Hoog aan de wind
-
- Regelmatige poster
Hoog aan de wind
Afgelopen dagen was het nogal winderig in het land.
Een ritje van Lelystad naar Almere met de eend bij windkracht 6 over de dijk was een bijzondere belevenis.
Hoog aan de wind rijdend (de wind kwam over het open water in lijn tussen koplamp rechts voor naar links achterlicht). Wat nou zo grappig was is dat een eend dan loefgierig is (de auto wil naar de wind toe) ik moest dus naar links sturen om de eend op de weg te houden. In een auto had ik deze eigenschap nog niet eerder zo bewust meegemaakt.
Ernst-Jan
Een ritje van Lelystad naar Almere met de eend bij windkracht 6 over de dijk was een bijzondere belevenis.
Hoog aan de wind rijdend (de wind kwam over het open water in lijn tussen koplamp rechts voor naar links achterlicht). Wat nou zo grappig was is dat een eend dan loefgierig is (de auto wil naar de wind toe) ik moest dus naar links sturen om de eend op de weg te houden. In een auto had ik deze eigenschap nog niet eerder zo bewust meegemaakt.
Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
Grappige vondst!
Als je er over nadenkt is het misschien wel te verklaren met de vlakke zijkant van een eend, waarvan het grootste oppervlak richting de achterkant zit, de auto rechtsom laat draaien bij wind vanaf rechts.
Het werkt een beetje als een dart pijltje waarbij de veren ook aan het eind zitten, die wil altijd in de richting van de luchtstroom draaien
Als je er over nadenkt is het misschien wel te verklaren met de vlakke zijkant van een eend, waarvan het grootste oppervlak richting de achterkant zit, de auto rechtsom laat draaien bij wind vanaf rechts.
Het werkt een beetje als een dart pijltje waarbij de veren ook aan het eind zitten, die wil altijd in de richting van de luchtstroom draaien
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
haha, dus de koets verschuifbaar maken op het chassis zodat je de zaak kan trimmen?? En ook nog een verplaatsbaar gewicht zodat je vóór de wind makkelijker planneert?
graag wel Harken beslag, beetje kwaliteit!!
Gr Rob
graag wel Harken beslag, beetje kwaliteit!!
Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op vr 9 dec, 2011 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Heavy user
haha inderdaad!
was woensdag met een huurauto weg en daar merk je echt bijna niets van wind, maar als je dan opzij gezet wordt door de wind is het ook menes.
da's wat ik zo eng vind aan moderne auto's; het gebrek aan feeling met de auto en de omstandigheden.
vind trouwens bijvoorbeeld de afsluitdijk of ergens anders in open lndschap prettiger rijden dan stukken waar je af en toe bomen/huizen/windschermen hebt.
was woensdag met een huurauto weg en daar merk je echt bijna niets van wind, maar als je dan opzij gezet wordt door de wind is het ook menes.
da's wat ik zo eng vind aan moderne auto's; het gebrek aan feeling met de auto en de omstandigheden.
vind trouwens bijvoorbeeld de afsluitdijk of ergens anders in open lndschap prettiger rijden dan stukken waar je af en toe bomen/huizen/windschermen hebt.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
Ha dat lijkt me een goeie zeg, een trimbare eend. Of Harken daar de juiste middelen voor op voorraad heeft durf ik dan weer te betwijfelen. Ik denk dat we dat zelf zouden moeten bedenken. Ik denk dat creatief met het dak nog zou kunnen helpen misschien. Of een trimbaar zwaard op de motorkap, afstelbaar met flippers op het stuur...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
-
- Veelvuldig poster
Een aantal jaren terug ben ik met een zware storm vanuit Breda naar Marknesse gereden. Bij Gorkum had ik even beide rijbanen nodig en tot de bocht met de aansluiting van de A6 had ik de wind linksachter dus het ging als een speer!
In die bocht had ik hem even tegen dus dat was even 60 en op de rechterbaan tegen de vluchtstrook aan hangen, maar op de A6 vloog ik zo naar huis.
Thuis gekomen kwam de buurman bezorgd z'n huis uit ( type volksfiets rijder) om te vragen of de rit wel goed was verlopen. Ik heb hem verteld dat ik had genoten en zo nog een keer heen en weer zou gaan!
In die bocht had ik hem even tegen dus dat was even 60 en op de rechterbaan tegen de vluchtstrook aan hangen, maar op de A6 vloog ik zo naar huis.
Thuis gekomen kwam de buurman bezorgd z'n huis uit ( type volksfiets rijder) om te vragen of de rit wel goed was verlopen. Ik heb hem verteld dat ik had genoten en zo nog een keer heen en weer zou gaan!
met eendige groeten,
- André Post
- Heavy user
- André Post
- Heavy user
- André Post
- Heavy user
Vanmiddag met de 18PK vanuit Haarlem voor de BX uitgereden over de N205 onderweg naar Abbenes.
Hier zakte de snelheid zo af en toe onder de 60KM, dus terug naar 3.
Inderdaad toch wel iets van een gevecht tegen de elementen, vooral als je op een 2 baans weg vrachtwagens tegenkomt.
Hier zakte de snelheid zo af en toe onder de 60KM, dus terug naar 3.
Inderdaad toch wel iets van een gevecht tegen de elementen, vooral als je op een 2 baans weg vrachtwagens tegenkomt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Contacteer:
Ik herinner me ineens een rit met de witte Dyane 4.
Tezamen met Revi onderweg van Beesd naar Den Haag in het vroege voorjaar van 2005.
Ook toen woei het behoorlijk, met als gevolg dat het viertje plank gas tegen de wind in ook niet harder wilde dan 70
Maar toen had ze ook al bijna een jaar stilgestaan.
Tezamen met Revi onderweg van Beesd naar Den Haag in het vroege voorjaar van 2005.
Ook toen woei het behoorlijk, met als gevolg dat het viertje plank gas tegen de wind in ook niet harder wilde dan 70
Maar toen had ze ook al bijna een jaar stilgestaan.