? Speling geeft ook een verminderd wegcontact. De draagarmen zijn immers verwijderd om nieuwe fusees te monteren.
Groetjes,
Dennis
de Dyane is van 1976 en is voorzien van 4 lip schokdempers en zonder batteurs. Hij staat ook op 4 michelins.
De banden aflaten heeft geen zin. Want ze pompen die gewoon op voor je.
de lengte van de trekstangen zijn voor en achter gelijk.
De trekogen aandraaien heeft volgens mij weinig zin. Omwille van het hele grote verschil. Dan moet ik links al heel hard aandraaien. En rechts niet. Met het gevolg dat hij dan waarschijnlijk schuin komt te staan.
Ik heb in het verleden met mijn vorige eenden nooit problemen gehad. Nooit afgekeurd hiervoor. En deze krijg ik maar niet goed.
Nu was ik aan het denken aan eventuele speling van de draagarm t.o.v. de stuurasbuis? Speling geeft ook een verminderd wegcontact. De draagarmen zijn immers verwijderd om nieuwe fusees te monteren.
Groetjes,
Dennis
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Dag Dennis,
Bij de revisie van heb ik ook mijn draagarmen van mijn assen losgehad. Ik heb ze nadien gewoon op gevoel weer vastgetikt (kroonmoer) tot ik geen speling meer voelde. Dit gaf geen problemen.
Ik heb bij mijn eerste keuring (met vier nieuwe LIP'kes) wel schokdemper-problemen gehad, maar dit kwam omdat ik de nieuwe dempers niet ontlucht had.
Bij de revisie van heb ik ook mijn draagarmen van mijn assen losgehad. Ik heb ze nadien gewoon op gevoel weer vastgetikt (kroonmoer) tot ik geen speling meer voelde. Dit gaf geen problemen.
Ik heb bij mijn eerste keuring (met vier nieuwe LIP'kes) wel schokdemper-problemen gehad, maar dit kwam omdat ik de nieuwe dempers niet ontlucht had.
1977 Mehari
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
Re: wegcontact België
wat meten ze dan? want 0 % wegcontact betekent dat dat wiel de grond niet raakt en dat lijkt mij een beetje sterk....Dennis2 schreef:Nu is hij in België naar de autokeuring geweest en was hij afgekeurd voor onvoldoende wegcontact vooraan links.
Het resultaat was links 0% en rechts 32%.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Dennis,voor jou nog een keer:
De fout zit niet in de trekstangen maar in de plaats van de veerpot:
Die moet zin:De voorste ophanging,daar moet tussen de binnenste moer en de veerpot nog 1-5mm schroefdraad zitten
en aan de achterkant moet tussen het afsluitrubber aan de pot nog 0-2mm ruimte met de aanslag op schroefdraadbus.
En daarna de hoogte stellen
De fout zit niet in de trekstangen maar in de plaats van de veerpot:
Die moet zin:De voorste ophanging,daar moet tussen de binnenste moer en de veerpot nog 1-5mm schroefdraad zitten
en aan de achterkant moet tussen het afsluitrubber aan de pot nog 0-2mm ruimte met de aanslag op schroefdraadbus.
En daarna de hoogte stellen